به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) علا در اين مراسم گفت: شعر فجر مظلوم است و با هجمههاي زيادي روبهرو شده اما اين رويداد تلاشي صادقانه و متعهدانه براي اعتلاي ادبيات معاصر محسوب میشود.
وي اضافه كرد: از آنجا كه نام مبارك فجر روي اين جشنواره است، بايدداراي افقي گسترده باشد و همه طيفهاي گسترده را در برگيرد. اگر ما هم مانند گذشتگان صداي مخالفان را برنتابيم، آن صداها تبديل به مخالفاني ميشوند كه عناد آنها مبنايي ندارد.
اين شاعر به تولد شعر انقلابي در ايران اشاره كرد و افزود: وقتي موسوي گرمارودي در اين مراسم شعر ميخواند، من ياد شاعران آييني پيش از انقلاب افتادم. چهرههايي مانند مهرداد اوستا، طاهره صفارزاده و علي موسوي گرمارودي در كنار شاعران نامدار دهههاي 40 و 50 اشعار آييني و انقلابي ميسرودند و البته اين طيف آن زمان در اقليت بود. وقتي مردم گفتمان ديني امام خميني (ره) را پذيرفتند، انقلاب اسلامي به بار نشست.
سراينده شعر «در سوگ مادر» كه سيمين بهبهاني اين شعر را با«اي واي مادرم» شهريار مقايسه كرده، اظهار كرد: بهبهاني ميگويد:«برخي به من خرده ميگيرند كه چرا از قيصر كه مذهبي بود، ميگويم! انگار مذهبي بودن جرم است! من هم پاسخ ميدهم اگر اينطور باشد كه چه بهتر و با افتخار از قيصر نام ميبرم.»
وي ادامه داد: شعر بهبهاني به انقلاب پهلو ميزند، غزل «دوباره
ميسازمت وطن» نمونه بارز اين مصداق است. به گمانم شعر انقلاب به جايي رسيده كه به قول عبدالجبار كاكايي هماورد ميطلبد. شعر انقلاب نيازي به حذف مخالفان ندارد و وجدان عمومي به سمت تفكر ديني، آييني، حماسي و انقلابي ميرود. عدهاي هم ميگويند چرا شعار جشنواره هشتم «چند صدايي» است؟ معتقدم چندصدايي بودن، بزرگترين خدمت به ادبيات معاصر است.-
یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۰
نظر شما