شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۰
کودکان آسیب دیده هیچ فرقی با دیگر کودکان ندارند

نشست نهاد کتاب کودک و مسئولیت اجنماعی عصر روز شنبه 13 اردیبهشت ماه در محل نشست های حوزه کودکان برگزار شد. در این نشست نمایندگان سه موسسه خیریه کانون توسعه فرهنگی کودکان ، موسسه مهر آفرین و جمعیت امام علی(ع) درباره نقش کتاب در هدایت کودکان فراموش شده سخنرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در ابتدای این نشست منیر همایونی، مدیر اجرایی کانون توسعه فرهنگی کودکان با اشاره به فعالیت های این موسسه گفت :کانون توسعه، سازمانی غیردولتی و داوطلبانه است که برای بالا بردن سطح دانش عمومی، اعتلا و گسترش فرهنگ و هنر و اخلاق در کودکان، به ویژه کودکان نقاط محروم کشور تاسیس شده است و از آنجا که هیچ جنبه ای از زندگی بدون آموختن فرهنگ مربوط به آن نمی تواند به سرانجام برسد، اساس فعالیت‌ها بر مبنای آموزش از دوران کودکی قرار گرفته است تا پایه های جامعه مدنی با کیفیت تمام شکل بگیرد. 

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های این کانون در حوزه های آموزش کودک گفت : نهاد کتابخانه های روستایی از طریق تاسیس و تجهیز کتابخانه در روستاهای محروم، آموزشگاه‌های دبستانی از طریق کمک به تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه‌های دبستانی، طرح آموزشیاری با پرداخت کمک هزینه تحصیلی به فرزندان خانواده‌های کم توان مالی، حضور در کانون اصلاح و تربیت از طریق آموزش غیر رسمی با برگزاری دوره‌های زندگی، کودک، بهداشت فردی و محیط زیست، کمک های مالی نقدی و غیر نقدی و فعالیت های کتابخانه ای، فعالیت هایی را در حوزه کودک و کتاب، به ویژه در مناطق روستایی و آسیب پذیر آغاز کرده است. 

وی در خصوص اهمیت مسئولیت اجتماعی در مقابل کودکان گفت: اگر انسانی به مسئولیت فردی خود آشنا نباشد، از وظایف اجتماعی‌اش آگاه نمی@شود . 

همایونی در ادامه ضمن تاکید بر این نکته که باید توسعه فرهنگی را از کودکی آغاز کرد گفت: می بایست از طریق مشارکت کودکان در حوزه کتاب و کتابخانه آنها را ابتدا با حوزه فردی مسئولیت شان و سپس وظیفه شان در مقابل اجتماع آموزش داد که این فرایند، فرایندی آرام است که به مرور زمان و از طریق قرار گرفتن کودک در نقش های کوچک، حس مسئولیت پذیری به صورت خاص در وی نهادینه می شود . 

وی با اشاره به اهمیت آموزش در روستاها و فعالیت‌های کتابخوانی و کتابخانه ای گفت : منشا بسیاری از مشکلات جامعه و کلان شهرها را باید در نوع پرورش اذهان در روستاها پیدا کرد، چرا که اگر روستاها امکانات خوبی داشته باشند و به درجه توسعه یافتگی حداقلی نزدیک باشند، پدیده مهاجرت وبه تبع آن مسائل حاشیه ای به وجود نخواهد آمد . 

وی افزود : باید اذعان کرد که روش برخورد با کودکان مختلف متفاوت است چرا که کودکان متفاوت در معرض آسیب های مختلفی قرار دارند. 

وی با بیان اینکه دوران کودکی در امر آموزش بسیار مهم و اساسی است گفت : کتابخانه بهترین جایگاهی است که در آن می توان کودک را پس از آشنا کردن با وظایف فردی با مسئولیت های اجتماعی هم آشنا کرد.

همایونی گفت: باید به کودک آموزش داد که او نیز حقی برای حرف زدن دارد، چون در این صورت است که اودر بزرگسالی می تواند مسئولیت های اجتماعی خود را به درستی انجام دهد . 

وی در ادامه با اشاره به همکاری برخی از ناشران با این موسسه گفت : برخی از ناشران همکاری خوبی در اهداء کتاب به کتابخانه‌های روستایی داشتند که این حضور ستودنی و قابل تقدیر است اما کافی نیست . 


مسئولیت حوزه های اجتماعی
دیگر مهمان این نشست، تایماز مصطفایی، مدیر اجرایی موسسه نیکوکاری مهرآفرین در خصوص شکل گیری این موسسه گفت: موسسه مهرآفرین از سال 84 با هدف کمک به کودکان نیازمند و بدسرپرست تشکیل شد و امروز 4 هزار و 800 نفر را در تهران و مناطق محروم از جمله سیستان تحت پوشش دارد. آموزش و بالا بردن سطح فرهنگ اجتماعی کودکان و همچنین آشنا کردن آن ها با مقوله ای به نام کتاب از اهداف این موسسه است که در راستای آن تا امروز 53 نخبه تحت پوشش شناسایی شده است . 

وی درپایان سخنان گفت :همه حوزه های اجتماعی با توجه به کارکرد خود دارای مسئولیت هستند و انجام فعالیت های اجتماعی به الزاماتی چون تبلیغات و همراهی رسانه ها نیازمند است. 


ورود به مناطق آسیب دیده حوزه ای تخصصی است
فرزاد حسینی از اعضا فعال انجمن خیریه امام علی (ع) هم در این نشست با بیان اینکه همه ما مسئولیتی در مقابل جامعه خود داریم گفت : ورورد به مناطق بسیار آسیب دیده و محروم یک حوزه تخصصی است که اعضا به صورت داوطلبانه هر کدام برای ایفای نقش اجتماعی خود در آن فعالیت می کنند، به طوری که تا امروز تمام نقاط محروم ایران را شناسایی  کرده‌ایم که باید گفت مساله دانش و دوری از کتاب ،مهمترین رکن فراموش شده در زندگی کودکان این مناطق است . همه ما می دانیم در هر جایی که دانش و کتاب نباشد به دنبال آن فقر اقتصادی و فرهنگی و سایر معضلات اجتماعی سر بیرون می آورد . 

وی در خصوص آموزش به کودکان در محیط های دورافتاده گفت: قبل از آموزش مسئولیت اجتماعی به کودک باید خیلی چیزها را به خودمان یادآوری کنیم . یعنی این وظیفه را به تک تک اعضا جامعه یادآوری کنیم که مسئولیت اجتماعی ما در مقابل کودکان، بودن در کنار آن هاست چرا که حضور صرف ما در بسیاری مواقع با هدیه یک کتاب سرنوشت آن ها را تعیین می کند . 

وی تصریح کرد : در برخورد با کودکان آسیب دیده قطعا نمی توان به صورت مستقیم از طریق کتاب با آن ها ارتباط برقرار کرد و آن ها را در جریان آموزش قرار داد، بلکه در ابتدا با حضور در کنار آن‌هاو آشنایی‌شان با کتاب در فواصل زمانی که به ایجاد ارتباط و همخوانی کودک با کتاب منجر می شود به نتیجه مورد نظر رسید. 

وی با بیان اینکه کودک آسیب دیده هیچ فرقی با سایر کودکان ندارد گفت :هیچ تفاوتی بین کودکان آسیب دیده و سایر کودکان نیست و فقط نوع نیاز و زبان آن ها با توجه به شرایط اجتماعی شان متفاوت است .اگر با ادبیات مناسب با این کودکان برخورد شود قطعا با نتایج باورنکردنی روبرو می‌شویم .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها