شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳
برخورد شبه انتقادی با هگل داشتم

محمد منصورنژاد، نویسنده مجموعه کتاب «نوشتارهای فلسفی» گفت: در جلد نخست این مجموعه برخورد شبه انتقادی با هگل داشتم و سعی کردم اندیشه هگل را در تعامل با اندیشه ملاصدرا نقد و بررسی کنم./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، جلد نخست کتاب «نوشتارهای فلسفی» در 14 فصل مخاطبان را با مباحث مختلف فلسفی آشنا می‌کند. هگل و دیالکتیک، انحاء ارتباطات عقل و ریاضیات، فلسفه برای کودکان و نوجوانان، جهانی شدن به روایت فوکویاما، نقد و نظری بر کتاب متافیزیک و فلسفه زبان، نقد و نظری بر کتاب قدرت، زبان، زندگی روزمره، نقد و نظری بر کتاب فلسفه تجدد در ایران، نقد و نظری بر کتاب دفتر عقل و آیت عشق، نقد و نظری بر کتاب درباره هایک، معرفی کوتاه کتاب دکارت و فلسفه او، معرفی کوتاه کتاب درس‌گفتارهای فلسفی، معرفی کوتاه کتاب فلسفه و انسان معاصر و معرفی کوتاه کتاب چند مقاله فلسفی، فصل‌های مختلف این کتاب را تشکیل می‌دهند.

جلد دوم کتاب «نوشتارهای فلسفی» نیز در 14 فصل سامان یافته‌است. مفهوم عقل از نگاه فلاسفه اسلامی ایرانی، هدف و معنای زندگی از منظر نیچه، فرانکل و نگاه اسلامی، فلسفه دین در نگاهی کوتاه و گذرا و ارتباط علم با قدرت و سیاست، عنوان‌ فصل‌های نخست تا چهارم این کتاب‌اند. 

به بهانه انتشار این مجموعه دو جلدی گفت‌وگویی مفصل با محمد منصورنژاد، مولف اثر، انجام شده‌است.

منصورنژاد با بیان این‌که به دلیل مطالعات حوزوی و همچنین تحصیلات دانشگاهی‌اش در حوزه علوم سیاسی، با اندیشه غرب و مباحث فلسفی آشنایی دارد، گفت: در جلد نخست این مجموعه به مقاله هگل و دیالکتیک برمی‌خوریم. زمانی که در دانشگاه واحد درسی مرتبط با هگل را با سید جواد طباطبایی می‌گذراندم، این مقاله را نوشتم و روی دیالکتیک هگل تمرکز کردم زیرا این بحث در آن زمان رواج بسیاری داشت و از سوی دیگر، اندیشه‌های مارکسیستی رواج داشتند و روایت‌های خاصی از دیالکتیک هگل را مطرح می‌کردند.

این دکترای علوم سیاسی با بیان این‌که برخورد شبه انتقادی با هگل داشته است، افزود: هگل می‌گوید تضاد شدنی است و بیان می‌کند که  هنر من است که می‌گویم دو امر متضاد قابل جمع‌اند، در حالی که بر اساس گفتمان ارسطویی، جمع نقیضین محال است.
 
وی تاکید کرد: در این مقاله مطرح می‌کنم که برای جمع شدن دو امر متضاد هشت شرط لازم است و البته اندیشه هگل در این باره را در تعامل با مباحث ملاصدرا نیز نقد و بررسی کردم. 

مولف کتاب «امنیت اخلاقی از دیدگاه شهید مطهری» با اشاره به دیگر مقاله کتاب نخست این مجموعه با عنوان «فلسفه برای کودکان و نوجوانان» گفت: ما فلسفه را برای کودکان مطرح نکرده‌ایم و البته بلد هم نیستیم زیرا فلسفه یکی از پیچیده‌ترین مباحث است و طرح آن برای کودکان باید در قالب داستان، فیلم و ... صورت بگیرد.

وی یادآور شد: غربی‌ها این کار را انجام داده‌اند و  معتقدم ما نیز می‌توانیم مباحث فلسفی مانند حکمت متعالیه ملاصدرا و حکمت اشراق را در قالب قصه برای کودکان تعریف کنیم. به طور مثال، در این بخش حرکت جوهری را در قالب داستان آورده‌ام. 

این نویسنده آثار فلسفی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که نقد و بررسی کتاب از جمله بخش‌های اصلی این دو جلد کتاب است، افزود: مخاطب با مطالعه کتاب می‌تواند با چندین کتاب آشنا و با توجه به رویکرد انتقادی من، با نقص‌های این کتاب‌ها آشنا شود. 

منصور نژاد همچنین با اشاره به این‌که جلد نخست و دوم این مجموعه با هم تفاوت ماهوی ندارند، گفت: البته در جلد دوم بحث‌ها عملیاتی‌تر شده‌اند. 

مولف کتاب «دین و هویت» در ادامه از مباحث جلد دوم «نوشتارهای فلسفی» نام برد و اضافه کرد: مقاله نخستین جلد دوم به موضوع «مفهوم عقل از نگاه فلاسفه اسلامی ایرانی» اختصاص دارد. پیش از این در این باره یک کتاب 300 صفحه‌ای را با عنوان «عقل در سه دین آسمانی» منتشر کردم. این مقاله نیز تکمله‌ای بر آن کتاب است. در این نوشتار من مدافع نگاه متعادل میان عقل و نقل هستم. 

وی با اشاره به دیگر مقاله این کتاب با عنوان «هدف و معنای زندگی از منظر نیچه، فرانکل و نگاه اسلامی» اظهار کرد: معنای زندگی یکی از بحث‌های بسیار مهم است و این سوال فلسفی که «من چرا زندگی می‌کنم؟» همواره وجود داشته است.

مولف کتاب «هرمنوتیک و دین» ادامه داد: نیچه فیلسوف برجسته قرن بیستم غرب است. فرانکل نیز روانشناس بوده و از دیدگاه روانشناختی معنای زندگی را بررسی کرده‌است. او اسیر دست نازی‌ها بود و توانست در این شرایط زندگی کند. به همین دلیل، دانستن دیدگاه او درباره زندگی خالی از فایده نخواهد بود. 

منصورنژاد بیان کرد: من در این نوشتار همچنین دیدگاه اسلامی را درباره معنای زندگی مطرح و نقد و بررسی کرده‌ام.

این نویسنده آثار فلسفی همچنین با اشاره به مقاله «سید حیدر آملی به روایت هانری کربن» گفت: هانری کربن، مستشرق فرانسوی و شاگرد هایدگر است. او روی چند متفکر ایرانی کار کرده که یکی از آن‌ها سید حیدر آملی است. کربن آثار خطی وی را که به زبان عربی است، مطالعه کرده و مقدمه هانری کربن روی یکی از کتاب‌‌های آملی می‌تواند خودش یک کتاب مفصل باشد. سید حیدر آملی نیز بزرگترین شارح محی‌الدین عربی است و از این منظر، دانستن اندیشه‌های او برای علاقه‌مندان به حوزه عرفان بسیار مفید است.

وی در ادامه به تشریح «نقد و نظری بر کتاب ضرورت مهندسی تمدن اسلامی بر پایه فلسفی شدن» پرداخت و افزود: این موضوع از مباحثی است که فرهنگستان علوم بیش از 20 سال است روی آن کار می‌کند. از نگاه فرهنگستان، علومی مانند شیمی و فیزیک باید اسلامی شوند اما من می‌گویم که شما حتی نمی‌توانید یک روایت از ائمه اطهار(ع) درباره شیمی و فیزیک پیدا کنید اما متاسفانه برخی دنبال این هستند که یک بار اضافی را به دوش بکشند!

منصورنژاد در پایان اظهار کرد: در حیطه علوم انسانی می‌توانیم این کار را انجام دهیم اما در حوزه علوم تجربی اسلامی شدن، عملی نیست زیرا این علوم منتسب به اسلام نیستند. بنابراین، ما مخالف اسلامی شدن علوم نیستیم اما علوم تجربی را نمی‌شود اسلامی کرد.

جلد نخست کتاب «نوشتارهای فلسفی» با شمارگان یکهزار نسخه، در 248 صفحه و به قیمت 70 هزار ریال و جلد دوم  با شمارگان 500 نسخه، در 304 صفحه و به قیمت 95 هزار ریال از سوی انتشارات جوان پویا منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط