دوشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰
قائم‌مقامی: آثار عقلی اسلام را در دسترس قرار دهیم

آیت‌الله سیدمحمد قائم‌مقامی معتقد است برای ترویج عقلانیت باید آثار عقلی اسلام را بیشتر دسترس‌پذیر کنیم، چراکه برخی از این آثار به زبان عربی‌اند و باید ترجمه شوند.

آیت‌الله سیدمحمد قائم‌مقامی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در ارزیابی خود از تالیف و ترجمه کتاب‌های فلسفی عنوان کرد: در این باره تاکنون تلاش زیادی شده است تا آثار معقول علمای اسلام چاپ شوند، چون علمای اسلام در معقول و منقول و حکمت و فقه آثار زیادی دارند و تعدادی از این آثار ترجمه شده، اما بعید است این تعداد کافی باشد. اگر بخواهیم جامعه جوان اسلام را با این علوم آشنا کنیم، نیازمند کار بسیاری هستیم. 

وی درباره ضرورت ترجمه این آثار عنوان کرد: از آن‌جایی که اسلامِ اهل بیت(ع) مبتنی بر دینی عقلانی است و ایمانی در این دین مطرح می‌شود که با عقلانیت اتحاد دارد، بنابراین در صورتی ایمان ترویج می‌شود که تعقل ترویج شود. 

به گفته قائم‌مقامی، برای ترویج عقلانیت باید آثار عقلی اسلام را بیشتر دسترس‌پذیر کنیم؛ زیرا برخی از این آثار به زبان عربی است که باید ترجمه شود. بنابراین باید با دامن زدن به عقلانیت، شوق دینی ایجاد شود. 

این استاد دانشگاه درباره گرایش جوانان به فلسفه غرب و معرفی فلاسفه اسلامی در مقابله با این فلسفه بیان کرد: دلزدگی از فلسفه اسلامی یک عارضه و آفت است و شاید به این دلیل باشد که عقلانیت اسلامی و شیعی درست تبیین نشده و به صحنه نیامده است.
 
وی تاکید کرد: موضوع عقلانیت در اسلام و آثار اهل بیت(ع) شاخه گسترده‌ای را دربر می‌گیرد و محدود به فلسفه اسلامی نیست. اهل بیت(ع) بر تعقل تاکید دارند. بنابراین اشکالی ندارد جوانان فلسفه غرب را بشناسند. شما بزرگانِ عقلی و فلسفی را نگاه کنید؛ می‌بینید که بزرگان ما فلسفه غرب را می‌شناختند. 

وی یادآور شد: مرحوم بانو مجتهده امین، عالم ربانی، فیلسوف و حکیمی است که کار تعقلی دارد. وی فلسفه غرب را می‌شناسد و از میان فلاسفه جدید به دکارت گرایش دارد، چون در بحث خداشناسی معتقد است دکارت در بین فلاسفه غربی خداوند را امر بدیهی در نظر می‌گیرد و از این لحاظ، بانو امین استدلال او را که بر مبنای فطرت است می‌پذیرد.
 
قائم‌مقامی یادآور شد: پس فلسفه اسلامی رشته‌ای جدا نیست و باید فلسفه غرب را در کنار آن بررسی کرد. همچنین در پرتو عقلانیت شیعی باید گزینش درستی صورت بگیرد و اگر در فلسفه غرب نکات مثبتی وجود دارد، باید ابقا و ترجمه شود. 

وی در پایان سخنانش تاکید کرد: بسیار مهم است که نسل جوان ما با مباحث عقلی، معرفتی و تحقیقی آشنا شوند تا در برابر شبهات قوی باشند. در غیر این صورت، شبهات بر آن‌ها تاثیر می‌گذارد._

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها