به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، علي اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش، در اين نشست اظهار كرد: براي حل مسايل و چالشهايي كه در حوزه تعليم و تربيت وجود دارد، تاكنون سه رويكرد اعمال شده است؛ عدهای بر اساس نظر شخصي مدير، فارغ از انطباق يا عدم انطباق آن با اصول كارشناسي اقدام ميكنند، برخي ديگر راه حل را از كارشناسان آن حوزه جويا ميشوند و گروهی ديگر نیز براي حل مساله دنبال اصوليترين، منطقيترين و اثربخشترين راه يعني پژوهش ميروند.
وي ادامه داد: جز پژوهش راه حل قابل اتكاي ديگري وجود ندارد اما روش و متدولوژي به كار گرفته شده در پژوهش نيز بسيار حايز اهميت است و بايد با مساله تحقيق تناسب داشته باشد.
فاني با تاكيد بر حوزه پژوهشهاي دانشآموزي گفت: در حوزه پژوهش دانشآموزي متاسفانه با خلای جدي در منابع قابل اتكا و علمي مواجه هستيم و به همين دليل جا دارد كه هدف و روش پژوهشهاي دانشآموزي روشن شود و سازمان پژوهش و معاونت آموزش ابتدايي و متوسطه مطالعاتي را در اين زمينه آغاز كنند تا مهارتهاي پژوهشي در سنين دانشآموزي نهادينه و جلوي روند رونويسي و كپي برداری در پژوهش گرفته شود.
وزير آموزش و پرورش در ادامه با پررنگ خواندن نقش معلمان در تقويت مهارتهاي پژوهشي دانشآموزان، به دو هدف معلم در توسعه پژوهش اشاره کرد و گفت: معلمان بايد در ذات دانشآموز روحيه پژوهش محوري را نهادينه كنند و علاوه بر اين خودشان بياموزند كه بدون تحقيق و بررسي اظهار نظر نكنند تا ميان آموزش و پژوهش در روش تدريس معلمان در هم تنيدگي ايجاد شود.
فاني افزود: در حوزه ستادي و كارشناسان ارشد آموزش و پرورش لازم است قبل از انجام پژوهش درباره موضوع پژوهش، بررسيهاي كافي صورت گيرد چراكه پژوهش بايد تقاضا محور باشد و نه عرضه محور و در عمل كارآمد واقع شود.
آموزش و پژوهش را اصل قرار ميدهيم
در اين نشست همچنين حجتالاسلام محيالدين بهرام محمديان در شرح برنامههاي پژوهشي سازمان اظهار كرد: دو زيرنظام برنامه درسي ملي که تدوين شده و زير نظام پژوهش و ارزيابي كه در حال تدوين است، حلقههاي به هم پيوسته سازمان پژوهش آموزش و پرورش هستند.
وي افزود: دستاندركاران آموزش و پرورش كشور بايد خودشان براي انجام پژوهش اقدام كنند و داشتن اين انتظار كه از كارهاي ديگران فرجي حاصل شود، انتظاري بيهوده است.
محمديان ادامه داد: سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي امسال در حمايت از طرحهاي پژوهشي با مشكل مالي مواجه بود اما در سال آينده تلاش ميشود تا پژوهشها تقاضامحور و مشتري محور شود و با اولويتبندي مناسب، با همين منابع محدود نيز از فرصتسوزيها جلوگيري كرده و آموزش تفكر و پژوهش را اصل قرار دهيم.
در اين برنامه، معلمان برتر در امر پژوهش، دانشآموزان پژوهنده، مديران و تجارب برتر استاني قدرانی و تجليل شدند. همچنين چندين طرح پژوهشي به صورت اجمالي براي حاضران معرفي و شرح داده شد.
سهشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
نظر شما