همه دیوار غرفه با پوستر های بزرگ نویسندگانی که کتاب هایشان در غرفه موجود است پوشیده شده و بازدید کننده می تواند تصویر را با جلد کتابی که روی میز با دقت و وسواس زیادی چیده شده تطبیق دهد و با گرفتن اطلاعات تکمیلی از مسوول غرفه کتاب را علاقه بیشتری خریداری کند.
مسوول غرفه انتشارات بیدگل با اشاره به اینکه نوع چیدمان غرفه در جذب مخاطب صد در صد تاثیردارد می گوید: در این غرفه تصویر روی جلد کتاب را که بیشتر تصویر نویسندگان است در قطع بزرگ روی دیوار می بینند، مشتاق تر میشوند کتاب را ببینند،در دست بگیرند و با نگاهی به محتوا آن را خریداری کنند.
تصویر وودی آلن، ساموئل بکت و کتاب در انتظار گودو و جلد کتاب های بیژن الهی تمام دیوارهای غرفه را پوشانده و نکته ای که بیشتر مخاطبان را جذب میکند سیاه و سفید بودن تصاویر یک در دو و نیم متر آن است.
این مسوول غرفه در مورد استقبال مردم از کتابهای غرفه میگوید: حتی برخی مراجعه کنندگان نمی دانند که وودی آلن کتاب هم دارد اما چون تصویر او را دیدهاند، در موردش میپرسند و کتابها را خریداری میکنند.
وی معتقداست حتی آنهایی که کتابخوان حرفه ای نیستند با توضیحی که مسوولان غرفه در مورد کتابی میدهند به کتابخوانی تشویق میشوند.
مهرداد نصرتی، نویسنده و شاعر کشور که در نمایشگاه حضور دارد در این مورد میگوید: در نمایشگاههای سالهای پیش شاهد بودیم افرادی که در غرفهها میایستادند اطلاعات کاملی در مورد کتابها داشتند و راهنماییهای کاربردی به مراجعه کنندگان ارایه میدادند. به عنوان مثال اگر ترجمه ای از کتابی خاص مورد نظرکسی بود، مسوول غرفه میدانست که آن کتاب با ترجمه چه کسانی و توسط کدام انتشارات در بازار موجود است و این در انتخاب کتاب بسیار موثر بود.
وی که داستانهایش در حوزه دفاع مقدس به چاپ رسیده و دو مجموعه شعر دارد میگوید: در دورههای اول برگزاری نمایشگاه کتاب معمولا افراد با تجربه ای که دستی در نوشتن یا ترجمه داشتند و از کتابخوان های حرفه ای محسوب می شدند در غرفهها می ایستادند و انتخاب و خریدکتاب اصولی و با اطلاعات کامل انجام میشداما در سالهای اخیر بیشتر افرادی درغرفه استفاده میشود که تیپ و ظاهرخوبی دارند و این یکی از آسیبهای نمایشگاه کتاب است.
نصرتی که در کنارغرفه بیدگل ایستاده میگوید: کتابهای ساموئل بکت برای کتابخوانها آشناست اما همین تصاویری که از او روی دیوار نصب شده میتواند مخاطب عادی را به سمت این کتاب جلب کند.
غرفههایی با دکورخاص
در انتهای راهروها غرفههایی با دکورهای خاص و شکیل وجود دارد که مخاطبان را جلب میکند و این سوال در ذهنشان ایجادمیشود که چرا این غرفه ها با غرفههای دیگر فرق دارد؟آیا از این غرفهها پول بیشتر دریافت میشود؟ سهم انتشارات دولتی و خصوصی در این میان چگونه تعریف میشود؟
مصطفی امرایی، مدیر مرکز نشر اسراء در پاسخ به سوال ما میگوید: برخلاف نظرعدهای که غرفه آرایی را نوعی ویترین میدانند از نظرنشر اسراء غرفه نماد آراستگی است و چون بنای انتشارات اسراء براساس نظم و ترتیب و نظاممندی خاصی است دکورنمایشگاه چیده شده است.
امرایی اعتقاد دارد کتاب های غرفه از محتوای بالایی برخوردار است و بر همین اساس با شکل و نوع خاصی چیده شده تا مخاطب بهراحتی بتواند از کتابهای که ازآیت الله جوادی آملی منتشرشده استفاده کند.
مدیر مرکز نشر اسراء تاکید میکند: نمی توان کتابهایی که از اندیشه عالی در محتوا برخوردار است در قالب نامطلوب ارائه کرد.
فروش با بارکد سریعترین راه خرید کتاب
نشر نی یکی از غرفه هایی است که خرید کتاب در آن به ساده و سریعترین شکل ممکن ارایه می شود.
بازدید کنندگان از این غرفه می توانند کتاب های موجود در قفسه ها را بردارند، ورق بزنند و در صورتی که مایل به خرید آن باشند، برگه هایی را که بارکد در آن نقش بسته بردارند و به مسوولانی که پشت سیستم نشسته اند ارائه کنند تا زمانی که فاکتور صادر می شود کتاب در انبار بسته بندی شود و به محض ورود مشتری به انبار دراختیارش قرار گیرد.این روش از ارایه کتاب در غرفه باعث استقبال مشتری و خرید آسانتر شده است.
فائزه ستاری، مدیر نشر نی در این مورد میگوید: چند سال است از این سیستم برای فروش کتاب استفاده می کنیم اما سیستم اسمی ندارد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته از مخاطبان در این مورد نظرسنجی کردیم میگوید: نتایج این نظر سنجی نشان داد که 97 درصد پاسخ دهندگان این روش را میپسندند و با استفاده از این روش در کوتاهترین زمان کتاب مورد نظر را خریداری کردهاند.
کارکنانی که در پشت سیستمها نشسته بودند نیز این روش را معقولانه عنوان میکنند و میگویند در چنین سیستم فروشی کمترخسته میشوند.
این روش باعث شده تا در غرفه ازدحام کمتری وجود داشته باشد و مخاطبان به راحتی و به صورت مستقیم کتاب را از قفسه ها بردارند و این روش در کاهش زمان اتلاف شده موثر است.
غرفه نورانی
به گفته مسوول غرفه زرین و سیمین که نمی خواهد نامش ذکر شود، این غرفه بیشتر نمایشگاهی است تا غرفه ای برای فروش، هرچند فروش هم بخشی از کار این نمایشگاه است. وی در مورد نوع قفسه بندی و دکور غرفه زرین و سیمین میگوید: این دکور با استفاده از چراغ های هالوژن در بیرون ساخته شده و در نمایشگاه ها نصب میشود چرا که کتابهای موجود در غرفه قیمتی و نفیس هستند و نمیتوان مانند غرفه های دیگر ارایه کرد.
یکی از کتابهای موجود در غرفه نهج البلاغه است که 400 هزار تومان فروخته میشود. شاهنامه فردوسی با قیمت 350 هزار تومان هم مخاطب خوبی دارد.
با گشت وگذاری کوتاه در میان غرفه های نمایشگاه می توان متوجه شد که دکور و چیدمان کتاب ها و نحوه برخورد مسوولان در معرفی کتاب موجود در جذب مخاطب تاثیربسیار زیادی دارد. می گویید نه؟ در روزهای باقیمانده سری به نمایشگاه کتاب بزنید و از نزدیک ببینید.
نظر شما