به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امروزه طرح و ساختار کالبدی مدارس، عاملی است که نمیتوان به راحتی از کنار آن گذشت، زیرا این ویژگی در کنار همه موارد اثرگذار دیگر به کمک تحقق اهداف آموزش و پرورش شتافته است.
وجود فضاهای دنج و فراخ، استفاده از نور طبیعی، تهویه، نیمکتهای مناسب و راحت، نمادها و نشانههای ملی و مذهبی از جمله عواملی است که در ساخت یک مدرسه باید مد نظر قرار گیرد تا دانشآموز به معنای واقعی حس خانه دوم را به مدرسه خود داشته باشد.
نویسندگان اثر، پراكاش ناير، راندال فايلدين و جفري لاکنی در این کتاب بر آن بودند تا الگویی مناسب را برای مدارس قرن بیست و یکم طراحی کنند.
این کتاب توسط ثمانه ایروانی به فارسی برگردانده شده، کسی که نماینده شرکت بینالمللی FNI در طراحی و ساخت مدارس خلاق است. وی در مقدمه کتاب آوردهاست: «جهان واقعی آدمها را باید با ساختمانها و فضاهایی که در آنها زندگی میکنند، یکجا دید. توجه به نشانههای معماری و چشماندازها میگوید که انسان در چه مکانهایی احساس خوشایندی دارد و از نظر معنوی در آنها ارتقا مییابد. در نهایت، معماری مدرسه یا ساختار کالبدی آن باید طوری باشد که بتواند امکان یادگیری را در ابعاد مطالعه مستقل، کارگروهی، آموزش انفرادی، آموزش پژوهشمحور و از راه دور، تحقیق از طریق شبکههای ارتباطی پر سرعت و نمایش کارهای دانشآموزی و با تاکید بر دوستی با طبیعت و خدمترسانی و ... نشان دهد.»
نخستین چاپ کتاب «زبان طراحی مدرسه» از سوی انتشارات راهدان با شمارگان یکهزار نسخه در 176 صفحه، به قیمت 200 هزار ریال منتشر شد.
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۵
نظرات