به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دكتر نامدار عبداللهيان در مجتمع آموزشي نابينايان شهيد محبي شهر تهران در مراسم تجليل از دانشآموزان اين مجتمع به مناسبت روز جهانی معلولان، اظهار کرد: توجه جوامع بين المللي به قشر معلولان چنان است كه در سالهاي گذشته دهه معلولان، سال معلولان و در نهايت روز جهاني معلولان تعيين و نامگذاري شدهاست .
وي افزود: در ايران نيز قانون حمايت از حقوق معلولان در سال 1383 تصويب و مجلس شوراي اسلامي نيز براي از میان برداشتن موانع جهت اجرايي شدن قوانين براي اين قشر در تلاش است . همچنين فراكسيون معلولان در مجلس شوراي اسلامي تشكيل و پيگير مسایل و مشكلات مربوط به آنهاست.
ریيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور اظهار كرد: سياستها و جهتگيريهاي آموزش و پرورش استثنايي در چهار محور نهضت نرم افزاري، توليد محتواي الكترونيك و هوشمند سازي مدارس استثنايي، توسعه كمي و كيفي مراكز ويژه مشکلات يادگيري، اهتمام در تغيير نگرش جامعه نسبت به دانش آموزان استثنايي و گسترش كمي و كيفي برنامه سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان است.
عبداللهيان افزود: توليد كتابهاي الكترونيكي يكي از اهداف مهم سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور است و توليد اين كتابها به صورت مستقل و با نگاه كارشناسي براي دانشآموزان گروههاي معلوليت انجام ميشود.
ریيس سازمان آموزش وپرورش استثنايي كشور ادامه داد: بعد از هوشمند سازي مدارس ، توليد نرم افزارهاي الكترونيكي يكي از اهداف مهم امسال سازمان است.
وي اظهار داشت: در حال حاضر 350 مركز اختلال يادگيري در سراسر كشور مشغول فعاليت هستند كه تلاش ميكنيم اين مراكز را تا مرز یکهزار مركز افزايش دهيم.
معاون وزير آموزش و پرورش برنامهريزيهاي امسال سازمان آموزش و پرورش استثنايي را به گونهاي دانست كه از سال آينده هيچ دانشآموزي بدون سنجش تحصيلي وارد مدرسه نشود.
وي افزود: سال گذشته در كشور یکهزار و 326 پايگاه سيار و ثابت سنجش تحصيلي راهاندازي شد و بيش از هفت هزار پرسنل در اين پايگاهها به انجام وظيفه پرداختند.
عبداللهيان از معلمان، مربيان و مديران آموزش و پرورش خواست با برنامهريزيهاي دقيق و مدون زمينه ساز رشد توانايي دانش آموزان معلول در فرصتهاي مناسب بوده و با تكيه بر توانايي آنها عزت نفس و اعتماد به نفس آنها را تقويت کنند.
وي همچنين از معلمان خواست آموزش را بر مبناي نيازهاي خاص رواني و جسمي هر دانش آموز قرار داده و با ارایه يك طرح يا برنامه دراز مدت براي هر دانشآموز، ارزيابيهاي دقيقي از تواناييها، حالات عاطفي و ذهني آنها تهيه و تنظيم كند.
عبداللهيان در پایان بیان کرد: موفقيت اين دانشآموزان در گرو ارزيابي نيازهاي آنها توسط معلمان است و پاسخ مثبت معلمان و مربيان به دانشآموزان معلول باعث بهبود ارتباط دوطرفه و معنادار شدن آموزش براي اين گروه دانش آموزي میشود.
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
نظر شما