مليحه درخوش در نشست آشنايي با شبكههاي معنايي گفت: شبكههاي معنايي علاوه بر استفاده كاربران از كتابها، محملي مناسب براي گنجاندن مفاهيم زندگي اجتماعي و انساني است كه هر فردی از ديدگاه خود آن را بررسي ميكند.
شبکههای معنایی راهی برای رفع نیاز
اين كارشناس كتابداري ادامه داد: بسياري از اطلاعاتي كه وارد كامپيوتر میشد، اطلاعات ناقصي و محدود بود و نميتوانست نياز كاربران را مرتفع سازد، به همين دليل كاربران اقدام به جستجو در موتورهاي جستجوگر ميكردند كه اين امر نيز به خودي خود جوابگوي نياز كاربران نبود،چون هنگامي كه كاربران كلمه خاصي را در اين موتورها جستجو ميكردند بسياري از عناوين جستجوشده بيارتباط به مفهوم درنظر گرفته كاربران بوده است. به این علت که كامپيوترها ذهنيت انساني ندارند تا بين مفاهيم ارتباط برقرار كنند، بنابراین شبكههاي معنايي وارد كتابخانهها شد.
سرپرست فهرستنويسي كتابخانه مركزي دانشگاه تهران، با بيان اين كه شبكههاي معنايي از اجزاي متفاوتي تشكيل شده است گفت: براي استفاده بهينه و بهتر از شبكههاي معنايي اطلاعات گام به گام خاصتر شده و بخشهاي جزيي آن موردنظر قرار گرفته است.
وي در توضيح بيشتر گفت: ميتوان در اين بين كتاب شاهنامه فردوسي را مثال زد. اين كتاب جزيي از كتابهاي كتابخانه محسوب ميشود، در گام بعدي اين كتاب اثري است از انتشارات اميركبير و این انتشارات جزيي از انجمن ناشران است كه ناشران ديگري نيز در آن انجمن عضو هستند. بدين ترتيب اطلاعات خاصتر و جزييتر ميشود تا كاربران بهتر بتوانند دست به انتخاب بزنند.
بازیابی اطلاعات در شبکه معنایی
درخوش افزود: يكي از مزاياي شبكههاي معنايي نسبت به موتورهاي جستجوگر اين است كه اطلاعات دریافت شده از اينترنت را نميتوان بازيابي كرد اما در شبكههاي معنايي ميتوان اطلاعات را لايهبندي کرد تا با ساماندهي اطلاعات در اين لايهها بستري مناسب براي تعامل كاربران و كتابداران به وجود بيايد.
ساماندهی اصولی در «اف. آر.بی. آر»
اين كارشناس، «اف.آر.بي.آر» را يكي از بخشهاي شبكه معنايي دانست كه در سال 1997 به تصويب رسيد تا ساماندهي اطلاعات بهينه و اصولي شود.
درخوش ادامه داد: گروههايي در اين «اف.آر.بي.آر» لحاظ شده است كه ميتوان در گروه اول به اثر، بيان و نمود عيني ان اشاره كرد. شخص در گروه دوم قرار گرفته و گروه سوم نيز به شيئي، مكان یا رويداد اختصاص دارد.
وي در توضيح اين گروهها گفت: گروه اول به موجوديت اثر برميگردد كه در آن موضوع به ذهن خالق اثر خطور كرده و در حد يك ايده است كه سپس اين ايده در قالبهاي مختلف نمود پيدا كرده و منتشر ميشود.
وي گفت: در گروه دوم ممكن است خالق اثر گزارشي اجتماعي يا موضوعي هنري را در دستور كار خود قرار دهد و در گروه سوم نويسنده ممكن است يك شيء مكان يا يك رويداد را دستمايه اثر خود قرار دهد.
ویژگی کاربران
وي يافتن منبع، شناسايي و تشخيص و همچنين انتخاب را از جمله ويژگيهاي كاربران در شبكههاي معنايي دانست و گفت: جستجو با يك موضوع خاص ابتدايي گام اول كاربر براي پيداكردن منبع خود است. مرحله بعد شناسايي است كه کاربران از بين منابع مختلف سعي ميكنند منبع موردنياز خود را انتخاب كنند و در مرحله آخر بتوانند منبع انتخاب شده را به دست بياورند.
نشست «آشنايي با شبكههاي معنايي» صبح امروز در محل سراي كتاب و رسانه بيست و هفتمين نمايشگاه بينالمللي كتاب تهران برگزار شد.
نظر شما