پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳
نیم خیز آمازون برای فروش کتاب های مصور

کتاب‌های مصور هیچ گاه به اندازه حال حاضر مهم نبوده اند. نه به خاطر اینکه کلا بازار کتاب مصور از یک دهه پیش تا کنون رشد کرده -اغلب 300 عنوان از پرفروش ترین کتاب ها؛ مصور هستند-، بلکه به دلیل اثر گذاری آنها بر سایر رسانه ها مانند سینما و تلویزیون است که مدیران آمازون را واداشته تا موسسه کمیکسولوژی را بخرند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه خبری فول دات کام،در ماه می 2012، فیلم انتقام جویان مارول (Marvel\'s The Avengers) در اولین هفته اکرانش در ایالات متحده 207.4 میلیون دلار فروش کرد. یک ماه بعد سریال مرده متحرک (Walking Dead) توانست 18-49 میلیون بیننده را به پای تلویزیون ها بکشاند و اخیرا نیز فروشگاه های کتاب مصور، 500 هزار نسخه از بازگشت پترپارکر در مرد عنکبوتی شگفت انگیز یک را سفارش داده‌اند. 

کتاب‌های مصور، موتور محرک صنعت سرگرمی شده‌اند و در این فرایند یک عصر طلایی برای خوانندگان آغاز شده می‌شود. تابستان گذشته، آمازون پلت فرم انتشاراتی مخصوص چاپ و نشر آثار مصور به نام جت سیتی کمیکز (Jet City Comics) را راه اندازی کرد. سه شنبه هم این بنگاه خرید و فروش اینترنتی، با خرید موسسه و فروشگاه کمیکسولوژی (comiXology)، به قیمت نامعلوم، درواقع روی سبک مصور بیش از گذشته شرط بندی کرد. اما این سرمایه گذاری آمازون به چند دلیل عقلانی به نظر می رسد. 
قبل از اینکه بخواهیم این دلایل را بر بشماریم لازم است درباره ویژگی‌های این قرار داد اندکی توضیح دهیم؛ کمیکسولوژی، به عنوان یک شرکت زیر مجموعه اما مستقل به کار خود ادامه داده و مقر آن همچنان در نیویورک باقی می ماند. اما به کارکنان فعلی این شانس داده می شود که به استخدام آمازون در بیایند. "دیوید نگر"، معاون بخش خرید محتوای آمازون و ناشر مستقل به پابلیشر ویکلی گفته: این دو شرکت به لحاظ فرهنگی کاملا با هم جور هستند. ما سابقه خرید شرکت‌هایی را که همواره آنها را تحسین می کرده‌ایم داریم و کمیکسولوژی یکی از همین کمپانی‌هاست که همواره مورد توجه مشتریان بوده و ما هم خیلی دوستش داریم و این کاملا منطقی به نظر می رسد.
در عین حال، دیوید استینبرگر، بنیانگذار و مدیرعامل کمیکسولوژی، در وب سایت خود نوشته: همکاری با آمازون یعنی ما بیشتر از گذشته به هدف اصلی خود که داشتن هواداران جهانی کتاب های مصور است نزدیک شده‌ایم.
قطعا این هدف بسیار بلند پروازانه است اما کمیکسولوژی، برای نشان دادن ارزش خود به سهامداران آمازون نیازی به ورود به دنیای خوانندگان آثار غیر مصور این بنگاه اینترنتی ندارد. اکنون سه نیرو به نفع آمازون کار می کنند:
1- کلکسیونرها تنها خواستاران آثار مصور نیستند!
زمانی بود که بسیاری از ناشران بزرگ مستقل آثار مصور، برای فروش محصولات خود، باید روی کلکسیونر های آثار متمرکز می‌شدند اما درست از زمانی که آثار مصور از مرز رسانه های جمعی عبور کرد، آن روزها هم به پایان رسید. با این حال هنوز هم گرفتن یک کپی از نسخه مرده متحرک (The Walking Dead) اصلا شبیه خرید از بهترین فروشنده‌ها نیست. بر اساس آمار دیاموند (ناشر و توزیع کننده کتاب‌های مصور)، آثار مصور چاپی، در ماه سپتامبر، عموما از طریق 2600 کتابفروشی که تخصصی روی این سبک کار می کنند، به فروش رسید و این در حالی است که امروزه در ایالات متحده، بیش از 10 هزار فروشگاه کتاب تک یا زنجیره ای مشغول فعالیت‌اند.
عرصه دیجیتال این فاصله را پر خواهد کرد. خریدن یک نسخه یا یک مجموعه کتاب در کمیکسولوژی از این پس دیگر به هیچ عنوان سخت تر از سفارش دادن یک کتاب از فروشگاه اینترنتی کیندل نیست. استینبرگ هم قطعا متوجه شده که سرمایه گذاری روی این سبک می تواند خوانندگان بیشتری را به سایت او جذب کند. وی در کنفرانس آثار مصور سال گذشته سن دیاگو طی مصاحبه ای گفت: عمده کسب و کار ما با مارک های مطرح تجاری (برندها) است؛ برند های جدیدی که قبلا حتی وجود نداشته اند. اگر به حرف استینبرگ باور داشته باشیم، این ایده جدید همکاری با آمازون می تواند، فروش کتاب به خوانندگان جدید آثار مصور را آسانتر کند؛ به ویژه آن دسته از علاقمندانی که با دیدن آثار سینمایی و تلویزیونی که از روی این کتاب‌ها تهیه شده‌اند، به این سبک روی آورده‌اند.
2- کمیکسولوژی مجوعه محتواهای آمازون را تکمیل می کند:
"دیوید نگر"در مصاحبه ای با پابلیشر ویکلی گفت: آمازون معولا قبل از خرید چندان نقشه و برنامه ای ندارد، به همین خاطر ما مرتبا در حال شکل دادن برنامه هستیم. اما انتشارات دیجیتال کیندل برای ما لقمه بزرگی بود و دوست داشتیم کمیکسولوژی را یک جایی ثبت کنیم. به نظر می رسد، نیت پنهانی آمازون از این اقدام، ورود به عرصه فروش حق نشر این آثار به سینما و تلویزیون است و می خواهد در عملی کردن این ایده از رقبای خود جلو بیفتد.

3- مدیران آمازون می خواهند با کسانی که تمایل به ورود به عرصه مصور را دارند کار کنند.
جت سیتی کمیکز (Jet City Comics) دقیقا به همین منظور طراحی شده است. در ماه ژوئن گذشته این انتشاراتی، شروع به چاپ و نشر یک مجموعه دیجیتالی بر مبنای رمان پرفروش علمی تخیلی هیو هاووی کرد. این نیم خیز به منظور خلق آثار سفارشی برای نویسندگانی است که می خواهند کار مصور را امتحان کرده یا بالعکس نویسندگان داستان های مصوری که می خواهند مدل های طولانی تر روایت گری را هم تجربه کنند. در هر دوصورت آمازون یک مکان اصلی برای کار کردن همه آنها فراهم کرده است.
مقیاس این معامله تجاری هم به نوبه خود بسیار جالب است. آمازون برای فروش هزاران عنوان کتاب مصور از 75 ناشر مختلف یک پلت فرم تهیه کرده است. این اقدام نه تنها می تواند به موفقیت بیشتر آمازون کمک کند بلکه تجدید حیاتی برای آثار کمیک سینما و تلویزیون محسوب می شود. این یک پیروزی نه تنها برای سرمایه گذاران بلکه برای طرفداران و خالقان آثار مصور به شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها