به گزارش گروه هنر و رسانه خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مالک خواجه وند: ناشر انگلیسی در مقدمۀ دو کتاب «تئاتر و سیاست» و «تئاتر و شهر»، مجموعه کتابهای «تئاتر و هر چیز دیگر» را اینگونه معرفی میکند: «تئاتر و هر چیز دیگر مجموعهای است از کتابهای کوچک که قصد دارد ظرفیتهای بینا رشته ای را به چنگ آورد که در هنر تئاتر و اجرا نهفته است. کتابهای این مجموعه در پی کشف ارتباط میان تئاتر و ابعاد دیگری از جهانی پهناورتر است؛ همچنین این موضوع را بررسی میکنند که چطور جهان در تئاتر و تئاتر در جهان به نمایش در میآید. آنچه در گردآوری این مجموعه مد نظر قرار داده ایم سهولت در خوانش آن بوده است تا پیچیدگیهای فلسفی و نظری که در اغلب نوشتههای آکادمیک موجود است، مانعی در جذب طیف وسیعی از خوانندگان نگردد و هر کسی با اندکی کنجکاوی و توجه به این موضوعات بتواند آن را دنبال کند."
تئاتر ما را در درکِ چگونه زندگی کردن در شهرها یاری میدهد
«تئاتر و شهر» نوشته جن هاروی و ترجمه سپیده خمسه نژاد، کتابی است که در شش فصلِ «تئاتر و شهر»، «شهر و متن»، «ماترالیسم فرهنگی، تئاتر و شهر»، «شهر و اجراگری: اجرای شهر»، «نتیجه: شهر، تئاتر، اجرا، تکثر، تناقض، جهان وطنی» و فصل کتابشناسیِ که در آن 74 منبع برای مطالعه بیشتر آورده، تدوین شده است.
نویسنده این کتاب جن هاروی، استاد تئاتر و پرفورمنس معاصر در دانشگاه کوین ماری (Queen Mary) لندن است که از سال 2005 شروع به انتشار آثار خود کرده است. کتابهای منتشر شده او «نمایش بریتانیا» (Staging UK) در سال 2005، «تئاتر و شهر» در سال 2009 و دو کتاب «انصاف – هنر»(Fair Play – Art) و «پرفورمنس و نئولیبرالیسم» (Performance and Neoliberalism) در سال 2013 هستند.
هاروی در فصل اول این کتاب که به نوعی معرفی رویکردها و اهداف کتاب است، در خصوص اهمیت ارتباط شهر و تئاتر مینویسد: «در تعریفی ساده میتوان گفت شناخت تئاتر در ارتباط با شهر در شناخت هر دو آنها کارساز خواهد بود و شناخت شهر از آن جهت برای ما اهمیت دارد که جهان بیش از پیش به سوی شهرنشینی پیش میرود. بدون شک تئاتر میتواند ما را در درک اینکه چگونه در شهرها زندگی کنیم یاری دهد.»
کتاب «تئاتر وشهر» نشان میدهد چگونه تئاتر و اجرا و شهر میتوانند قدرت های سیال اجتماعی، ایدئولوژی و درک افراد از هویت خویش را تحت تاثیر قرار دهد. کتاب به بررسی شرایط مادی (همچون معماری) و شیوههای اجرایی (فعالیتهای شهری) میپردازد تا نشان دهد این دو در جهان کنونی که بیش از گذشته بسوی شهرنشینی پیش میرود در اقتصاد و جامعهشناسی شهری تئاتر و اجرا نقشی مهم و اساسی را به عهده دارند.
ماریون کارلسون استاد دانشگاه نیویورک درباره این کتاب می نویسد: «مطالعه دقیق و منظم هاروی دربارۀ شهر و تئاتر به شکلی مفید تحلیل فرهنگی و اجرایی را در هم می آمیزد و مقدمهای خواندنی از مسئلهای مهم را پیش روی ما قرار میدهد، مسئلهای که اهمیت آن می بایست توسط دانشجویان، استادان و خوانندگان این کتاب مورد آزمون قرار گیرد.»
از سپیده خمسه نژاد مترجم این کتاب پیشتر یک مجموعه شعر با عنوان «رقص نردبان» و یک نمایشنامه با عنوان «گزارش یک تصادف و یک نمایشنامهی دیگر» منتشر شده اند.
چاپ اول کتاب «تئاتر و شهر» در 116 صفحه و شمارگان 1100 نسخه و بهای 6300 تومان از سوی انتشارات مروارید به بازار آمده است.
اَشکال اجتناب ناپذیرییِ تئاتر از سیاست
کتاب «تئاتر و سیاست» نوشته جو کِلهِر (Joe Kelleher) و ترجمه امیر کیان پور نیز در هفت فصلِ «سیاست»، «تئاتر»، «کار»، «لذت»، «تئاتر سیاسی؟»، «پیامبران لجوج» و فصل کتابشناسی که 62 منبع برای مطالعه بیشتراست، تدوین شده است.
این کتاب رابطه پیچیده میان تئاتر و سیاست را مورد کاوش قرار میدهد و برخی از پیشفرضهای رایجِ موجود را در فصل مشترک این دو به پرسش میکشد. کتاب، با به چالش کشیدن ایدههای مرتبط با «سرگرمی» و «ارتباط»، گسترهی وسیعی از نویسندگان کلیدی و مهم تاریخ را از افلاطون تا رانسیر و دامنهای متنوع از مثالهای تئاتری را از شکسپیر تا و اقتباس کنندگان وی تا پیتر هانتکه و دبی تکر گرین فرا میخواند.
نویسنده دربارۀ فصل «تئاتر» این کتاب مینویسد: «در این فصل به برخی از اشکال «بازگشت» سیاست، در تئاتر و در جهان بیرون، را مورد توجه قرار خواهم داد. اجمالا نگاهی نیز خواهیم انداخت به آنچه مربوط می شود به تلاش برای فرار از نوعی چرخه یا دور سیاسی، دور تصاویر، داستان ها و بازنمایی ها و حرکت به سمت نوع کاملا متفاوتی از سیاست، سیاستِ اجرا که به وضوح در صدد خارج شدن از قاب و قیود تصویر است.»
جو کِلهِر استاد تئاتر و پرفورمنس در دانشگاه روهمپتون (Roehampton) در لندن است. اولین کتاب او در سال 2005 با عنوان «تونی هریسون- نویسندگان و کارهایشان» (Tony Harrison -Writers and Their Work) منتشر شد که کتابی درباره تونی هریسون شاعر مترجم و بازیگر انگلیسی است. کتاب دوم او همین «تئاتر و سیاست» است که در سال 2009 منتشر شد. کارهای اخیر جو کلهر مرتبط با مسائلی در خصوص تئاتریَّت در تمرین اجرا (in ت.performance practice theatricality) است. او این مسائل را در کتابی با عنوان «رنج تصاویر» (the suffering of imaiges) تدوین میکند که در آن مباحث کلام، تصویر و تماشاگر را بررسی کرده است. کلهر خود را به پیشرفتهای قرن بیست و یکم در بحث تئاتر تجربی متعهد کرده است.
کلهر در فصل «کار» این کتاب میآورد: «تئاتر ، درکنار و در میان چیزهایی دیگر، مکانی برای لمس و تجربۀ احساساتمان دربارۀ کار و قیودی است که بر آزادیمان میگذارد؛ تئاتر بی شک جایی برای تجربۀ نوعی آزادیِ غیر تاریخی از کار نیست.»
از امیر کیانپور پیش از این ترجمههای «ایده- تئاتر» نوشته آلن بدیو و«معاصر چیست؟» نوشتۀ جورجو آگامبن منتشر شدهاند.
چاپ اول کتاب «تئاتر و سیاست» در 124 صفحه و شمارگان 1100 نسخه و بهای 6100 تومان از سوی انتشارات مروارید روانه بازار شده است.
نظر شما