جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، همیشه اتفاقات مهم، زیرنگاه تیزبینانه یک نویسنده و نقاد طور دیگری تجلی می کند. به خصوص اگر آن نویسنده و نقاد فردی روشن بین و بی طرف باشد. همه آنهایی که در عرصه داستان و نقد دستی دارند با نام روح الله مهدی پور عمرانی و آثارش آشنا هستند. دربیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران فرصتی پیش آمد که با این نویسنده- منتقد گفت و گویی داشته باشیم.

به عنوان یک فعال در حوزه نشر کودک و نوجوان نمایشگاه را چگونه دیدید؟

به نظر من فضاي مناسبي به اين بخش اختصاص داده نشده، ضمن اينکه زمان برگزاري نمايشگاه هم اصلاً زمان مناسبی نیست چون در این زمان کودک و نوجوان ما درگیر مدرسه و درس است و این دغدغه‌ها نمی‌گذارند که او بتواند خوب به نمایشگاه کتاب برود و استفاده کند. به گمان من اگر این اتفاق در تابستان بیفتد بهتر است. 

سطح کیفی کتاب‌های ارائه شده در غرفه کودک و نوجوان را چگونه دیدید؟ 

متأسفانه به تازگي چاپ کتاب‌های سریالی که خیلی با هم مربوط می‌شوند زیاد دیده می‌شود. مثلا سری داستان‌های 15 جلدی که اغلب هم کارهایی سطحی  و گرانقیمت هستند و از سوی دیگر حجم بالایی هم دارند. حالا به فرض محال یک کودک یا نوجوان این کتاب‌ها را بخرد، سوال من این است که چطور می‌تواند آنها را با خود ببرد و یا در آپارتمان‌های 80 متری تهران جا دهد؟ 

از آنجایی که شما در عالم ترجمه هم فعال هستید، آثار ترجمه‌ در نمایشگاه را چگونه دیدید ؟

به نظر من آثار ترجمه‌ای تا کنون ضربه‌ای به ما نزده است و ما بسیاری از اطلاعات فرهنگی را از آثار ترجمه‌ای کسب کرده‌ایم. ترجمه می‌تواند یک محملی باشد برای سفر به درون انسان های دیگر. در نمایشگاه هم کارهای خوبی در معرض فروش گذاشته شده است.

شما حضور نویسنده کتاب کودک و نوجوان را در غرفه‌ها تا چه حد مؤثر می‌بینید؟ 

حضور نویسنده بسیار مؤثر است به شرط آنکه برای تبلیغ فروش کتاب نباشد و حکم یک ویزیتور را بازی نکند. اگر این حضور برای آن باشد که مخاطبین با او آشنا شوند می‌تواند بسیار مثبت باشد.
 
به نظر شما وظیفه اصلی ناشران کودک و نوجوان چیست و تا چه حد وظیفه خود را در نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان انجام داده‌اند؟ 

متأسفانه باید بگویم ناشران کودک و نوجوان بیشتر به یک کتاب فروش در نمایشگاه کتاب تبدیل شده اند. وظیفه ناشر فروش کتاب نیست بلکه باید تازه‌های نشر را معرفی کند. نظر اغلب دست اندرکاران این است که نمایشگاه کتاب بیشتر به یک فروشگاه بزرگ کتاب تبدیل شده است. نمایشگاهی که باید صنعت نشر را به خصوص در قسمت کودک و نوجوان به نمایش بگذارد، بیشتر به سمت تجارت رفته تا ارائه نمادهای فرهنگی.
 
نظر شخصی شما در رابطه با خرید کتاب در زمینه کودک و نوجوان از نمایشگاه چیست؟
من نظرم این است که بیشتر باید به نمایشگاه کتاب رفت تا با تازه‌های نشر آشنا شد نه اینکه  برویم و کتاب بخریم و دیگر یک سال با کتاب فروشی‌ها خداحافظی کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها