دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
گرمارودی: حماسه وجهه بارز شعر اسرافیلی به‌شمار می‌آید

سید علی موسوی گرمارودی در مراسم نکوداشت حسین اسرافیلی گفت: اگر شاعری در خونش حماسه وجود داشته باشد این صفت به شعرش هم نشست می‌کند؛این موضوع درباره حماسه هم صدق می‌کند و چنانچه حماسه در رگ و ریشه شاعر باشد به شعرش هم سرایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین نکوداشت حسین اسرافیلی عصر روز گذشته با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمود دعایی، مدیرمسوول روزنامه اطلاعات و برخی چهره‌های فرهنگی در سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج برگزار شد.

گرمارودی در این مراسم گفت: حماسه در شعر اسرافیلی موج می‌زند. من بارها گفته‌ام، تعهد صفت شاعران است و نه شعر و این تعهد است که خود به خود به شعر شاعر نشت می‌کند. این وجه در حماسه‌سرایی هم  صدق می‌کند و اگر حماسه در خون شاعر باشد به شعرش هم نشست می‌کند.

گرمارودیی، فردوسی را بزرگترین حماسه‌سرای تاریخ و بالاتر از حماسه‌سرایان یونان باستان دانست و اظهار کرد: من با تعصب ایرانی‌ این را نمی‌گویم و ادیبان غرب هم به آن معتقدند. روح فردوسی عاصی بود و حتی ضعف را هم با بیان حماسی می‌سرود. سعدی هم که از غول‌های شعر جهان است،‌ در بوستان تعمد داشته بگوید من هم می‌توانم مثل حکیم توس حماسه‌سرایی کنم و هرچند بوستان با بحر متقارب سروده شده اما توانسته هم‌پای فردوسی خود را در حماسه‌سرایی مطرح کند. 

این شاعر اضافه کرد: در نقطه مقابل سعدی، ناصرخسرو قرار دارد که هرچند آثارش بحر متقارب نیست اما در بحث حماسه‌سرایی به دلیل داشتن روحیه حماسی، بیان درخشان‌تری داشته است. همچنین مسعود سعد سلمان هم از اسطوره‌های شعر حماسی ایران به‌شمار می‌آید.

وی با اشاره به ویژگی‌های اسرافیلی عنوان کرد: او رفتاری مخملی دارد و هیچ‌کس سابقه ناراحت شدن از اسرافیلی را ندارد،  هر چند که حواس پرتی او گاهی کار دست خودش و  دیگران می‌دهد. البته این صفت بزرگان است و ادیسون هم به نوعی با فراموشی درگیر بود. 

عاشورا در شعر اسرافیلی
محمدرضا سنگری دیگر سخنران این مراسم اظهار کرد: تخصص اسرافیلی در سرودن چهارپاره است و وی این گونه شعر را پس از انقلاب اسلامی احیا کرد. آثار اسرافیلی در دو شبکه تقسیم می‌شوند،نخست شبکه مراعات نظیر و پرواز است و شبکه دوم دریا و پهنه‌های پیوسته به آن را دربر می‌گیرد. او همواره در آثارش دغدغه عاشورایی هم داشته است و 70 درصد سروده‌های وی دارای مضامیمن عاشورایی‌اند. 

وی افزود: شعرهای اسرافیلی از سه بُعد دفاع‌مقدس، عاشورا و جهانی اندیشی تشکیل شده‌اند و در واقع اشعار عاشورایی او در تارک شعرهای حماسی‌اش می‌درخشد. 

حجت الاسلام سید عبدالله حسینی هم در این مراسم گفت: سروده‌های اسرافیلی در تعیین سرنوشت ادبی من نقش پررنگی داشت. سال‌ها پیش هنگام برگزاری مراسم کنگره شب شعر امام رضا (ع) با اشعار وی آشنا شدم و بعدها به تهران آمدم و در جلسات شعر حوزه هنری، اسرافیلی را از نزدیک دیدم و با کارش بیشتر آشنا شدم. این آشنایی تا امروز هم ادامه دارد و من نکات فراوانی از این شاعر بزرگ آموخته‌ام. 

مرد هزاره دوم
محمود دست‌پیش، دیگر شاعر حاضر در این برنامه، اظهار کرد:امروز سوم شعبان و میلاد امام حسین (ع) است. این حسن تصادف بسیار زیباست. اسرافیلی را بعد از انقلاب شناختم. او یک انسان و مسلمان واقعی است و باید در واقع مرد هزاره دوم است. 

سال سخت شعر انقلاب
علیرضا قزوه، شاعر و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری هم  گفت: در تاجیکستان وقتی مردان به سن 63 سالگی، یعنی سن پیامبر اکرم (ص) می‌رسند، آیین خاصی برگزار می‌کنند. اسرافیلی هم حالا 63 سال دارد و این برنامه را باید جشن 63 سالگی او دانست. 

قزوه ادامه داد: امسال برخی می‌خواستند یدالله رویایی، شاعری را که به امام خمینی(ره) توهین کرد، بدون اجازه شورای سیاستگذاری جشنواره شعر فجر، به ایران دعوت کنند و از آب گل‌آلود ماهی بگیرند اما اسرافیلی مانع این کار شد و با سخنرانی‌های به موقعش آن‌ها را سرجایشان نشاند. برخی می‌خواهند شعر انقلاب را به نفع خودشان مصادره کنند و گروهی هم بدون منت برای ‌آن کار می‌کنند. اسرافیلی از گروه دوم است و هدفش از این کار تنها دفاع از شعر انقلاب بود.


قزوه با اشاره به تاثیر عجیب ادبیات انقلاب بر ادبیات معاصر گفت: فکر نمی‌کردم ادبیات انقلاب بتواند  ادبیات معاصر ایران را متحول کند اما امروز به لطف ادبیات انقلاب اسلامی، ادبیات آیینی هم داریم.

قادر طراوت‌پور، دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر هم در ادامه برنامه گفت: از جواب سلام آقای قزوه سپاسگزاریم!‌

وی ادامه داد: در دهه‌های گذشته برخی شاعران انقلاب به ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی دچار نوعی سرخوردگی شدند و این مساله در سروده‌هایشان کاملاً‌ مشخص بود اما اسرافیلی هرگز دچار دلشکستگی نشد و از شکست نگفت و نسرود. او همواره با انقلاب همراه بود و راه مشخصی را که داشت، طی کرد. شعر او همواره سرشار از امید و آرزو بود. شعر اسرافیلی با اسلام فقهی و ایدئولوژیک همراه است و البته  از تصوف و عرفان بهره کمی برده است. 

در این مراسم دختر حسین اسرافیلی هم شعری در مدح پدرش سروده بود که آن را در بخشی از برنامه روخوانی کرد و در پایان هم لوح تقدیر سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حسین اسرافیلی اهدا شد.-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها