به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «قرآن و پدیده جزایی»،«قرآن و جرم» و «قرآن و مجازات» از جمله عناوینیاند که در 33 بخش از سه فصل کتاب تشریح و بررسی شدهاند.
یکی از انگیزههای اصلی نویسنده برای نگارش این کتاب، ارتباط میان دانش حقوق و قواعد شرعی است. به همین دلیل نویسنده تلاش کرده است تا جایی که امکان دارد اصطلاحات حقوق و جزا را با آیات قرآن مطابقت دهد تا هم ارتباط میان قرآن و دانشها را احیا کند و هم از این طریق بتواند بسیاری از مسایل دینی دانش حقوق را بررسی کند.
یکی از کارکردهای اصطلاحات حقوق و جزا «قانونمند کردن رفتارهای ناسازگار با آراستگی جامعه» است. به عقیده نویسنده، «قرآن کتاب هدایتگری است که سازگاری رفتارهای اجتماعی با مبانی الهی و دینی از آموزههای اصلی آن است. به گونهای که آزادی هیچ کس از افراد بشر در قرآن از بین رفته نمیشود و بر مبانی دستورات الهی میتوان آزادی و عدالت را در جامعه برقرار کرد.»
نویسنده کتاب همچنین در بخش «قرآن و رویبرگردانی از ادامه جرم» مینویسد: «انصراف یا رویبرگردانی از جرم دو گونه میباشد؛ ارادی و جز آن. بزهکار چنانچه پس از عملیات اجرایی جرم بدون اثرپذیری از عمل بیرونی و تنها به خواست شخصی خود از ادامه و تکمیل رفتار مجرمانه خودداری کند، با انصراف ارادی روبهرو خواهیم بود. مجرم در این صورت مجازات نخواهد شد زیرا انصراف ارادی موجب بخشش کیفر میشود، آیه 34 سوره مائده میفرماید: "الا الذین تابوا من قبل ان تقدروا علیهم" به این معنا که مگر آنها که پیش از دست یافتن شما بر آنان توبه کنند، با موضوع یاد شده همسان مینمایند و بیان میدارد که توبه محارب پیش از دستیابی به وی موجب بخشودگی او از کیفر میگردد و در نتیجه جان و مال او در امان خواهد بود.»
کتاب «گزیدههایی از حقوق جزا در قرآن» به قلم حسین ابراهیمپور لیالستانی با شمارگان یکهزار نسخه، در 223 صفحه و به قیمت 80 هزار ریال از سوی انتشارات خرسندی منتشر شدهاست.
شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
نظر شما