وی ادامه داد: پس از مدتی آن ناشر اعلام ورشکستگی کرد و ما هم تصمیم گرفتیم آثارمان را به انتشارات دیگری بدهیم. زمانی که به دفتر آن انتشارات رفتیم، کتاب گلشیری را تحویل دادند اما به من گفتند:«متاسفانه کتاب شما گم شده است!» گلشیری کتابش را به نشر نیلوفر داد و من هم باید قید «مرا بشنوید» را میزدم!
سراینده «کوتاه مثل آه» با اشاره به درگذشت گلشیری اظهار کرد: بعد از این اتفاق متاسفانه روزگار، گلشیری را از ما گرفت و پس این ضایعه، کتابی که او روی کارهای من نوشته بود چند بار تجدید چاپ شد. «مرا بشنوید» تنها به خاطرهای محو از هوشنگ گلشیری در ذهنم تبدیل شده بود اما دوسال پیش، دخترم خیلی اتفاقی نسخه اصلی آن را در خانهام پیدا کرد.
اوجی افزود: بعد از پیدا شدن دستنوشتههایم آنها را به انضمام 150 شعر نیمایی که طی چندسال گذشته سروده بودم، در قالب یک کتاب به انتشارات فصل پنجم سپردم و به دلیل اتفاقاتی که باعث شد انتشار این کتاب بیش از 20 سال به تعویق بیفتد، نام آن را از «مرا بشنوید» به «دفتر گمشده» تغییر دادم. این مجموعه شعر سال گذشته از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر شد.
وی درباره وضعیت فعلی شعر نیمایی توضیح داد: این گونه شعر فارسی، ظرفیتهای فراوانی دارد اما در حال حاضر غیر از من تنها شفیعی کدکنی و محمدعلی سپانلو آن را جدی دنبال میکنند. متاسفانه نسل شاعران جوان ما از ظرفیتهای این شعر استفاده نمیکنند. حالا سرودن اشعاری بدون وزن، قافیه و آهنگ که حتی شباهتی به شعر سپید شاملو هم ندارند و بیشتر شبیه نثر روزنامهای هستند، بین آنها رایج است. البته در بین جوانان، شاعران بسیار توانمندی هم داریم که اشعار بسیار ارزشمندی سرودهاند اما خیلی از اشعاری که منتشر میشود، کارهای برجستهای نیستند.
اوجی اضافه کرد: متاسفانه وقتی تعدادی از شاعران جوان با هزینه شخصی آثارشان را منتشر میکنند، نباید انتظار خلق مجموعه شعرهای با کیفیتی را داشته باشیم. شعر نیمایی حتی ظرفیت این را هم دارد که بدون وزن سروده شود، اما اغلب شاعران جوان به این موضوع هم بیتوجهند. ضمن اینکه تا وقتی شعر نیمایی در کارگاههای شعر تدریس نشود، به شاعران جوان شناسانده نخواهد شد.
منصور اوجی، از شاعران سبک نیمایی است که تا کنون آثاری مانند «مرغ سحر»، «باغ شب»، «شهر خسته»، « کوتاه مثل آه»، «شعرهایی به کوتاهی عمر» و «دفتر گمشده» از وی منتشر شده است.
نظر شما