سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۳
ارزیابی کیفیت کتاب‌های درسی با 9 ماه تاخیر

رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نشست خبری هفته پژوهش گفت: پژوهشگاه با 9ماه تاخیر به ارزیابی کیفیت کتاب‌های درسی می‌پردازد، زیرا سرعت تالیف کتاب درسی که در گذشته دو تا سه سال بوده، به 6 تا 9 ماه کاهش پیدا کرده است و به دلیل بالا رفتن سرعت کار، ضریب خطا در این کتاب‌ها بیشتر شده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجید قدمی در این نشست خبری که صبح امروز (19 آذرماه) به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، اظهار کرد: مقوله پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد، به عنوان یکی از زیر نظام‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعریف شده‌است. این سند که مراحل تدوین را می‌گذراند و تا پایان سال  تکمیل‌ می‌شود، وضع پژوهش، تکلیف معلم، دانش‌آموز، پژوهشگر و حمایت‌های مادی و معنوی را مشخص می‌کند.

وی ادامه داد: مطالعه تطبیقی، آینده پژوهی، مستند سازی تجربیات تربیتی، آموزش پژوهشگری به معلمان، نقش‌های پژوهشی از جمله پیشگیری و درمان، ایجاد بانک اطلاعاتی پژوهش و ایجاد زمینه‌های لازم برای کاربست پژوهش از مواردی است که در این سند مد نظر قرار گرفته‌است. 

رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره برنامه‌های در نظر گرفته شده برای هفته پژوهش گفت: این وزارتخانه با شعار «پژوهش مبنای تصمیم‌گیری در آموزش و پرورش» اقدام به برگزاری گردهمایی در 26 آذرماه با حضور وزیر آموزش و پرورش در سینما فلسطین می‌کند؛ در این گردهمایی معلمان اقدام پژوه، سه پژوهشگر برتر، سه طرح‌ برتر پژوهشی، دانش‌آموزان پژوهنده برتر، دانشجو معلمان فعال در این حوزه، چهار پژوهشسرای نمونه و استا‌ن‌های فعال در زمینه اقدامات نوآورانه در زمینه پژوهش مورد قدردانی و تجلیل قرار می‌گیرند. 

قدمی افزود: همچنین با همکاری روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نمایشگاهی به مناسبت این هفته برپا خواهد شد. 

وی در ادامه با اشاره به تحقیقات انجام شده در این بخش سازمانی بیان کرد: در زمینه‌هایی مانند افت تحصیلی، اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی و کتاب‌های درسی بررسی‌هایی توسط چهار پژوهشکده پژوهشگاه؛ برنامه‌ریزی درسی، تعلیم و تربیت، خانواده و کودکان استثنایی صورت گرفته که‌ نتایج آن در اختیار مدیران قرار گرفته‌است. 

قدمی درباره تحقیقات انجام شده در بررسی کتاب‌های درسی گفت: تقریبا نیمی از طرح‌های پژوهشی پژوهشگاه به بررسی کتاب‌های درسی مربوط است. برای هر کتاب تازه‌تالیف دو تیم مامور به بررسی هستند، یک تیم تا پایان دیماه اشتباهات اساسی و فاحش هر کتاب را استخراج می‌کنند تا برای سال آینده اصلاح شود. تیمی دیگر نیز مامور به بررسی عمیق‌تر کتاب مانند توجه به تقدم و تاخر مطالب، تناسب سنی مطالب برای دانش‌آموز هر مقطع و ساده یا سنگین بودن مطالب می‌کنند. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان انجام این قبیل بررسی‌ها اظهار کرد: پژوهشگاه با 9 ماه تاخیر به ارزیابی کیفیت کتاب‌های درسی می‌پردازد، زیرا سرعت تالیف کتاب درسی که در گذشته دو تا سه سال بوده به 6 تا 9 ماه کاهش پیدا کرده و به دلیل بالا رفتن سرعت کار، ضریب خطا در این کتاب‌ها رو به افزایش گذاشته‌است. 

این پژوهشگر به تحقیقی که پیرامون تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه اشاره کرد و گفت: در بررسی‌های انجام شده درباره تعطیلی‌های مدارس کشورهای دیگر، مشخص شد که فقط کلاس درس است که تعطیل می‌شود و نه مدرسه؛ در واقع در این روز مدرسه به محلی برای چک‌آپ پزشکی دانش‌آموز، مشاوره تحصیلی، مسابقات ورزشی، مشاوره‌های تربیتی و غیره بدل می‌شود. 

قدمی ادامه داد: اشکال کار ما در همین است که پنجشنبه‌ها مدارس تعطیل شدند در حالی که باید به عنوان یک فرصت برای جبران نقایص به آن نگریسته می‌شد بنابراین پیشنهاد پژوهشگاه به مدیران وزارتخانه، غنی‌سازی فعالیت‌های تربیتی در این روز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها