پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۵
حسین اسکندری: سواد خواندن در کشور ما وضعیت خوبی ندارد

حسین اسکندری، مدرس دانشگاه، در نشست «تبیین جایگاه کتاب در مدارس »که روز 18اردیبهشت به همت سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد، با اشاره به اینکه سواد خواندن درکشورهای توسعه یافته بسیار بالاست گفت: مطالعات صورت گرفته در 50 کشور پیشرفته نشان داد که سواد خواندن آن ها بسیار بالاست اما سواد خواندن در کشور ما وضعیت خوبی ندارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اسکندری به اهمیت زبان مادری در سواد خواندن اشاره کرد و گفت: طی مطالعهای که در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته صورت گرفت مشخص شد که 85 درصد آن ها می توانند کاملا به زبان مادری، قبل از رفتن به مدرسه صحبت کنند در حالی که در کشور ما این میزان 50 در صد است . ما به سواد آموختن احترام نمی گذاریم و به سمت بی سوادی گام برداشته ایم وروندی که کتاب های کمک آموزشی درپی گرفتند و با تبلیغات گسترده بسیار طرفدار پیدا کردند نمونه ای ازاین مدعا هستند. در این جا ما حتی کتاب های درسی را فشرده و مطالبو به صورت گزینه ای به مخاطب ارائه می دهیم . 

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از عناصری که می تواند سواد خواندن را افزایش دهد خواندن است گفت: کشورهای توسعه یافته سرانه بالایی در کتابخانی دارند و 85 درصد تعلیم و تربیت در این کشورها به خواندن کتاب های غیر درسی معطوف شده است اما در مدارس ما یک کلاس خالی و یا گوشه ای دنج که هیچ استفاده ای ندارد به عنوان کتابخانه مورد استفاده قرار می گیرد. 

وی ادامه داد: خانواده‌هایی که درخانه‌های خود بیش از 100 کتاب دارند تفاوت معنا داری در سطح سواد آن ها با غیر از این خانواده‌ها وجود دارد . 

وی در ادامه با اشاره به نقش کتابدار در مدرسه گفت : متاسفانه در این وضعیت "کتابدار" از ردیف استخدامی آموزش و پرورش حذف شده است ،معلمی که هیچ اطلاعی از کتاب ندارد چگونه می تواند کودک را به سمت کتابخانه بکشاند؟ باید این سوال را پرسید که آیا کتاب کارکرد و جایگاه خود را در مدارس ما دارد ؟
 
وی با بیان اینکه مساله کتاب مساله سادهای نیست افزود: کودکان ما باید همیشه در معرض کتاب قرار بگیرند. کتاب باید در سبد تعلیم و تربیت وارد شود. حتی والدین نیز باید بیشتر به سوی کتاب رو بیاورند .

اسکندری گفت: موضوع سواد کتاب خواندن و اهمیت دادن به کتاب می تواند تمام آحاد جامعه را به صحنه بکشاند اما اگر در این زمینه فقط دولت متولی باشد همین نمایشگاه نمونه ای ازآن می شود. ما باید به فراتر از برگزاری نمایشگاه بیندیشیم وعمومی تر فکر کنیم. 

وی با بیان اینکه ورود صرف کتاب به مدرسه مشکلات را حل نمی کند تصریح کرد: تا زمانی که نظام ارزشیابی به گونه‌ای است که بر روی کتاب‌های خاص آموزشی تمرکز دارد،‌ وجود کتابخانه هیچ تاثیری ندارد.کتاب باید خوانده شود . قبل از مواجهه با کتاب باید کتاب خواندن را یاد گرفت . 

فرهنگ کتابخوانی در کشور وجود ندارد
فرشته دباغ، عضو شورای کتاب کودک یکی دیگر از سخنرانان این نشست با اشاره به این نکته که یکی از معضل های ما معلم های نا آشنا به کتاب هستند که ساعات کتاب را به ساعات درسی خود تبدیل می کنند گفت: حتی والدین نیز مطالعه کتاب های درسی را بیشتر ترجیح می دهند . در طول 4 ماه فعالیت مطالعاتی در منطقه 11 بر روی کودکان پایه سوم در یافتیم که اکثر والدین به طرح ما درمورد کتاخوانی مقاومت می کردند که پس از برگزاری کارگاه های توجیهی برای این والدین مبنی بر اینکه کتاب ها دانش آموز را برای توانمند سازی هدایت می کنند مقاومت ها کمتر و همکاری ها بیشتر شد . 

دباغ گفت: باید اذعان کرد که فرهنگ کتابخوانی درکشور ما وجود ندارد . صحبت از مشکلات باید به صورت ریشه ای انجام شود .آموزش شیوه خواندن بسیار مهم است، چون کودک و نوجوان تا لذتی از خواندن نبرد جذب هیچ کتابی نمی شود. باید مدیر مدرسه نیاز دانش آموزان و مدرسه خود را بشناسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها