حسین فرخمهر در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، توجه به زنگ انشا و مطالعه را امری فرخنده و سازنده خواند و گفت: هیچ کشوری بدون برخورداری از افراد متفکر، اهل استنباط و خلاق در مسیر توسعه فرهنگی و اقتصادی قرار نمیگیرد و به همین دلیل ابتکار ریاست جمهوری در خصوص لزوم توجه به این مباحث و تلاش معاونت فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش برای عملی شدن آن، راهگشا و سودمند است.
وی ادامه داد: زنگهای انشا، مطالعه و گفتوگو زیربنای سازنده تفکر و خلاقیت در دانشآموز است بنابراین نمیتوان اهمیت آن را انکار کرد اما چگونگی اجرا و ثمر بخشی آن اهمیت زیادی دارد.
مولف کتاب «انشا و اندیشه» افزود: هنگامی میتوانیم به اهداف این برنامه دست یابیم که از معلمانی علاقه مند به کتاب و کتابخوانی برخوردار باشیم، نه معلمانی که کتاب نخواندن هنر ملی آنان است!
فرخمهر با اشاره به تجربیات شخصی خود در زمینه تشویق کتابخوانی در مدارس، بیان کرد: با پیشنهاد من والدین یک دبستان در شهر اصفهان به مدرسه دعوت شدند تا اهمیت کتاب و کتابخوانی برای آنها بازگو شده و پیشنهاد شود که با فرزندان خود به کتابفروشیها مراجعه کنند تا بچهها با انتخاب و سلیقه خودشان کتاب بخوانند.
وی افزود: با استقبال خانوادهها، این برنامه هر ماه در این مدرسه اجرا میشود و بچهها از طریق آن این فرصت را یافتند که در کنار والدین خود کتاب خریدن و کتاب خواندن را تجربه کنند و والدین نیز در این برنامه کتابهایی را که میپسندند، خریداری کنند.
میل و شوق کتابخوانی با شعار ایجاد نمیشود
فرخمهر اظهار کرد: میل و شوق کتابخوانی را نمیتوان با شعارهایی از قبیل «کتاب یار مهربان است»، «کتاب دانایی میدهد» و «کتاب روشنگر راه ماست» ایجاد کرد بلکه باید نیاز به کتابخوانی را نهادینه کرد و به دانایی ارج نهاد.
مولف کتاب «پرورش تفکر در کلاس درس» ادامه داد: معلمان خود باید کتابخوان باشند، کتابهای مناسب را بشناسند و بر موضوعات آن مسلط باشند و در واقع مرجع دانشآموز باشند. آنها باید در کلاس درس پرسشهایی و پژوهشهایی را مطرح کنند که نیاز به کتابخوانی را در دانشآموز ایجاد کند در غیر این صورت با زور و اجبار نمیتوان کسی را کتابخوان کرد.
وی با تاکید بر لذت مطالعه گفت: اگر کسی یک بار در زندگی خود لذت مطالعه و طعم شیرین دانایی را چشیده باشد، در مسیر خودآموزی، یادگیری خود انگیخته و مطالعه قرار میگیرد چراکه بسنده کردن به ظواهر هیچ فایدهای ندارد.
فرخمهر با انتقاد از برگزاری مسابقات کتابخوانی در مدارس عنوان کرد: باید با شور و شوق و در پاسخ به نیازی درونی به سراغ کتاب رفت و ایجاد رقابت و جایزه در این راه مانع است؛ بچهها زمانی به کتاب علاقه مند میشوند که اطرافیان خود را کتابخوان ببینند و کتابهای متناسب با نیاز و سن خود را در دسترس داشته باشند.
وی ادامه داد: همانطور که سقراط حکیم گفته: «جامعه زمانی به فرزانگی و سعادت دست مییابد که خواندن کار روزانهاش باشد». بنابراین باید بچهها را از سنین نخستین کتابخوان بار آورد و برای دانایی ارزش قایل شد. خیلیها خواندن کتابهای غیر درسی را بیفایده میدانند در حالی که باید به آنها فهماند که خواندن کتابهای غیر درسی سواد هیجانی و عاطفی را بالا برده و مکمل مطالعه کتابهای درسی است.
این معلم بازنشسته نقش معلم را در کتابخوان کردن دانشآموزان بسیار مهم خواند و گفت: معلم باید بچهها را برای یافتن پاسخهای خود به کتاب سوق دهد و اهمیت خواندن شعر و داستان را برای آنها بازگو کند.
مولف کتاب «خیال انشا» ادامه داد: همچنین لازم است کارشناسان، شاعران و نویسندگان به مدارس گسیل داده شوند تا با تشویق این افراد میل کتاب خواندن در بچهها تقویت شود. تجربه شخصی من نشان داده که بچهها کتاب را دوست دارند اما برای کتابخوانی، روش و راهبر ندارند.
پای شاعر و نویسنده به مدارس باز شود
مولف کتاب «شادمانه» گفت: یک نظام آموزشی و پرورشی خوب پای شاعر و نویسنده را به مدرسه باز میکند چراکه هر چیز را باید به اهلش سپرد.
فرخمهر با انتقاد از بیتوجهی مدیران و مسوولان به جشنوارههایی مانند جشنواره کتابهای آموزشی رشد عنوان کرد: میلیونها تومان صرف برگزاری جشنواره رشد شده تا فرهنگ کتاب ارج نهاده شود اما زمانی که مسوولان از نتایج آن بی خبر هستند، درد آور است.
مولف کتاب «مدرسه خلاق» ادامه داد: برگزیدههای جشنوارههای مختلف کتاب، همیشه مغفول واقع شدند و با چنین روحیهای در مسوولان نمیتوان به تغییر و بهبود وضعیت مطالعه دانشآموزان امید بست چراکه در این صورت فقط کوری عصاکش کور دگر میشود.
فرخمهر عنوان کرد: پیشنهاد من به مسوولان این است که بچهها را رها کنند و برای آنها برنامهریزی نکنند و به جای آن به سراغ معلمها بروند. متاسفانه بسیاری از معلمان ما در وضعیت بیتفاوتی به سر میبرند و لازم است با روشهای حسابشده این قشر را انگیزه مند کرد.
وی حل مسایل چاپ و نشر کشور را نیز برای تحقق لذت مطالعه مهم خواند و گفت: قیمت کتابها باید کاهش پیدا کند و اهمیت کتاب و کتابخوانی برای معلمان و خانوادهها از طریق رسانههای عمومی مانند رادیو و تلویزیون بازگو شود. تحقق این مهم تلاشی همگانی را میطلبد و خود من حاضرم بدون هیچ چشمداشتی برای ایجاد علاقه به کتاب در دانشآموزان کمک کنم.
حسین فرخمهر معلم بازنشسته و مولف 32 کتاب در زمینه کودک و نوجوان است. برخی از آثار وی در جشنوارههایی مانند جشنواره کتابهای آموزشی رشد، کتاب پوپک و سلام بچهها برگزیده شده اند. فرخمهر سالیانی است کارگاههای آموزشی را برای آموزش انشا نویسی، خلاقیت در تدریس و الگوهای تدریس در شهرهای مختلف برگزار میکند. «زنگ انشا»، «انشا و اندیشه»، «خیال انشا»، «پرورش تفکر در کلاس درس»، «پرورش تفکر در خانه و مدرسه»، «صدای دلم» و «باغ آبی» عنوان برخی از آثار وی را تشکیل میدهند./
پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳
نظر شما