سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲
باید مسیر پرورش فکر از کودک تا نوجوان از پیوستگی برخوردار باشد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در زمینه تولید محصولات برای گروه‌های سنی مختلف باید تدابیری اندیشیده شود تا مسیر پرورش فکر از کودک تا نوجوان از پیوستگی برخوردار باشد و نیز ظرفیت‌های حرفه‌ای کانون و مخاطبان از نظر محتوا و مسیر پرورش مشخص شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشستی با کارشناسان و مسولان شوراهای انتشارات کانون خواستار انسجام‌بخشی به شوراهای انتشارات و توجه بیشتر به تولید برای گروه‌های سنی مختلف شد و گفت: انسجام و یکپارچگی بیشتر در بخش‌های مختلف معاونت تولید برای رسیدن به هدف مشترک و بازنگری فعالیت‌های مطبوعاتی کانون از اهمیت زیادی برخوردار است.

علیرضا حاجیان‌زاده تصریح کرد: در بخش تولید کانون باید تلاش کنیم با توجه به مشکلاتی که از طریق تهاجم فرهنگی به وجود آمده، با تشکیل اتاق‌های فکر و بررسی و تحلیل شرایط فرهنگی و نیازهای کودکان و نوجوانان، ضمن یافتن صورت مسئله اصلی در زمینه تولید محتوای مناسب و پاسخ به نیازهای احصا شده، اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: برای پرهیز از پراکندگی در بخش‌های مختلف باید نقاط اتصال میان این شوراها را پیدا کنیم و در صورت نیاز در بافت محتوایی بازنگری لازم را انجام دهیم تا بتوانیم با انسجام بیشتری به انتظارات جامعه و خانواده‌ها پاسخ دهیم.

حاجیان‌زاده در ادامه با اشاره به سابقه خود تصریح کرد: اگرچه من بیشتر در زمینه نشر فعالیت داشته‌ام اما هرگز با حرکت‌های سلیقه‌ای موافق نیستم و کانون را منحصر به نشر کتاب نمی‌دانم.

وی با اشاره به توانمندی بالایی که در کانون وجود دارد یادآور شد: باید با کمک و همفکری تمام کارشناسان تلاش کنیم تنوع موضوع و ارتباط مهندسی بین موضوعات را در بخش‌های مختلف تولید ایجاد کنیم تا بتوانیم نظر مقام معظم رهبری در زمینه پیوست فرهنگی را برآورده کنیم.

مدیرعامل کانون خواستار ایجاد ارتباط متوازن در بخش‌های مختلف تولید شد و گفت: باید هر بخشی در این مسیر سهمی برای خود قایل باشد به طوری که فیلم‌هایی برگرفته از داستان‌ها و داستان‌هایی نیز برگرفته از سرگرمی و بازی‌ها و فرهنگ ایرانی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

وی با بیان این که سازوکار کانون روی بخش‌های مختلف بسته شده و تنها منحصر به کتاب و نشر نیست، افزود: داشتن یک شعار واحد و تلاش برای رسیدن به یک هدف مشترک از شاخصه‌های کانونی بودن است و تمامی کانونی‌ها باید به تحلیل مشترک برسند و نگاه هم‌سو به مسایل فرهنگی داشته باشند.
 
حاجیان‌زاده همچنین خواستار نظارت بیشتر در زمینه طراحی و گرافیک محصولات کانون شد و افزود: از آن‌جایی که در کانون اهداف فرهنگی دنبال می‌شود تصاویر و گرافیک هر محصولی که با آرم مرغک عرضه شود باید پیام فرهنگی آن برابر با استانداردهای تعیین شده کانون باشد.
 
وی نظارت بر چاپ کتاب‌ها را بسیار مهم دانست و افزود: باید در بخش نشریات کانون با یک بازنگری از پراکندگی نشریه‌های مختلف پرهیز و با توجه به این که متولی برگزاری جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان نیز کانون است، فعالیت مطبوعاتی را بازتعریف کنیم.

در این نشست که با حضور مسوولان 13 شورای انتشارات کانون برگزار شد، مدیرعامل کانون درباره تجدید چاپ آثار نیز گفت: در این مورد انتشارات کانون باید برابر با نیازهای مراکز فرهنگی‌هنری و تقاضای بازار نسبت به تجدید چاپ کتاب‌ها اقدام کند.

خبرنگار: مریم معمار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها