وی با رد این ادعا که نگاه سلیقهای بر انتخاب آثار جشنوارهها و جایزهها ادبی دفاع مقدس حاکم است، توضیح داد: در موضوع خاص «دفاع مقدس» بدیهی است که داور نمیتواند داستانی را در صدر قرار دهد که از دفاع مقدس تصویری نادرست و تیره نشان داده باشد. حتی اگر این اثر از نظر ساختار قوی باشد، وقتی تیرگی، تاری و فقط مصیبتهای جنگ را بازگو میکند، در نگاه داور آثار دفاع مقدس جایی نخواهد یافت زیرا بر پیشانی این آیینهای ادبی عنوان «دفاع مقدس» نوشته شده است و این دفاع گرچه با جنگ و آتش و خون همراه است اما اهداف مقدسی را دنبال میکند و نویسنده میتواند در قالب تصویر کردن رنج شخصیتها، به گنج درون آنها و جبهههای جنگ پی ببرد و از آن بنویسد.
وی این پیشنهاد را که در کنار جایزههای ادبی حوزه دفاع مقدس، جایزهای هم با نگاهی کلیتر نسبت به ادبیات حوزه جنگ با عنوانی چون «جنگ و صلح» برگزار شود، پسندید اما تاکید کرد: به هر حال جنگ پدیدهای مذموم است و خوب است که با نگاه مقاومت به این مقوله پرداخته شود؛ به گونهای که زندگی و حیات را در داستان به نمایش بگذارد.
خالق «هفتبند» عنوان کرد: پیشنهاد راهاندازی جایزهای با عنوان «جنگ و صلح» خوب است اما ممکن است این پرسش پیش بیاید که «چرا مردم ایران هشتسال جنگیدند؟» یا «چرا فلسطینیان در ماجرای غزه صلح نمیکنند؟» و همین سوالهاست که سبب میشود برخی با نگاه سیاسی به سوء استفاده از مفهوم صلح بپردازند و روح مخاطب را به بازی بگیرند. بنابراین در چنین جایزهها و جشنوارههایی، داشتن نگاه مقاومت در پرداختهای ادبی ضروری است.
تجار همچنین در باره پیشنهاد نگارش طرح جامع جایزهها و جشنوارههای ادبی حوزه دفاع مقدس که از سوی برخی نویسندگان و داوران ادبی مطرح شده، گفت: نگارش چنین طرحهایی باید بنا به ضرورتهایی که هیاتهای فرهیخته و دستاندر کار جایزهها و جشنوارههای ادبی احساس میکنند، انجام شود. حتی در جایزهای چون «قلم زرین» نگاه دستوری خاصی حاکم نیست و شیوه برپایی جشنوارهها باید با تعامل و همفکری برگزارکنندگان معین شوند.
نظر شما