چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷
مدیر انتشارات پردازش: ناشران غیر تخصصی، فضای کاسبی ایجاد کرده‌اند/ نظارتی بر منابع کمک آموزشی نیست

حسین کفاشیان با اشاره به اهمیت نقش وزارت ارشاد در تولید منابع کمک آموزشی براساس موازین علمی گفت: رشد ناشران غیرتخصصی منابع کمک آموزشی، فضای کاسبی ایجاد کرده است.

حسین کفاشیان، مدیرمسئول موسسه انتشارات پردازش، در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره جایگاه منابع کمک آموزشی در کشور اظهار کرد: دیدگاه کاسبی نسبت به فعالیت ناشران کمک آموزشی به‌ویژه منابع تحصیلات تکمیلی را می‌توان در سابقه ناشران بررسی کرد. انتشارات پردازش، در سال 72 که موج توجه به مقاطع کار‌شناسی ‌ارشد و دکترا درحال شکل‌گیری بود، فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: داوطلبان تحصیلات تکمیلی در دهه 70، پنج‌ هزار نفر برای تحصیل در 143 رشته بودند و  حداکثر پذیرش نیز 10 نفر بود. انتشارات پردازش، در این شرایط با آینده‌‌نگری و نیازسنجی، به انتشار منابع آمادگی آزمون تحصیلات تکمیلی اقدام کرد.

کفاشیان ادامه داد: در مقایسه با آمار پایین انتشار منابع تحصیلات تکمیلی،‌ ناشران منابع آمادگی کارشناسی، با شمارگان میلیونی فعالیت می‌‌کردند. مقایسه این دو طیف ناشر به خوبی نشان می‌دهد که هدف فعالیت در این حوزه فقط کسب سود مالی نیست.

مدیر موسسه انتشارات پردازش درباره تفاوت‌‌‌های تالیف منابع آمادگی تحصیلات تکمیلی و کارشناسی اظهار کرد: منابع کارشناسی‌ ارشد به‌طور عمده به قلم اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه به رشته تحریر در می‌آیند و این در حالی است که منابع آمادگی آزمون کارشناسی به قلم افرادی نوشته می‌شوند که سوادی در حد دیپلم‌ دارند. 

از مشکلات نشر منابع تحصیلات تکمیلی می‌توان کتاب نوشت
وی گفت: زمانی در کشور دفترچه کنکور دروه‌های مختلف به سختی به‌دست می‌آمد. اما امروزه شرایط متفاوت شده است. درباره مشکلات حوزه نشر تحصیلات تکمیلی می‌توان یک کتاب نوشت. 

این ناشر با اشاره به رشد ناشران کمک آموزشی در سال‌های اخیر افزود:‌ از سال 1387 به بعد، با هجوم دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی به مقاطع بالاتر، شاهد رشد ناشران کمک آموزشی بوده‌ایم، موضوعی که به خوبی در تبلیغات رادیو نمایشگاه مشخص است. عمده تبلیغات نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به این دسته از ناشران اختصاص دارد. 

تشخیص ناشر خوب و بد در این وضعیت سخت است
کفاشیان درباره مشکلات مالی حوزه نشر نیز اظهار کرد: با توجه به رشد روزافزون ناشران این حوزه به‌ویژه ورود ناشران غیرتخصصی با بودجه‌‌‌های قابل توجه، مجالی برای تبلیغات ناشران باسابقه‌ای مانند پردازش نیست. وضعیتی که موجب سردرگمی و بازار آشفته حوزه نشر شده است.

وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد کاسبی در حوزه نشر منابع کمک آموزشی، به‌ویژه در حوزه منابع تحصیلات تکمیلی در این شرایط معنا پیدا می‌کند. تشخیص ناشر خوب و بد نیز در این وضعیت سخت خواهد بود. 

نظارت وزارت ارشاد بر علمی بودن آثار
این فعال حوزه نشر، درباره نظارت بر محتوای منابع آمادگی آزمون تحصیلات تکمیلی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌طور قطع مهم‌ترین نهاد در نظارت محتوایی بر آثار این حوزه است. به‌ عبارتی دیگر با توجه به حساسیت وزارت ارشاد به چرخه تولید کتاب،‌ این نهاد می‌تواند به وجه علمی آثار نیز توجه کند که متاسفانه نظارت چندانی وجود ندارد.

کفاشیان افزود: نزدیک به سه سال قبل، از سوی وزارت ارشاد بحثی درباره تالیف کتاب‌هایی به قلم نویسندگان دارای مدرک دکترا مطرح بود و مقرر شد که مدرک مولفان این آثار به ارشاد ارایه شود. موضوعی که در حد حرف باقی ماند و امروز شاهدیم که دانشجویان نیز به تالیف کتاب دست می‌زنند. ارشاد می‌تواند روی بار علمی آثار نظارت کند.

مدیرمسئول موسسه انتشارات پردازش، به شرایط تالیف کتاب‌های علمی در آلمان اشاره و اظهار کرد: با توجه به قانون نشر در کشور آلمان، مولفی حق ندارد در حوزه خارج از تخصص خود کتاب بنویسد. مولف باید حداقل پنج سال در موضوع کتاب سابقه فعالیت داشته باشد. نتیجه این نظارت موجب می‌شود تا انتشار آثار غیر علمی به صفر برسد.

مروری بر پرونده
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی، ضمن انتقاد از توجه صرف در انتشار منابع کمک آموزشی، تاکید کرد که استاندارد‌سازی منابع کمک آموزشی باید به‌عنوان ماموریت برای آموزش عالی تعریف شود. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) را با مظفر شریفی اینجــــــــا بخوانید. 

رئیس انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، با انتقاد از رواج واژه تالیف برای کتاب‌های کمک آموزشی، بیان کرد که لفظ تالیف برای کتاب‌های کمک آموزشی، نوعی افراط است. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) را با رائد فریدزاده اینجـــــــــا بخوانید.

‌رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی‌-‌آموزشی معلمان فیزیک ایران، با اشاره به رشد حباب‌گونه ناشران کمک درسی معتقد است که این منابع علمی نیستند و مانع تلاش و لذت دانش‌آموزان برای حل مساله می‌شوند. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) را با اسفندیار معتمدی اینجـــــــــا بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها