چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۵
گردش مالی صنعت نشر دیجیتال چین چقدر است؟

صنعت نشر دیجیتال چین درحال‌توسعه بوده و انواع روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌های الکترونیکی و کمیک با رشد چشمگیری مواجه شده و با شیب تندی در حال صعود است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گردش مالی صنعت نشر الکترونیک از 42 میلیارد دلار سال 2012 به رقم 56 میلیارد دلار تا پایان 2014 خواهد رسید. هرچند درصد نشر دیجیتال در مقایسه با کل صنعت نشر در این کشور فقط 11.6 درصد را شامل می‌شود اما در دو سال گذشته با خیزش عظیمی مواجه شده که تمرکز کمپانی‌ها روی تولید و توزیع محتوای دیجیتال برای گوشی‌های هوشمند، تبلت و ابزار دیجیتالی خوانش الکترونیکی(e-readers) دلیل اصلی آن بوده است.

گفتنی است در چین بیش از 700 میلیون گوشی هوشمند فعال مجهز به اندروید، ویندوز فون و آی او اس وجود دارد که ظرفیت اقتصادی عظیمی برای فعالان دیجیتال ایجاد کرده و کمپانی‌های بزرگی مانند Xiamen Bluebird Cartoon Co در همکاری با تراجکتوری با پذیرش فیلم‌های تلویزیونی دست به ساخت کتب دیجیتال برای کودکان زده‌اند.

یکی از سایت‌های بسیار بزرگ کلوداری/ Cloudary است که مختص توسعه ادبیات معاصر چین بوده و سرویس‌های ویژه‌ای برای ارسال و مدیریت کتاب‌های الکترونیک از 6 جامعه مختلف آنلاین را با 1.6 میلیون عضو را جلو می‌برد.

روش‌های ابداعی صنعت نشر چین با روش‌های موجود در امریکای شمالی قابل قیاس بوده و یکی از قدیمی‌ترین کمپانی‌های نشر چین بنام Zhonghua Book Co در تلاش برای ساخت مولتی‌مدیا و قرار دادن اشعار چینی روی موبایل برای کاربران دارای گوشی‌های هوشمند برآمده و در این راه نیز موفق بوده است.

در عرض 4 ماه بیش از 43 میلیون قطعه شعر از طریق پیامک تعریف‌شده روی سرویس کمپانی Zhonghua برای کاربران ارسال‌شده است. در بخش مسابقه پیامکی نیز این اشعار با 129 میلیون تبادل، رکورد ارسال را شکست. این کمپانی به‌عنوان نمونه 320 هزار کپی از کتاب کنفوسیوس را نیز فروخته و توانسته است در توسعه کتب دیجیتالی سهم عمده‌ای از بازار را کسب کند.

بیش از هزاران کمپانی نوظهور با توسعه اپلیکیشن هایی که روی گوشی هوشمند و تبلت اجرا می‌شود، راه‌های ورود محتوای سنتی روی ابزار دیجیتال را در چین توسعه می‌دهند و مدل‌های مشابهی نظیر آنچه اپل، آمازون و گوگل ساخته‌اند را شبیه‌سازی کرده و به بازار مصرف می‌رسانند.

جالب اینجاست که حکومت کمونیست چین برخلاف سنت‌های سیاسی، از صنعت نشر دیجیتال حمایت کرده و سلسله رفتارهای تشویقی نیز برگزیده است تا بازار نشر دیجیتال را تکان مثبت دهد.

البته هنوز تعداد مردم کتاب‌خوانی که گوشی هوشمند و سایر ابزارهای خوانش کتب الکترونیکی ندارند، زیاد بوده اما بازار 56 میلیارد دلاری نیز راه خود را جلو برده و ازآنجایی‌که رقم کمی نیست، می‌تواند در آینده نزدیک متحول‌تر هم گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها