به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب حاضر، در هشت فصل تنظیم شدهاست. چهار فصل نخست کتاب با عنوانهای «مطالعه بازار»، «ظرفیت طرح»، «مطالعه تکنولوژی» و «محل اجرای طرح» به مباحثی مانند ضرورت مطالعه بازار، عوامل موثر بر تقاضا، طبقهبندی انواع تکنولوژی و عوامل موثر بر انتخاب محل اجرای طرح پرداختهاند.
نویسنده این اثر، طرح یا پروژه را ایده یا پیشنهادی دانسته که بهصورت مجموعهای از کارها و عملیات مطرح تعریف میشود. وی همچنین معتقد است که پروژه متشکل از فعالیتهای منطقی و مرتبط به یکدیگر است که زیرنظر یک مدیریت و ارگان اجرایی مشخص، برای تامین هدف یا هدفهایی مشخص، در چارچوب برنامه زمانی و بودجه از پیش تعیین شدهای اجرا میشود.
فصلهای پنجم تا هشتم این کتاب، به طرح مباحث مرتبط با «مهندسی طرح و مدیریت پروژه»، «سرمایهگذاری و تامین مالی طرح»، «معیارهای ارزشیابی طرح» و «سودآوری و پیشبینیهای مالی طرح» اختصاص دارند.
مولف کتاب در فصل پنجم به این مطلب اشاره کرده که هدفهای اصلی پروژهها، کیفیتها یا کمیتهایی هستند که اگر هم بهطور کلی و مستقیم قابل سنجش و اندازهگیری نباشند، مقدار یا کیفیت و چگونگی آنها، قبل و هم بعد از اجرای پروژه، از طریق سنجش و اندازهگیری متغیرها، پدیدهها، شاخصها، بهطور مستقیم قابل سنجش و اندازهگیری هستند و دسترسی به مقادیر آنها، موجب تشخیص مقادیر هدفهای اصلی پروژه میشود.
در این اثر، پس از تقسیم ارزیابی طرح در سه وجه ارزیابی بازار، ارزیابی فنی و ارزیابی مالی و اقتصادی، در تبیین این مفهوم مدیریتی آمده که ارزیابی بازار، یک کار مقدماتی در انجام مطالعات یک طرح است.
چاپ ششم کتاب «ارزیابی طرحهای صنعتی» با شمارگان دو هزار نسخه در 327 صفحه، به قیمت 13 هزار و پانصد تومان به همت انتشارات مدیریت صنعتی منتشر شدهاست.
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۵
نظر شما