به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اسماعیل برقی با بيان اين مطلب که دانشآموزان با نيازهاي ويژه شامل دو گروه داراي هوش عادي و كم توان ذهني بوده و از نظر استفاده از محتواي آموزشي نيز متفاوت هستند، گفت: محتوای کتابهای دانش آموزان گروه اول، عادي و همانند بقیه دانشآموزان است و مناسب سازي محتواي درسي دانشآموزان با نيازهاي ويژه در سه سطح سازگاري، انطباق و اصلاح صورت میگیرد.
برقي تبديل كتابها به بريل و يا صوتي براي دانشآموزان نابينا و درشت خط نمودن اين كتابها براي دانشآموزان كم بينا را از اهداف اين معاونت معرفي و عنوان کرد: براي برخي از گروهها مناسب سازي به صورت حذف و اضافه انجام ميشود.
وي در تشريح چگونگي تبديل محتواي كتابها به بريل اظهار کرد: طي بررسي به عمل آمده از كتابها، ابتدا مناسب سازي لازم روی آنها اعمال، سپس متن به بريل نگارش مییابد و بعد از چاپ با دستگاههاي مخصوص، كار صحافي انجام ميشود.
معاون برنامهريزي و توان بخشي سازمان افزود: هر جلد كتاب عادي ممكن است به سه يا چهار جلد كتاب تبديل شود. با تلاش همكاران جلد اول كتابها در مرحله اول و قبل از آغاز سال تحصيلي در اختيار دانشآموزان قرار ميگيرد. جلدهاي بعدي نيز در طول سال چاپ و به دانشآموزان تحویل داده میشود.
برقي كتابهاي عادي در دورههاي ابتدايي و متوسطه اول و دوم در سال جاري را 105 عنوان دانست و از اين تعداد 83 عنوان را تبديل شده به بريل و 32 عنوان را نيز تهيه شده به صورت گويا و يا صوتي ذكر كرد.
وی در ادامه درباره دانشآموزان كم توان ذهني گفت: دانش آموزان كم توان ذهني نيازمند محتواي آموزشي خاص خود هستند که شامل طيف اتيسم با كم تواني و چند معلوليتي با كم تواني هستند که محتواهاي آموزشي تاليف شده توسط سازمان آموزش و پرورش استثنايي متناسب با توان و ويژگيهاي خاص آنها صورت میگیرد.
برقی تعداد كتابهاي چاپ شده در دوره پيش دبستاني و دبستان گروه كم توان ذهني را 47 عنوان و در دوره هاي پيش حرفهاي و متوسطه حرفهاي 103 عنوان اعلام کرد و درباره كمبودها و تغييرات آمار دانشآموزي در برخي از استانها بیان کرد: همكاران با هماهنگي استانها در صدد جبران اين كمبودها هستند.
معاون برنامه آموزشي و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور، به توزيع بيش از 800 هزار جلد كتاب براي دانشآموزان با نياز ويژه در سراسر كشور اشاره و اظهار کرد: با توجه به پيچيده و زمانبربودن فرايند تدوين، طراحي، مناسبسازي و چاپ كتابهاي دانش آموزان استثنايي و وجود مشكلات جزيي در بخش توليد در برخي عناوين يا توزيع در بعضی استانها، تلاش ما و همكاران بر اين است تا دانشآموزان با نياز ويژه در گروههاي مختلف استثنايي بتوانند محتواي آموزشي مناسب سازي شده را با توجه به معلوليت خود در زمان مناسب دريافت كنند.
برقي يكي از قابليتهاي مهم در ارتباط با محتواي درسي موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنايي را دسترسی آسان به كتابهاي الكترونيكي عنوان كرد و گفت: تمام كتابها به صورت e-book يا الكترونيك در آمده و در پايگاه اطلاع رساني سازمان به نشاني seo.medu.ir/Portal/Home قابل دسترس براي همگان است.
وي ارایه محتواي كتابهاي درسي به صورت الكترونيك و مجهز بودن تعداد زيادي از كلاسهاي مدارس استثنايي به سيستم هوشمند را امري مهم براي پيشرفت آموزشي دانشآموزان با نياز ويژه مطرح كرد و گفت: با توجه به ويژگيهاي بارز گروههاي مختلف دانشآموزي در آموزش و پرورش استثنايي، تلاش بر اين است تا محتواي آموزشي از راههاي مختلف در اختيار اين دانشآموزان قرار گيرد و فرصتهاي يادگيري نيز در آنها افزايش يابد.
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۶
نظر شما