احمد فروزيده در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اظهار كرد: متاسفانه صنعت چاپ، استادان و امكانات آنرا كمي دست كم گرفتهايم زیرا ما استادان بزرگي در حوزههاي عملي و نظري داريم كه در صورت متمركز كردن آنها، ميتوانيم به اهداف خود در بحث آموزش دست یابیم.
اين مدرس دانشگاه با اشاره به بحث تاليف كتاب گفت: اكنون به منابع سرشار علم دسترسي داريم اما نميدانيم كه چه چيزي ميخواهيم، بايد بنشينيم و بررسي كنيم كه در چه حوزههايي كمبود داريم، در آن شرايط است كه استادان ميتوانند همفكر شوند و به تاليف و ترجمه بپردازند.
وي ادامه داد: استادان زيادي را ميشناسم كه توانايي نوشتن كتاب و مكتوب كردن اطلاعات خود را دارند، اگر مركزي تهيه كنيم و استادان را در آن متمركز كنيم، ميتوانيم در حوزه آموزش صنعت چاپ حركتي رو به جلو داشته باشيم.
بايد مركز علمي، فني و آموزشي تشكيل دهيم
به گفته اين مدرس دانشگاه، براي حل مشكلات منابع آموزشي بايد مركز علمي، فني و آموزشي تشكيل دهيم و با انتخاب دبيري اين مساله را پيگيري كنيم، دبير بايد نوشتهها و جزوههاي استادان را دستهبندي و با تهيه مطالبي يك دست، آنرا به كتاب تبديل كند، تهيه كتاب بايد در اولويت باشد زیرا كتاب مواد اوليه توليد فرهنگ و پيشرفت جامعه بشري است.
وي ادامه داد: مشكل ديگري كه در حوزه آموزش آكادميك صنعت چاپ وجود دارد بحث دانشجويان صنعت چاپ است، بیشتر افرادي كه در مراكز علمي كاربردي تحصيل ميكنند بزرگسال هستند و تفاوتي ميان دانشجويان اين مراكز با دانشجويان دانشگاههاي ديگر وجود دارد، دغدغههاي زندگي، تمركز درس خواندن را از اين افراد گرفته و اين يكي از مشكلات حوزه آموزش صنعت چاپ است.
قديمي بودن منابع درسي
فروزيده در پاسخ به این سوال که آيا منابع درسي قديمي هستند، گفت: در بحث منابع درسي ما كتابهاي روزآمدي داريم، كتاب شيمي در چاپ يا چاپ فلكسو نمونههايي از اين منابع هستند، من قديمي بودن منابع علمي را قبول نميكنم و معتقدم كه اينها بهانههاي دانشجويان براي فرار از واقعيتهاست. البته در حوزههايي هم كتابهاي قديمي وجود دارد و منكر آن نميشوم.
وي ادامه داد: دانشجويان مشتاق خواندن كتابها نيستند و قديمي بودن نظام آموزشي تنها بهانه است. استادي در مركز علمي كاربردي داشتيم كه از نظر علمي در سطح بالايي قرار داشت اما از دست دانشجويان فرار كرد و رفت. چرا ما بايد چنين سرمايههايي را از دست بدهيم. خانمی دانشجو به رشته چاپ آمده بود، اما بوي الكل و مركب را نميتوانست تحمل كند، اين نشان ميدهد كه نداشتن كنكور و آساني ورود به دانشگاه باعث شدهاست افراد بدون مطالعه و صرفا براي دريافت مدرك وارد اين دانشگاهها شوند.
اداره دانشگاههاي علمي و كاربردي
اين كارشناس صنعت چاپ تغيير در بنيان دانشگاههاي علمي كاربردي را چاره حل مشكلات آموزشي دانست و اظهار كرد: بايد در سياستهاي دانشگاه تغييرداد و قوانين به كلي عوض شود، شخصی باید مسووليت اين دانشگاه را بر عهده گيرد و مانند دانشگاه آزاد، مراكز علمي و كاربردي را نيز هدفمند كند. دانشجويي را ديدم كه از من جزوه و سوالات امتحان را ميخواست، اين نشان ميدهد كه فرهنگ دانشجويي هنوز براي يك عده جا نيفتادهاست، بايد كساني كه به اين مراكز ميآيند فرق دانشجو را با دانشآموز بدانند.
وي درباره حمايتهاي مراكز علمي كاربردي از استادان براي چاپ كتاب گفت: تا به امروز حمايتهاي مالي چشمافسایی از استادان براي تاليف و ترجمه كتاب نشدهاست، تنها در زمان رياست دكتر ايرج گلشني بر مركز پنج، حمايتهايي براي نوشتن كتاب از استادان شد اما آن هم كامل نبود. كتابهايی را كه در صنعت چاپ درس داده ميشود، ميتوان به سه دسته ترجمه، تاليف و گردآوري تقسيمبندي كرد كه تعداد هيچ كدام بر ديگري سنگيني نميكند.
فروزيده در بخش پاياني صحبتهايش به تفاوتهاي چند سال گذشته اشاره و اظهار كرد: دانشگاه علمي كاربردي سال 79 با 92 قابل مقايسه نيست، سطح علمي استادان، امكانات آموزشي و منابع علمي تغييرات فراواني داشته و خيلي كاملتر شدهاست اما بايد اعتراف كنم كه دانشجويان آن زمان، بسيار بهتر از دانشجويان امروز بودند.
احمد فروزيده، سال 1336 در يك خانواده چاپي در تهران متولد شد، وي مدرس دروس مباني چاپ، محاسبه برآورد و روشهاي چاپ است و حدود 37 سال است در خانواده صنعت چاپ سابقه دارد. فروزيده در سال 1357 چاپخانه «طلوع آزادي» را تاسيس كرد اما در سال 1361 نام آن را به چاپخانه «128» تغيير داد.
یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
نظر شما