به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفتمین نشست «آسيبشناسي فعاليتهای عرصه كتاب و كتابخواني» صبح امروز دوشنبه 12 اسفند در پژوهشگاه و با حضور نمايندگاني از نهادهاي فعال در حوزه كتاب برگزار شد.
در این نشست عبدالعظیم فریدون مسوول کار گروه کتاب کودک و نوجوان بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، نرگس جعفری، کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محسن زینالعابدینی، استادیار مرکز اطلاعات و مدرک علمی کشاورزی ایران، حامد همتی نماینده شبکه چهارم سیما، مریم احمدی، مسوول انتشارات موسسه مادران امروز نشر و ناهید جباری مسوول شورای کتاب کودک، سمیاری، نماینده آموزش و پرورش، سرهنگ اعتمادی، آذرفرزین، محمد دکامهای، مدیر کتابخانههای فرهنگی و هنری شهرداری تهران و دکتر صباغیان، دکترای علوم سیاسی حضور داشتند.
متولی کتاب در کشور مشخص نیست
زینالعابدینی، استادیار مرکز اطلاعات و مدرک علمی کشاورزی ایران در این میزگرد عنوان کرد: بررسی و اسیب شناسی حوزه کتاب و کتابخوانی اتفاق مبارکی است اما باید ابتدا مشخص کنیم برآیند کلی این نشستها چیست؟ زیرا برآیند کلی در حوزه کتاب نشان میدهد با وجود همه کارها و فعالیتهای صورت گرفته در حوزه کتاب هنوز مشخص نیست متولی کتاب در کشور کیست یا چه نهادی این مسوولیت را بر عهده دارد.
سمیاری، نماینده آموزش و پرورش در بخش دیگری از این نشست عنوان کرد: ما باید ابتدا به جمعبندی صحیحی از صورتجلسه برسیم. زیرا نتیجه این نشستها اگر به شکلی باشد که بخواهیم آنها را فصلبندی کنیم یا به صورت کتاب نتیجه این جلسات مکتوب شود باید فصل نخست با فصل بعدی مرتبط باشد. حلقه مفقوده این جلسه ارتباط میان بخشهای مختلف حوزه کتاب و کتابخوانی است که نخست باید مورد توجه قرار بگیرد.
اعتمادی، مدیر کتابخانههای ارتش جمهوری اسلامی در این میزگرد عنوان کرد: رادیو و تلویزیون برنامههای متعددی در حوزه کتاب و کتابخوانی دارد اما این کالای فرهنگی هنوز در مسیر تبلیغ قرار نگرفته است. من معتقدم رادیو وتلویزیون باید خبرهای حوزه مطالعه را در برنامههایش بگنجاند.
مدیر کتابخانههای ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در ادامه این نشست گفت: باید نمایشگاهی در حوزه کتاب کودک در حد و گستردگی نمایشگاه کتاب برگزار شود.
وی افزود: باید در شبکه های سیما و مخصوصا شبکه پویا که مخاطبش کودکان هستند به قصه گویی توجه بیشتری شود.
متولیان حوزه کتاب هیچکدام حرف آخر را نمیزنند
دکامهای، مدیر کتابخانههای سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه اکنون در تهران 280 کتابخانه تحت حمایت شهرداری داریم، عنوان کرد: اکنون من از دستورالعمل این جلسه مطلع نیستم. اکنون سازمانهای متولی در حوزه کتاب زیاد است اما هیچ کدام حرف آخر را نمیزنند و موسسات خصوصی و شورای کتاب کودک در این حوزه نقش پررنگ تری داشتند.
موسسه مادران امروز نشر به بررسی سلیقه خانواده و تولید کتاب پرداخته است
مسوول انتشارات موسسه مادران امروز نشر در این مراسم عنوان کرد: نخست باید بررسی کنیم چه کاری در حوزه کتاب و کتابخوانی انجام دادیم؟ اول این که این موسسه به رابطه محتوای کتاب و ارتباط آن با سلیقه خانواده پرداخته است و هیچ تشویقی بهتر از توسعه کاربرد کتاب در خانواده وجود ندارد.
وی اظهار کرد: تولید کتاب مناسب، نیازسنجی، بررسی موانع و مشکلات فعالیتی بود که این موسسه انجام داده و بر اساس آن به تولید کتاب پرداخته است و از سوی دیگر به توسعه و گسترش روشهای جدید مطالعه در خانواده پرداخته است.
احمدی عنوان کرد: بیش از 150 گروه کتابخوانی در کشور وجود دارند که اکنون با کتابهای ما جلسات کتابخوانی برگزار می کنند. نام این طرح راه دور است. این موسسه کتاب را از بدو تولد برای کودکان آماده سازی می کند.
کتابدار راهنما تربیت کنیم
وی اظهار کرد: ابتدا از دستاورد موسسههای دیگر استفاده کنیم. نکته دیگر این که به تربیت کتابدار
راهنما بپردازیم. کتابدارانی که به معرفی کتاب بپردازند و لذت مطالعه را انتقال دهند.
مسوول انتشارات موسسه مادران امروز نشر گفت: گروههای کوچک کتابخوانی را در موسسه ها، نهادها و جمعهای خانوادگی تشکیل دهیم تا این فرهنگ ترویج پیدا کند.
احمدی عنوان کرد: پخش کتاب برای یک ناشر معضل است اما برای این موسسه به دلیل دسترسی به خانوادهها مشکل محسوب نمیشود. ناشران باید در حوزه کاری خود جلساتی را تشکیل دهند تا از تولید کتاب و نیازهای مختلف مخاطبان آگاه شوند زیرا بسیاری از کتابها با مخاطب ارتباط برقرار کند.
کتابدار تخصصی نیاز کتابخانههای مدارس است
جباری، مسوول شورای کتاب کودک در این نشست با بیان این که یک ماه پیش طرح شورای کتاب کودک را به آموزش و پرورش دادیم اما هنوز پاسخی دریافت نکردیم، عنوان کرد: 51 سال است من در عرصه شورای کتاب کودک در عرصههای مختلف فعالیت کردم و نمیتوانم ظرف چند دقیقه آن را بیان کنم.
مسوول شورای کتاب کودک گفت: سخنان من دو محور کلی دارد اول این که چرا باید کتاب بخوانیم و برای ما به عنوان شورای کتاب کودک مشخص است از آن جا که شورای کتاب کودک تعامل عظیمی از ابتدا با آموزش و پرورش داشت و ازآن جا که این سیستم قابل اعتمادی نیست کسی انگیزه و کششی برای مطالعه ندارد.
وی با تاکید بر این که ابتدا باید برای مطالعه انگیزه ایجاد کنیم عنوان کرد: ما 15 میلیون دانش آموز داریم و پایگاهی به عنوان مدرسه داریم که باید به آنها توجه کنیم.
جباری با بیان اینکه در آموزش و پرورش قفسه ای داریم به نام کتابخانه که سال ها در آموزش و پرورش مربی پرورشی توانست از عهده اداره آن برآید، عنوان کرد: این کتابخانه کتابدار تخصصی می خواهد که دانش کتابداری داشته باشد.
وی با بیان اینکه شورای کتاب کودک، آموزش کتابداری سه ماه دارد، عنوان کرد: در این کتابخانه باید مجموعه سازی در حوزه تامین منابع و بر اساس آگاهی و نیاز کودکان پر شود. این فعالیت در شورای کتاب کودک 51 سال است حرفهای دنبال میشود که شامل بررسی ادبیات منتشر شده کودکان
در سطح کشور که از فیلتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رد شده باشد.
مسوول شورای کتاب کودک عنوان کرد: ما لیست های آمادهای داریم تا کتابخانههای مدارس تجهیز شوند و در کنار آن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را داریم.
وی گفت: زنگ مطالعه در مدارس باید حفظ شود، طبق تأکید رئیسجمهور باید متولی آن مشخص شود، در این راستا استفاده بهینه از وضعیت موجود موضوع مهمی است.
وی در پایان این مراسم، بن کتاب را اولین قدم برای آغاز راه عنوان کرد و گفت: اگر 3 درصد از مبلغ کل بنها به کودک اختصاص یابد، فرصت مناسبی را دراختیار خانوادهها قرار خواهد داد.
توجه به تولید کتاب الکترونیک و صوتی
در این مراسم صباغیان مدرس علوم سیاسی گفت: ابهامی در دستور کار جلسه دیده میشود و اگر روشن شود شاید این جلسه منتج به نتیجه بهتری باشد تحول در شرایط کنونی در حوزه کتاب دیده میشود، کتابهای الکترونیکی امروزه به شدت رایج هستند به ویژه در دانشگاهها جوانان مکتوبات خود را روی تبلت، لبتاپ و آیفونهای خود در دسترس دارند پس باید به این بخش هم توجه کنیم.
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷
نظر شما