یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۲
زنان برای ماندن در عرصه نشر باید بیشتر از مردان تلاش کنند

شیوا شکاری، مدیر مسوول انتشارات «جامعه‌‌شناسان» و نویسنده‌ حوزه جامعه‌‌شناسی که برای نخستین بار در کشور به تاسیس بنگاه انتشاراتی تخصصی در این حوزه اقدام کرده معتقد است: زنان در ایران، برای دست یافتن به مقاصد خود باید بیشتر از مردان تلاش کنند تا در متن کار نشر قرار بگیرند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- شکاری در پاسخ به سوالی درباره چگونگی پیوند زن، نشر و جامعه گفت: این پیوند به سختی ایجاد و حفظ می‌شود. در کل زن بودن در جامعه ایران تبعات خاص خودش را دارد و باید برای کنش اجتماعی و در متن جامعه و فعالیت‌های اجتماعی مانند ناشر بودن، بیشتر از مردان زحمت کشید.

این مولف، به‌عنوان نخستین ناشر زن در رشته تخصصی علوم اجتماعی اظهار کرد: پنج، شش سال گذشته که کار نشر در این رشته را به‌طور تخصصی آغاز کردیم، ناشری برای این رشته در کشور فعالیت نمی‌کرد به نحوی که کتاب‌های چاپی ما در خارج از کشور نیز طرفداران خودش را داشت.

می‌خواهند به حاشیه برویم
مولف کتاب«فرهنگ واژگان علوم اجتماعی» استقبال دانشجویان و استادان این رشته از کتاب‌های تولیدی انتشارات جامعه‌شناسان را یکی از موتور‌های محرکه و انگیزه خود دانست و گفت: حضور زنان در صنوفی مانند نشر همراه با ناهمواری‌هایی است. برخی سعی دارند زنان را در این صنف به حاشیه برانند و آن ها را از متن کار دور کنند.

شکاری درباره نخستین کتاب منتشر شده از سوی این ناشر تخصصی توضیح داد: «نظریه ارتباطات» اثر دکتر علیرضا دهقان جزو نخستین کتاب‌های منتشر شده از سوی ما بود که این امر و اعتماد وی به انتشارات جامعه‌شناسان سرآغاز خوبی برای اعتماد و توجه سایر استادان شد، تا جایی که امروزه استادان سایر دانشگاه‌ها نیز از چاپ کتابشان از سوی جامعه‌شناسان استقبال می‌‌کنند.

عشق و علاقه و کمبود کتاب تخصصی
این ناشر زن، درباره انگیزه اصلی تاسیس این انتشاراتی تخصصی اظهار کرد: در حقیقت فرد خاصی به من انگیزه تاسیس این انتشاراتی را نداد، بلکه انگیزه اصلی من در درجه اول عشق و علاقه‌ام به این رشته به‌عنوان رشته تحصیلی خودم بود و در درجه دوم کمبود کتاب های این رشته در دانشگاه در زمان تحصیل خودم در دانشگاه.

شکاری که در کنار همسرش دکتر سعید اسلامی(استادیار رشته جامعه شناسی در دانشگاه) به امر چاپ کتاب می‌پردازند، گفت: در سال 86 پروانه فعالیت به عوان ناشر را اخذ کردیم و در کنار آن فروشگاهی را نیز برای فروش کتاب‌‌های حوزه دانشگاهی تاسیس کردیم که همین‌اینک به عنوان تنها فروشگاه عرضه کتاب های تخصصی در رشته علوم اجتماعی در کشور در حال فعالیت است و محل حضور دانشجویان زیادی از سراسر کشور است.

مشکلات عام و خاص
مدیرمسوول انتشارات جامعه‌‌شناسان در ادامه گفت‌و گو و در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات نشر به طور عمومی و اخص نیز پرداخت. وی گفت: ناشران به‌طور عمومی دارای یک درد بزرگ هستند و آن‌هم مشکلات مالی کار است. اگر توجه داشته باشید می‌بینید که تمام کالا‌ها به قیمت روز به فروش می‌رسد در حالی‌که کتاب حتی اگر در سال‌های گذشته منتشر شده باشد و به هر دلیلی به فروش نرسد، باید بنا به قیمت پشت جلدش به فروش برسد در حالی‌که اگر همان کتاب با نرخ امروز منتشر شود،‌ قیمتی بالاتر از قیمت پشت جلد خواهد داشت.

وی نوسان در قیمت کاغذ، و بارگذاری خلاصه کتاب در فضاهای مجازی را از دیگر آسیب‌های نشر در بین ناشران به‌طور عام دانست و اظهار کرد: در بحث مشکلات نشر کتاب‌های تخصصی علوم اجتماعی باید به بومی‌سازی این رشته در کشور اشاره کنم. به عبارتی، بومی سازی این رشته باید در کشور لحاظ شود اما برخی شاخه های این رشته را نمی‌توان بومی کرد. در کل بومی ‌سازی این رشته و نگاه‌های ارزشی به این بخش بر کار نشر این گونه از کتاب ها تاثیر گذاشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها