گفتنی است بیش از 60 درصد بازار فروش کتابهای دیجیتالی در دست آمازون بوده و از سوی دیگر 90 درصد کتابهای دیجیتالی انتشارات «اشت» توسط آمازون فروخته میشود که با تحریمهایی که در چندماهه اخیر آمازون علیه اشت وضع کرده اوضاع فروش برای اشت وحشتناک شده است و نویسندگان از بابت عدم فروش کتابهایشان آمازون را مقصر اصلی خطاب کرده و از مدیریت ارشد خواستهاند تا دست از لج و لجبازی بردارند.
آمازون گفته اشت باید کتابهای دیجیتالی خود در آمازون را 9.99 دلار بفروشد اما اشت گفته خودش باید قیمت را تعیین کند.
البته مواضع نویسندگان همیشه یکسان نبوده و نویسندگان خود نشر (Indie Authors) وارد جنگ سه ماهه آمازون و انتشارات اشت/Hachette شده و به طرفداری از آمازون برخاستند.
از سوی دیگر با اعمال فشار جدید آمازون علیه نویسندگان آلمانی، داستان وارد فاز جدیدی از جدال اروپاییان غلیه بزرگترین خرده فروش آنلاین جهان که امریکایی است شد و روزنامۀ "فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ" در گزارش تحلیلی خود نوشت: "ناشران نه تنها از آمازون، بلکه از نویسندگان خود نیز میترسند.
در حقیقت آمازون، برای ایجاد تحولی در سهام و درآمد حاصل از فروش کتاب های دیجیتالی، به این می اندیشد که با تمامی بخش "ایبوک/ebook" همراه شود و از این طریق از فروش آثار دیگر نویسندگان نیز سود به دست آورد. از نظر اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان، وضعیت روشن است: "آمازون در تلاش است بر بازار کتب دیجیتالی تسلط یابد."
نظر شما