دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰
کتاب ماه علوم اجتماعی به شماره 69 رسید

جدیدترین شماره کتاب ماه علوم اجتماعی، ویژه آذرماه با محوریت جامعه‌شناسي آموزش عالي و نظام دانشگاهي ايران منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سخن ماه این شماره به نوشته‌ای از اسماعيل قديمي، پژوهشگر و مدرس ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان «آموزش عالي در گذار تاريخ» اختصاص دارد. 

بخش بعدی ماهنامه با نام «پرونده ماه»، نتیجه نشستی درباره نظام دانشگاهي ايران است که با حضور هادي خانيكي، مقصود فراست‌خواه، اسماعيل قديمي و محمدرضا رسولی با عنوان «نيم نگاهي به جامعه‌شناسي آموزش عالي و نظام دانشگاهي ايران» منتشر شده‌است. در بخشی از پرونده ماه آمده‌است: «نماد توسعه سياسي، وضع دولت يا حتي جامعه مي‌شود و نماد توسعه علمي، آموزش عالي و دانشگاه است. اگر مطالعه تاريخي در ايران انجام دهيم، شاهد گسست‌هاي بسيار جدي‌اي خواهيم بود كه بين اين دو وجه توسعه وجود دارد. در توسعه سياسي، دانشگاه را وانهاده‌ايم و در توسعه علمي به محيط سياسي بي‌توجه بوده‌ايم.» 

در بخش بعدی پرونده ماه، کتاب «دانشگاه و آموزش عالي » از مقصود فراست‌خواه که از سوی نشر ني منتشر شده، معرفی و نقد و بررسی شده است. 

«آسيب‌شناسي آموزش عالي در ايران» عنوان مقاله‌ای است از اسماعيل قديمي که رويكردي انتقادي به شكل‌گيري، رشد و مناسبات نهادي، ساختاري و كاركردي دارد. در اين مطالعه تطبيقي و آسيب‌شناسانه، باتاكيد بر اهميت علوم اجتماعي و انساني، وضع موجود آموزش عالي با كاركردهاي مطلوب مقايسه و با تجزيه و تحليل ناكارآمدي‌هاي آن، پيشنهادی مطرح شده‌است كه سامانه مورد بحث، به وي‍ژه در مقوله علوم انساني و اجتماعي نيازمند بازنگري اساسي و تجديد ساختار است. اولويت‌دهي به رشته‌هاي علوم انساني و اجتماعي همراه با فرايندهاي نهادينه‌سازي به منظور تحقق كاركردهاي آموزش عالي كارآمد و اثربخش، مي‌تواند به تحقق اهداف مورد نظر در چشم‌انداز بيست‌ساله و سياست‌هاي توسعه كشور ياري رساند. 

کتاب ديگري كه در بخش بعدي از پرونده ماه این شماره معرفي شده‌است، «جامعه‌شناسي كنشگران علمي در ايران» از محمدامين قانعي‌راد و فرهاد خسروخاور است كه معصومه قاراخاني، استاديار پ‍ژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي آن را معرفی كرده‌است. 

«دانشگاه و جهاني شدن» عنوان كتاب ديگري است كه غزال بي‌بك‌آبادي آن را معرفي كرده‌است. اين كتاب كه مجموعه‌اي از چند مقاله از نويسندگان مختلف است، از زواياي گوناگون به بررسي فرصت‌ها و تهديد‌هايي كه جهاني شدن براي دانشگاهيان در فرايند آموزش و پرورش فراهم مي‌كند، مي‌پردازد. اين كتاب به اهتمام شيرين مقيمي‌زنجاني و رضا باقري ترجمه و از سوي پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي منتشر شده‌است. 

کتاب‌های «فرهنگ ميان‌رشته‌اي در آموزش عالي»، «دانشگاه ايراني و مساله كيفيت» از دیگر کتاب‌هایی هستند که در بخش پرونده ویژه این شماره کتاب ماه علوم اجتماعی، معرفی شده و مورد بررسی قرار گرفته‌ است. 

در اين بخش، همچنين مقاله‌‌اي از توحيد عليزاده با عنوان «علت‌هاي جامعه‌شناختي بومي‌سازي علوم اجتماعي در ايران» آمده‌است كه به تشريح برخي علت‌هاي جامعه‌شناختي گرايش نسبت به بومي‌كردن علوم اجتماعي در ايران مي‌پردازد. 

در بخش «پژواك» این ماهنامه كتاب‌هاي «پژوهشي در حوزه آينده‌پژوهي»، «نوسازي، توسعه و جهاني‌شدن» و «مقدمه‌اي بر جامعه‌شناسي جوانان» معرفي و نقد شده‌اند. 

در بخش ديگر با عنوان «فراسوي مرزها» نوشتاري از عاطفه نامداري منتشر شده‌است كه به بررسي و تحليل كتاب «تحصيلات دانشگاهي سرگردان، آموزش‌هاي محدود در محيط‌هاي دانشگاهي» مي‌پردازد. 

در بخش «مقالات» اين نشريه نيز مقاله‌هایی از پيمان جليل‌پور و طاهره عيدي‌زاده به ترتيب با عناوين «اخلاق اطلاعاتي در فناوري اطلاعات: رويكردي پيامدگرا و ووظيفه‌گرا» و «سواد رسانه‌اي و انتخاب بازي‌هاي يارانه‌اي» منتشر شده‌است. 

بخش «تازه‌ها و همایش‌های علمی کتاب ماه علوم اجتماعی» به خبر برگزاري نخستين نشست نقد اجتماعي سياست‌ها و برنامه‌هاي آموزش عالي، گزارش بيست‌وپنجمين دوره جايزه كتاب فصل، فراخوان دومين همايش آموزش عالي و توسعه پايدار اختصاص داده شده‌است. 

در بخش پایانی ماهنامه با عنوان «پیشخوان» سحر برین‌خو، شش کتاب در زمینه آموزش عالي را که به تازگی در سطح جهانی منتشر شده، معرفی کرده است. 

شصت‌ونهمين شماره کتاب ماه علوم اجتماعی به کوشش موسسه خانه کتاب، در 104 صفحه و قیمت دو هزار تومان منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها