به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب «100 آگهی مطبوعات» پژوهش و نگارش فرشید پارسیکیا عصر دیروز، 27 مهر با سخنرانی عباس مشهدیزاده، هنرمند معمار و مجسمهساز، آرش تنهایی، طراح، گرافیست و مدیر انتشار مجموعه «100» در انتشارات ایده، فرشید پارسیکیا و با اجرای سعید باباوند، یکی دیگر از برنامههای جشن پنج سالگی مدرسه گرافیک ایده بود.
تنهایی، مدیر مجموعه کتابهای 100 در این مراسم گفت: مجموعه 100 که نخستین جلد آن یعنی کتاب «100 آگهی مطبوعات» به کوشش فرشید پارسیکیا منتشر شد، حاصل دغدغه گردآوری و ثبت گوشهای از تاریخ هنر معاصر ماست که در معرض نابودی است.
وی افزود: متاسفانه عموم مردم و حتی فرهیختگان بر این باورند که تنها مکانهایی چون تخت جمشید، میراث فرهنگی ما است. لازم است بیان کنم که حدود هزار و 200 برگ از طراحیهای «لئوناردو داوینچی» هنرمند برجسته تاریخ هنر در دوران رنسانس، باقی مانده و به دست امروزیها رسیده است، اما ما به عنوان مثال هیچ خطی از حافظ نداریم.
این طراح و مدرس گرافیک در ادامه با اشاره به این نکته که ما قدمی در راستای حفظ، نگهداری و مکتوب کردن میراث فرهنگی و هنریمان بر نداشتهایم، گفت: هنر طراحی گرافیک در ایران عمر چندانی ندارد، اما همین آثار تولید شده در نیم قرن گذشته نیز در دسترس ما نیست و من متاسفم که چیزی را برای آینده و فرزندانمان نداریم.
تنهایی همچنین اظهار کرد: من علاقه بسیاری به ثبت تاریخ طراحی گرافیک در ایران داشته و دارم. این دغدغه را با آرش سلطانعلی، مدیر فرهیخته مدرسه آموزش گرافیک و انتشارات ایده مطرح کردم و این چنین مجموعه 100 متولد شد.
وی در ادامه با اشاره به تلاش بسیار فرشید پارسیکیا برای به ثمر رسیدن کتاب «100 آگهی مطبوعات» گفت: خود من در مجموعه 100 مشغول آماده کردن «100 اعلامیه دوران قاجار» هستم. همت بسیار و ستودنی فرشید پارسیکیا باعث شد تا ابتدا کتاب «100 آگهی مطبوعات» منتشر شود.
این مدرس گرافیک در بخش دیگری از سخنرانی خود به مراحل تکمیل کتاب «100 آگهی مطبوعات» اشاره کرد: پارسیکیا آگهیهای روزنامهها و نشریات بسیاری از دهه 1320 تا سال 1357 را با زحمت بسیار جمعآوری کرد و همچنین مدام با استادانی چون کامران کاتوزیان، محسن میرزایی و برخی دیگر مرتبط بود و گفتوگوهایی را نیز با آنان انجام داد و از نقدها و نظرهای بسیاری دیگر از محققان و متخصصان این حوزه بهره برد. من بسیار خوشحالم که روند انتشار مجموعه کتابهای 100 با این کتاب شروع شده است.
مشهدیزاده در این مراسم گفت: بشر از همان دوران نخستین ورود به دروازه تمدن، مقوله تبلیغ را شروع کرد و آن را جدی گرفت. این ادعا در سنگنگارههای باقیمانده از آن دوران قابل مشاهده است. در تمام دورانها هر سرمایهگذاری دوست داشته تا سرمایهاش برگشت داده شود.
وی افزود: انبیای الهی، حکومتها و ایدئولوژیها و حتی مبشران اخلاق و مصلحان اجتماعی غیرمذهبی نیز نیاز به تبلیغ دارند. همین مساله باعث پروپاگاندای رسانهای شده است.
این هنرمند در ادامه با اشاره به این نکته که تبلیغات سبب تغییر ایدئولوژیها نیز میشود، گفت: حسین امانت، میدانی در تهران ساخت با عنوان شهیاد و به مناسبت جشنهای دو هزار و 500 ساله شاهنشاهی. در این میدان قرار بود تا کلید طلایی شهر تهران را پادشاه به مقاماتی از دیگر کشورها بدهد. پس از این اتفاق دیگر میدان شهیاد متعلق به مردم شد و اسم آن به میدان آزادی تغییر نام پیدا کرد. این تغییر نام و اتفاقاتی از این دست تنها و تنها با توسل به تبلیغات رخ میدهد.
مشهدیزاده در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: پیش از انقلاب کامران کاتوزیان زیباترین و بهترین آثار گرافیک تبلیغاتی را میساخت. کاتوزیان هم خلاق بود، هم مدیر و هم هنرمند. این یعنی کاتوزیان انسان «کار درستی» بود و هست. تنها انسانهای پاکنهاد، کارهای درست انجام میدهند.
پس از برپایی سخنرانیها، نمایشگاه آگهیهای تبلیغاتی دهه 20 تا سال 1357 در نگارخانه بهار خانه هنرمندان ایران با حضور محسن میرزایی، حسین محجوبی، عباس مشهدی زاده، کامبیز درم بخش، سرژ آواکیان، اکبر علمی و محمد شمس لنگرودی افتتاح شد.
آثار این نمایشگاه از میان هفت هزار آگهی مطبوعاتی به همت فرشید پارسی کیا انتخاب شده است. این نمایشگاه تا پایان مهر پذیرای مخاطبان و علاقهمندان است.
کتاب «100 آگهی مطبوعات» پژوهش و نگارش فرشید پارسیکیا با شمارگان هزار نسخه، 152 صفحه و بهای 35 هزار تومان جلد نرم و 50 هزار تومان جلد سخت، از سوی انتشارات ایده روانه کتابفروشیها شده است.
یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱
نظر شما