سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
تصویرگری را بر هر شغلی ترجیح می‌دهم/ رقابت تصویرگران جدی‌تر شده است

سارا خرامان متولد 27 آبان سال 1361 تهران، در دو رشته جامعه شناسي و گرافيك تحصيل كرده است و آن گونه كه خود مي گويد عشق و علاقه به نقاشي از كودكي با وي همراه بوده و با وجود همه سختي ها، كار براي كودكان و خردسالان را به هر شغل ديگري ترجيح مي دهد.

 ميترا جليلي - خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)- آغاز فعاليت حرفه اي خرامان با كتاب «مورچه و گلوله کاموا» نوشته رضا موزوني در سال 1385شروع شد؛ يعني زماني كه او به سفارش انتشارات علمی- فرهنگی بايد براي به دست آوردن امتياز تصويرگري اين كتاب با دیگر هنرمندان جوان رقابت مي كرد. 

در اين رقابت هرکسی یک فریم از اين كتاب را تصویرگری می کرد و در پايان، برنده مسابقه به عنوان جایزه مي توانست کل کتاب را تصویرگری كند. اين، نقطه آغاز فعاليت تصويرگري خرامان بود و از آن زمان تاكنون با انتشارات و مجلات متعددي در اين زمينه همكاري داشته است.
 
خرامان مي گويد:« وقتي حرف از تصويرگري به ميان مي آيد بي شك كودكان بيش از هر طيف ديگري مورد توجه قرار مي گيرند و در اين ميان هنرمنداني كه به اين رشته هنري مي پردازند بايد روحيه اي خاص داشته باشند. به بياني ديگر وقتي براي كودك تصويرگري مي كنيم بايد كودك شويم تا بتوانيم به دنياي آنها قدم بگذاريم و اثري خلق كنيم كه كودك را جذب كند.»

وي كه همیشه تصویرگری را دوست داشته معتقد است براي بزرگسالان هم تصويرگري وجود دارد ولي وقتي هنرمندي پا به حوزه كودك، به ويژه خردسالان مي گذارد بايد براي رسيدن به موفقيت، به نكات ريزي توجه كند كه شايد در تيررس نگاه ديگران قرار نداشته باشد.

او مي گويد:« در تصويرگري، توجه به گروه سني اهميت زيادي دارد و بهتر است بين تصويرگري براي خردسال، کودک و نوجوان هم مرزبندي‌هايي وجود داشته باشد. ازآنجا كه هنگام تصويرگري براي هر طيفي به همان گروه سني نزديك مي شويم،  ترجيح مي دهم همزمان تصويرگري دو كتاب از دو گروه سني را انجام ندهم. معتقدم اگر سفارش کارهاي متفاوت با هم ارائه شود، حتما بر كار تصويرگر تأثیر می گذارد. منظور اين است كه ناخودآگاه و بدون کنترل، حتی اگر خودت هم نخواهی و سعی کنی که حواست باشد، باز هم مرزهای این دو با هم تداخل پیدا می کند و بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند.» 

اين تصوير گر جوان در ادامه مي گويد:« يكي از تفاوت هاي كار تصويرگري خردسال با كودك يا نوجوان، در تعداد رنگ هاست. براي خردسالان بايد از تعداد رنگ هاي بیشتر و شادتري استفاده كرد تا اثر، كودك را به سمت خود بكشاند و در نهایت، خروجی کار برای همان گروه‌های سنی مورد نظر باشد.» 

خرامان معتقد است:« در تصويرگري كتاب ها علاوه بر رعايت گروه سنی باید همخوانی با داستان را نيز مورد توجه قرار داد. درواقع مي توان گفت تصويرگري كتاب خردسالان اهميت خاصي دارد و بايد به گونه اي باشد كه تصاویر، داستان را روایت کنند. كتاب هاي اين گروه سني بسيار كوتاه و حدود100 تا 120 كلمه است، پس هيچ يك از جزئيات توسط نويسنده در داستان كوتاه نمي آيد تا آنها را خسته نكند، بلكه اين وظيفه تصويرگر است كه این جزئیات و اتفاقات مهم  داستان را به تصویر بكشد.» 

تصوير گر كتاب «بچه تمساح كجا رفت» در ادامه‌ مي گويد: «اوج داستان، جایی است که کودک دوست دارد آن را ببیند و تصویرگر هم موظف است اين اوج را تصویرگری کند. وقتی تصویرگری می‌کنید نمی توانید مثل نقاشی کار دلتان را انجام دهید چون سفارش دهنده دارید ولي نتيجه کار بايد طوری باشد که هم از نظر تصویرگر و هم کودک قابل دفاع باشد.»
 
خرامان با اشاره به اين نكته كه متن خوب خیلی روی کار تصویرگری اثرگذار است مي گويد: اثر جذاب، هم بر هنرمند و هم مخاطب تأثیر می گذارد و هردو را به وجد می آورد تا جايي كه من اصلا دلم نمی آید کار را تمام کنم و دائم می خواهم به آن شاخ و برگ بدهم. همیشه جزئیات را تا آخرین لحظه نگه می دارم تا بهترین کار ارائه شود.»

اين هنرمند درباره پیشرفت تصویرگری در ایران هم معتقد است:« ايران تصويرگران جوان مستعدي دارد كه بسيار خوب كار مي كنند. امروزه به دليل توسعه ارتباطات و افزایش مطالعات، رقابت در این زمینه جدي تر هم شده است.»
 
وي درباره کیفیت كتاب هاي موجود در بازار كتاب مي گويد:« از نظر تصویرگری هم كتاب خوب و هم كتاب بد داريم، ولي وظيفه ماست كه تا حد امكان سطح سليقه مردم را بالا ببريم كه خودشان سراغ كتاب هاي بد نروند. با مطالعه و تلاش باید كتاب هايي داشته باشیم كه هم بازار آنها را بپسندد و هم از نظر هنری در درجه خوبی قرار داشته باشد. باید به این نکته توجه کنیم که در کشورهای دیگر درباره کتاب های کودک بیشتر فکر می کنند، وقت و انرژی می گذارند و به زیبایی کتاب های خردسالان اهمیت می دهند. حتی نوع کاغذ کتاب برای آنها مهم است تا مثلا وقتی کودک آن را در دست می گیرد، دستش را نبرد و خاطره بدی از کتاب نداشته باشد. همه این موارد کمک می کند  کودک کتاب را دوست خود بداند ولی ما این کار را نمی کنیم و گاهی کارها را بی برنامه انجام می دهیم که این موضوع به کیفیت کتاب‌های کودک لطمه می زند.»
 
وی تاکید می‌کند:« با وجود همه سختی هایی که این شغل دارد باز هم ترجیح می دهم شغلم همین باشد. با این که درآمد ماهیانه مشخصی ندارم ولی از کار خود لذت می برم و سعی می کنم حداقل وقتی در حال تصویرگری هستم، زياد از دنياي کودکی فاصله نگیرم.»

تصويرگري مجموعه 12جلدی بازنويسي شده «افسانه های کهن» نوشته محمدرضا یوسفی،  تصويرگري 2 كتاب درباره زندگي حضرت ادریس و ایوب از مجموعه داستان هاي پيامبران و كتاب داستان «جیکم جیکم جیکان جیکان»  از آثار در دست چاپ خرامان است. تصويرگري فرهنگ 12 جلدی « نی نی کوچولوها» و همچنين كار روي تصاوير  قصه «درختی که خوابش می آمد» و مجموعه شعر خردسال «همبونه جون» از ديگر فعاليت هاي فرهنگي اوست.-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها