جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
کتاب‌های زرد روانشناسی نبض بازار را به دست گرفته است

مختار صحرایی، مدیر تولید انتشارات رشد گفت: تعداد ناشرانی که وارد کار تولید کتاب های روانشناسی شده‌اند،‌ رو به افزایش است. همچنین تعداد کتاب‌های زرد روانشناسی نیز نبض بازار کتاب را به دست گرفته است.

صحرایی در حاشیه برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: تعداد ناشران کتاب‌های روانشناسی در کشور رو به افزایش است اما آن‌چه در این بین اهمیت دارد این است که کتاب‌های زرد و سطحی روانشناسی نبض بازار کتاب در این حوزه را به دست گرفته است و ساماندهی این کتاب‌ها نیاز به متولی دارد.

شمارگان کتاب در سراشیبی
وی با اشاره به این‌که، برخی ناشران بر چاپ کتاب‌های تخصصی تمرکز کرده‌اند افزود: ناشران کمی به چاپ همزمان کتاب‌های تخصصی و عمومی در حوزه روانشناسی اقدام می کنند. بیشتر ناشران این حوزه برای جذب مشتری دست به انتشار کتاب‌های روانشناسی با مضمون بازاری می زنند.

صحرایی در پاسخ به سوالی درباره روند تیراژ کتاب‌های روانشناسی در کشور گفت: ایران به مرحله سراشیبی در شمارگان کتاب رسیده است، چندان که دیگر کتاب‌های این عرصه به 500 نسخه رسیده است، در حالی‌که شمارگان کتاب در سال‌های گذشته بین سه تا پنج هزار بود.

این فعال حوزه نشر افزود: عوامل بسیاری در روند کاهش شمارگان کتاب دخیل بوده است که باعث کاهش زمان مطالعه و قرار گرفتن مطالعه و خرید کتاب به‌عنوان آخرین اولویت در زندگی مردم تبدیل شده است.

وی درباره استقبال مردم و علاقه‌مندان از نمایشگاه کتاب در مقایسه با سال گذشته گفت: به نظر می رسد امسال تعداد بازدیدکنندگان کاهش یافته است؛ به طور کلی به نظر می رسد اقدامات فرهنگی در کشور از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

وی وظیفه و کار ناشران را عرصه‌ای سخت و مشکل دانست و ابراز کرد: ریسک و خطر در کار ناشران بیشتر از صنوف دیگر است،‌ چرا که ناشران در برخی مواقع بر اساس انتخاب خود دست به تولید کتاب می زنند و این امر ممکن است با استقبال خوانندگان مواجه نشده و کتاب‌ها در انبار بماند یا با فروشی ناقص مواجه شود.

صحرایی با بیان این‌که انتشارات رشد با 380 عنوان کتاب در نمایشگاه امسال شرکت کرده است افزود: از بین این عناوین 27 عنوان به عنوان کتاب های چاپ اولی این انتشارات است و البته در ایام نمایشگاه هر دو روز یک بار کتاب‌های جدیدی نیز به نمایشگاه می رسد.

مدیر تولید این نشر در پایان از تبلیغات و اطلاع‌رسانی ضعیف نمایشگاه در سطح شهر نیز گلایه کرد و گفت: ناشران از یک ضعف اقتصادی رنج می‌برند و قادر به انجام تبلیغات به‌طور مستقل نیستند، به همین دلیل کار اطلاع‌رسانی باید از سوی مسوولان به نحو مطلوب انجام گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها