محمود آموزگار در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران اظهار کرد: اداره این دوره از نمایشگاه کتاب تهران بر عهده تشکلهای مختلف نشر بود؛ این مسوولیت در دورههای قبل نیز بر عهده تشکلهای نشر بود اما کاملاً گسسته صورت میگرفت در حالیکه مدیریت این دوره از نمایشگاه تحت یک قرارداد واحد با موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران، به صورت یکپارچه از سوی تشکلها انجام شد؛ بهگونهای که تشکلهای مختلف نشر به کسب یک تجربه همگرایی موفق شدند.
وی با اشاره به فواید این اقدام، گفت: عهدهدار بودن این مسوولیت چند هدف و مزیت داشت که اهم آن نزدیک شدن تشکلهای مختلف نشر به یکدیگر و تمرین همکاری بیشتر برای رسیدن به وحدت جامع در میان تشکلهای نشر است. معتقدم این هدف در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران به خوبی محقق شد.
دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران توضیح داد: زمانیکه نمایندگان شرکتکنندگان (تشکلها و ناشران)، اداره نمایشگاه کتاب تهران را بر عهده میگیرند، بدون تردید اجرای کارها به خواست ها و انتظارات شرکتکنندگان نزدیکتر میشود؛ آنها میتوانند مشکلات و مسایل را به راحتی و بهصورت حضوری در اختیار نمایندگان قرار دهند.
آموزگار در پاسخ به این پرسش که «اغلب نارضایتیها و مشکلات ناشران و شرکتکنندگان حول چه موضوع یا موضوعاتی بود؟» گفت: اغلب شرکتکنندگان از تبلیغات داخل سالنها ناراضی بودند. آنها دنبال پاسخ این پرسش بودند که چرا در این زمینه میان ناشران دولتی و خصوصی تفاوتی قائل نمیشوند. همچنین موضوع جاگذاری غرفهها نیز اعتراضاتی به همراه داشت.
وی توضیح داد: با وجود تمام مشکلات موجود، کوشیدیم اداره بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با کمترین اعتراض مواجه شود تا زمینه برای اجرای عدالت و انصاف فراهمتر شود.
ضرورت بحث های اجرایی درباره نمایشگاه کتاب
دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پاسخ به این پرسش که «در مجموع بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را چگونه ارزیابی میکنید و چه پیشنهادی برای متولیان برپایی این رویداد فرهنگی دارید؟» گفت: نمایشگاه کتاب تهران به نقل از روزنامه گاردین، بزرگترین نمایشگاه خاورمیانه است. همچنین این نمایشگاه، پدیدهای است که شاید ساعتها بحث درباره چرایی و چگونگی برپایی آن بتواند تنها یک بُعد از ابعاد این پدیده را روشن کند. این اندازه اهمیت، حکایت از آن دارد که ما با پدیدهای بزرگ روبهرو هستیم. بنابراین، باید کارکردهای مثبت این پدیده کشف شود و در راستای تقویت این نقاط مثبت حرکت کرد.
آموزگار ادامه داد: ضرورت دارد یک سلسله سیاست و برنامه با هدف برپایی هرچه بهتر نمایشگاه کتاب تهران در سالهای آینده تدوین شود؛ به طور مثال، باید مساله توزیع کتاب در سراسر کشور حل شود چرا که وقتی هموطنان ما از نقاط بسیار دور برای بازدید نمایشگاه کتاب به تهران میآیند، این پیش فرض ایجاد میشود که متاسفانه آنها به کتابهای مورد نیازشان دسترسی ندارند. بنابراین باید برنامهای مدون برای کاهش هزینههای تاسیس کتابفروشی در سراسر کشور تدوین شود.
کیفیسازی نشر ایران
وی افزود: از دیگر سیاستهایی که میتوان در راستای کیفیسازی نشر ایران اندیشید، میتوان به معافیت مالیات ناشران و کتابفروشان همچنین کاهش هزینههای جاری ناشران اعم از پرداخت هزینههای آب، برق و سوخت اشاره کرد.
دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به ضرورت ایجاد تعرفههای ویژه برای توزیع و پُست کتاب، عنوان کرد: اگر سیستم توزیع در کشور سامان یابد، نمایشگاه کتاب تهران به سمت اجرای برنامههای کیفیسازی نیل مییابد و کمتر شاهد ازدحام جمعیت در این رویداد فرهنگی میشویم.
آموزگار در پایان این گفت و گو افزود: پیشنهاد میکنم مسوولان برپایی نمایشگاه کتاب تهران در دورههای بعدی، به برگزاری نشستهایی اقدام کنند که در آنها مباحث مهم نشر و چالشهای صنعت چاپ و نشر بررسی شوند. همچنین باید زمینه تعامل بیشتر نویسندگان، مترجمان و مخاطبان در نمایشگاه کتاب تهران فراهم شود تا این نمایشگاه از جنبه اقتصادی به سمت نقل و انتقال حقوق مادی اثر حرکت کند.-
دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
نظر شما