وی ادامه داد: بسیاری از افراد احساس می کنند چون فرزند دارند، پس کودک و نوجوان را خوب می شناسند و با دنیای فکری و فضای ذهنی و همچنین آرزوها و دلبستگی های گسترده آنها آشنایی کامل دارند، این درحالی است که به نظر می رسد خانواده ها و مسئولان ما در حوزه کودک ونوجوان باید شناخت بهتری نسبت به این قشر پیدا کنند و عرصه را به کسانی که سالیان سال در این زمینه کار کرده اند، واگذارند چرا که این افراد با توانمندی ها و ویژگی های روحی و شخصیتی کودک ونوجوان آشنایی کامل دارند و حضورشان باعث می شود جایگاه کودک ونوجوان در جامعه کنونی ما پذیرفتنی تر باشد.
این نویسنده کودک ونوجوان اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به فضای جدیدی که در عرصه تولید فکر و اندیشه پیش آمده، کودک ونوجوان جامعه ما نیز از آن بی تاثیر نبوده است و تکنولوژی های مختلف و پیشرفته امروزی از جمله شبکه های ماهواره ای و اینترنتی، فضاها و مرزهای جدیدتری را برای مخاطبان و گروه های سنی مختلف تعریف کرده اند و اینجاست که باید بگوییم نوجوانان ما در این عرصه با راه های دشواری مواجه هستند.
میرکیانی افزود: به نظر بنده سیاستگذاری دقیق و مدون بهترین راه برای پیشبرد اهداف فرهنگی در حوزه کتاب به شمار می رود؛ سیاستگذاری هایی که با توجه به بکارگیری افراد کاربلد و کسانی که سالیان سال در این عرصه خدمت کرده اند و می توانند به عنوان یک تصمیم گیرنده در این زمینه موفق عمل کنند، پایه ریزی شود. البته برنامه ریزی ها در این حوزه نیاز به هم افزایی دارند تا نهادهای متولی امر فرهنگ که در امتداد تولید فکر و فرهنگ قدم برمی دارند، به راحتی و با کمک همدیگر در این مسیرقدم بردارند.
عضو انجمن نویسندگان کودک ونوجوان اضافه کرد: با توجه به فضای ذهنی متفاوت و محدود یک کودک نسبت به نوجوان عرصه خبر رسانی و کار در هر یک از این زمینه ها در هر دوره زمانی متفاوت است و نویسنده خلاق کودک ونوجوان باید موقعیت را به خوبی درک کند و مرز بین کودک و نوجوان را به خوبی تشخیص دهد. از سوی دیگر او باید با آگاهی کامل نسبت به این حرکت عمل کند و بداند که شناخت ظرافت های این دوران و نقاط قوت و ضعف کودکی و نوجوانی افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. یک نویسنده هنرمند به طور طبیعی برای هر گروه سنی که می نویسد، باید بداند که مخاطب در دنیای ذهنی خود چه نیازهایی دارد، مفاهیم و پدیده ها را چگونه می بیند، نگاهش به گذشته و به ویژه آینده چگونه است و با توجه به این ملاک ها برای مخاطب هدف خود بنویسد.
مدیر سابق گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما افزود: به لحاظ کیفیت و کمیت آثار نوشته شده برای کودک ونوجوان دهه 60 تا 70 را می توان دوران طلایی ادبیات کودک ونوجوان محسوب کرد. در این برهه زمانی بسیاری از افراد وارد این عرصه شدند و موفق به تولید آثار مکتوب تاثیرگذاری شدند چرا که فضای آزاد بعد از انقلاب به نویسندگان کودک ونوجوان شجاعت و شهامتی مثال زدنی داد تا آنها بتوانند با فراغ بال بهتری به خلق کتابهای خوب و تاثیرگذار برای کودک ونوجوان بپردازند.
این نویسنده در ادامه اظهار کرد:به منظور انتقال مفاهیم و هنجارها و ناهنجاری های موجود، طنز یکی از مقوله ها و نیازهای کودک ونوجوان امروزی است . از آنجایی که تفکر همراه با تخیل برای کودک 8 تا 12 ساله یک امر لازم و ضروری به حساب می آید و به شدت مورد نیاز این گروه سنی است، کتاب ها و فیلمهای فانتزی هم می توانند در این راه موثر عمل کنند. هرچه سن بالاتر می رود کودک به سمت واقع گرایی می رود و وارد عرصه جدیدی از زندگی می شود و از فضای تخیلی و غیر واقعی فاصله می گیرد.
میرکیانی اظهار کرد: تصویر های روشن و امید بخش یکی از مقتضیات اصلی و ضروری این گروه سنی به حساب می آید، تولید آثار تخیلی و فانتزی نیز بسیار مورد نیاز است و می طلبد تا نویسندگان کودک و نوجوان در کنار پرداختن به مبحث طنز به بعد تخیلی و خیال پردازی نیز توجه کنند. آنها باید این مساله مهم را در نظر داشته باشند که با توجه به ضرب آهنگ تند زندگی و کاهش وقت مطالعه در افراد جامعه، کوتاه نویسی برای کودکان ونوجوانان از ملزومات نوشتن دنیای امروز است.
وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما بهکارگیری سبک و سیاق نو از سوی نویسندگان مطرح و خبره حوزه کودک ونوجوان تا چه اندازه در پیشرفت این حوزه از ادبیات موثر خواهد بود، گفت: به واقع رسیدن به یک سبک و سیاق نو برای نوشتن از سوی یک نویسنده بعد از یک دوره کارکردن بهدست خواهد آمد، وقتی نویسنده فضای هنری غیر قابل تقلید و ویژه خاصی برای خود بهوجود بیاورد، احساس می کند که در یک سبک ویژه و یکسری فضای مناسب و خاص می تواند با مخاطب حرف بزند. در این مرحله او وظیفه دارد موج جدید فرهنگی ایجاد کند و مخاطب را دلبسته و وابسته به آن سبک و سیاق از نوشتن کند. برای هرگونه نوشتن در فضاهای تازه، تنها می طلبد نویسنده فضای هنری خود را کشف و برای انتقال ذهنیات خود به مخاطب تلاش کند.
عضو انجمن نویسندگان کودک ونوجوان در ادامه سخنان خود عنوان کرد: بنده استفاده از فرم های جدید داستانی برای بیان مفاهیم مختلف به کودک ونوجوان را نه تایید می کنم و نه رد. استفاده از روش های مختلف داستانی در حوزه کودک ونوجوان به هر شکل و شیوه ، به شرط برجا گذاشتن تاثیر مفید و سازنده مناسب است.
نظر شما