دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش بهار امسال به چاپ فصلنامههای آموزشی در حوزههای مختلف اقدام کرده است.
به شادیسازی بهعنوان یکی از ابعاد مغفول مانده در مدارس اشاره شده است. رضا خورشیدی نیز در مطلبی با عنوان«نظریه نشاط اجتماعی» به ارتقا نشاط اجتماعی اشاره شده است که در آن مولف انسان را موجودی هدفمند و جویای شادکامی معرفی کرده و در پی افزایش نشاط اجتماعی برآمده است.
مهارتهای اجتماعی، از جمله مباحث مطرح در حوزه اجتماع است که کودکان نیز میباید این مهارت ها را بیاموزند. انسیه عابدینیمنش در مطلبی با عنوان«سبک های تفکر و مهارتهای اجتماعی» به این امر مهم پرداخته است.
از اختلال تا خلاقیت
دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی ارمغان دیگر بهاری خود را به بررسی موضوع «راهنمایی یا مشاوره؟» در جدیدترین شماره«رشد آموزش مشاور مدرسه» پرداخته است. در این شماره از این فصلنامه بیشتر مباحث روانشناسی در گروههای مختلف مانند روانشناسی شخصیت،اختلالات از منظر نویسندگان بررسی شده است.
خوانندگان در بخشی از این فصلنامه، مطلبی با عنوان« روانشناسی یادگیری» را که از سوی معصومه سامکن تالیف شده را از نظر می گذرانند و«رواندرمانی» را نیز در ادامه مورد مطالعه قرار میدهند.
یونس فاتحی، در مطلبی با عنوان «خلاقیت سبکهای تفکر» به پیشبینی میزان خلاقیت براساس سبک های تفکر دانشآموزان پرداخته است. و خلاقیت را از جمله متغیرهایی میداند که در فرایند یادگیری و تعلیم و تربیت بسیار تاثیرگذار است. وی در این مطلب هدف مهم آموزش و پرورش را پرورش استعدادهای خلاق عنوان میکند.
«دیگه چه خبر» از عناوین جذاب دیگری است که در این فصلنامه گنجانده و منتشر شده است. در این بخش سارا ساجدی توصیههایی را برای بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان خجالتی ارایه کرده است.
هوش هیجانی در تربیت بدنی
«رشد آموزش تربیت بدنی» عنوان فصلنامهای است که این دفتر برای دبیران و آموزگاران تربیت بدنی منتشر کرده است. در این فصلنامه هوش هیجانی در کودکان مورد برسی قرار گرفته و مطالب خواندنی و علمی درباره بهداشت در ورزش شنا و مدیریت مشارکتی در اختیار خوانندگان گذاشته شده است.
محدثه احمدی، در مطلبی با عنوان«هفت نکته طلایی» به نکات آموزشی در ورزش و تندرستی پرداخته است. در این مطلب نگارنده به معلمان توصیه میکند دیگران از روش تدریس خود آگاه کنند و چابکی را در کنار برگزاری بازیهای المپیکی به دیگران آموزش دهند.
از سبزی کاری تا خوانایی کتابها
«سبزی کاری در خانه، ضامن سلامت خانواده» در سومین شماره«رشد آموزش فنی و حرفهای و کاردانش» به چاپ رسیده است. در این فصلنامه، الگوی موفق برای آموزش عملکردی و مراحل ساخت آن از سوی علی نجفی بررسی شده است.
«خوانایی کتابهای درسی» را حشمتاله محمدی در بخشی از این فصلنامه مورد بررسی خود قرار داده است. در این مطلب، نگارنده به ارتقای سطح خوانایی و تاثیر انگیزه در خوانایی پرداخته است و تکنیکهایی را نیز برای محاسبه سطح خوانایی پیشنهاد داده است.
علیمحمد بخشوده در بخش معرفی کتاب به معرفی دو کتاب با عناوین«کارآفرینی» و «مدیریت چه چیز نیست» پرداخته است. تقویت وتوسعه در امر آموزش از جمله مواردی است که در آموزش فنی و حرفهای نیز بایستی به آن توجه ویژه داشت. نعمتاله متین در مطلب خود با عنوان«بینش علمی در حوزه آموزشهای فنی و حرفه ای» به این امر پرداخته است و وی به چایگاه مهم آموزشهای فنی و حرفهای در توسعه کشور اشاره کرده است.
دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی، هر چهار فصلنامه را در 64 صفحه و به قیمت هشتصد و پنجاه تومان منتشر کرده و در اختیاز معلمان و دانشجویان این رشتهها قرار داده است.
نگاهی کوتاه به عملکرد دفتر انتشارات
نخستین نشریه از گروه نشریات رشد، مجله «رشد معلم» بود که در مهرماه 1360 پا به عرصه مطبوعات کشور گذاشت. سپس «رشد دانشآموز» و بعد از آن «رشد نوجوان» منتشر شد. طولی نکشید که مجلات رشد، هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ کمیت، از «پیکها» سبقت گرفتند. بهطوری که علاوه بر هشت عنوان نشریهای که جایگزین نشریات پیک شد، ده نشریه جدید نیز به جمع این خانواده اضافه شد. از این ده نشریه جدید، «مجله رشد تکنولوژی آموزشی» به صورت ماهنامه و بقیه به صورت فصلنامه منتشر میشد.
مجلات فصلنامهی رشد اغلب جنبه تخصصی داشته و برای استفاده معلمان و دانشجویان تربیت معلم منتشر میشود. این نشریات، از جهت حفظ طراوت علمی معلمان و اطلاعرسانی درباره تازههای مربوط به محتوای برنامههای درسی، از اهمیت خاصی برخوردار است.
در سالهای بعد، علاوه بر افزایش شمارگان مجلات رشد، عناوین نشریات نیز بنا به نیازهای مخاطبان و شرایط اجتماعی به 30 عنوان تا سال 1388 افزایش یافت.
نظر شما