یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
مهدی محسنیان‌راد «ارتباطات انسانی» را نوشت

کتاب «ارتباطات انسانی» نوشته مهدی محسنیان‌راد، پژوهشگر حوزه ارتباطات با موضوع بررسی فرآیند ارتباط منتشر شد. این اثر ضمن بیان چیستی ارتباط و چگونگی فرایند آن به تبیین دقیق جایگاه هر یک از مفاهیم بنیادین ارتباطات انسانی می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «ارتباطات انسانی» به قلم مهدی محسنیان‌راد، استاد و پژوهشگر حوزه ارتباطات در 10 فصل از سوی سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه‌ها (سمت) برای علاقه‌مندان مباحث ارتباطات منتشر شده است. 

مولف در طرح محتوای کتاب می‌نویسد: «کتاب ارتباطات» به دنبال بیان چیستی و چگونگی فرآیند ارتباط و سپس بیان مهمترین ویژگی‌ها و مسایل آن به تفکیک زمینه‌های ارتباطی است که یک بار از منظر «زبان» به دو زمینه «ارتباط کلامی» و ارتباط «غیر کلامی» و بار دیگر از منظر «ارتباط‌گران» به «ارتباط با خود»، «ارتباط میان فردی»،‌ «ارتباط گروهی» و «ارتباط عمومی» تقسیم می‌شود.» 

نویسنده با هدف بررسی‌ دیدگاه‌های مختلف درباره مباحث اصلی کتاب افزون بر بیان انتظارات درست و نادرست از کارکردهای ارتباطات به تشریح شیوه ارتقای مهارت‌ها و کارایی‌های ارتباطی پرداخته است. 

نخستین فصل کتاب «ارتباطات انسانی» با عنوان «ارتباط چیست؟» شناخته می‌شود و شامل چهار بخش اصلی،‌ معنی، پیام، منبع معنی و جریان، فراگرد و فراگرد تراکنشی‌ است. 

«رابطه، ‌ارتباط و ادراک» نام دومین فصل کتاب است که درهم آمیختگی ارتباط و ادراک،‌ ادراک و مفهوم از خود و چگونگی تغییر ادراک خود عنوان‌های اصلی این فصل را تشکیل می‌دهند. فصل دوم به موضوع‌هایی مانند سازماندهی،‌‌ کلیشه‌سازی و کنترل‌پذیری می‌پردازد.

فصل سوم با عنوان «ارتباط کلامی (زبان)» (زبان بیانی و زبان نوشتاری) مشخص شده است. ویژگی‌های زبان و راهکارهای ارتقای شیوه استفاده از زبان به موضوع‌هایی درباره ارتباط زبان، نمادها و‌ لایه‌های محتوایی زبان اشاره می‌کند. 

چهارمین فصل کتاب یعنی «ارتباط غیر کلامی» به مباحثی مانند کانال‌های ارتباط کلامی،‌ رفتار‌های چشمی، لمسی، آوایی و چهره‌ای همچنین ویژگی‌‌های ارتباط غیر کلامی و کارکردهای ارتباط غیر کلامی می‌پردازد. «گوش دادن» نام پنجمین فصل کتاب است و موضوع‌هایی چون باور‌های غلط درباره گوش دادن، شیوه‌های گوش دادن موثر،‌ انواع گوش دادن و گوش دادن در فرهنگ کهن ایرانی را دربردارد. 

فصل ششم با عنوان «روابط اجتماعی» شناخته می‌شود. مزایای روابط اجتماعی،‌ چگونگی شکل‌گیری و روابط اجتماعی و حفظ آن،‌ ویژگی‌های دوستی و صمیمیت در روابط اجتماعی عنوان‌‌ برخی از بخش‌های این فصل را تشکیل می‌دهند. هفتمین فصل کتاب با عنوان «ارتباط میان فردی» به مباحثی مانند عوامل ایجاد کننده جذبه بین فردی، ‌عوامل موثر بر درک احساسات خویشتن و بروز آن همچنین مهارت‌های ارتباطی در روابط بین فردی می‌پردازد. 

فصل هشتم کتاب با عنوان «ارتباط گروهی» شناخته می‌شود. برخی از مباحث این فصل شامل هنجار‌ها و مقررات گروهی،‌ قدرت ارتباط گران در گروه‌ها، ‌آسیب‌شناسی تصمیم‌گیری در ارتباطات و مراحل تکوینی حل مشکلات گروه است. «ارتباط عمومی» عنوان نهمین فصل کتاب و به موضوع‌هایی درباره کارکرد ارتباط عمومی،‌ اهداف ارتباط عمومی، تحلیل شرایط ارایه سخنرانی و مهارت‌ در ارتباط عمومی می‌پردازد. «مدل‌های ارتباط، ‌منبع معنی» نام دهمین فصل کتاب است و موضوع‌هایی چون کارکرد و پیشینه مدل‌های ارتباطی، هدف از ارتباط، و رابطه معنی و نشانه ‌را دربردارد.

چاپ نخست کتاب «ارتباطات انسانی» در 438 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای هشت هزار و 500 تومان به قلم مهدی محسنیان‌راد از سوی انتشارات سمت وارد بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها