به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «رسانه ملی و توسعه گردشگری» به قلم حسین ادبی در 9 فصل با عناوین «کلیات»، «اهمیت و اهداف گردشگری از منظر اسلام»، «آداب گردشگری در اسلام»، «انواع گردشگری در اسلام»، «موانع گردشگری در ایران و نقش رسانه در قبال آن»، «توریسم بینالملل و اقتضائات جذب گردشگر خارجی در ایران»، «گردشگری و رسانه ملی»، «گردشگری اسلامی و رسانه» و «راهکارهای رسانهای ترویج و توسعه گردشگری اسلامی» تنظیم شده است.
نویسنده در فصل نخست کتاب، ابتدا به معانی سفر و مشتقات آن پرداخته و سپس با ذکر معانی گردشگری و پیوند میان این دو واژه، زوایای مختلف گردشگری و سیاحت را بررسی میکند. فصل بعدی کتاب به گردشگری از منظر قرآن، روایات و نگاه فقهی میپردازد.
در فصل سوم کتاب، آداب گردشگری در اسلام مورد بررسی قرار میگیرد و به موضوعهایی همچون زمان سفر، ویژگیهای مومن در سفر، معنویت و دعا هنگام حرکت و در حین سفر، گشادهدستی و گشادهرویی در سفر، یاری رساندن به همراهان و پذیرایی از مسافر و میهمان میپردازد.
فصل بعدی کتاب «رسانه ملی و توسعه گردشگری» انواع گردشگری در اسلام را بیان میکند و آن را در دو دسته «گردشگری مفید» و «گردشگری ضد اخلاقی و غیر مفید» جای میدهد.
در فصل پنجم موانع گردشگری در ایران با توجه به مسایل اقلیمی، جغرافیایی، مردم و نژادها بررسی میشود. «وجود تعصبات قومی و فرهنگ قبیلهای»، «تاثیر تفاوتهای اقلیمی بر روحیه اقوام ایرانی»، «ناآگاهی از فرهنگ و آداب میزبانی» و «کیفیت پایین و محدودیت امکانات رفاهی» برخی از این موانع بهشمار میآیند که در این فصل به اختصار به آنها پرداخته شده است.
در فصل بعدی کتاب، ارتباط میان گردشگر خارجی با فرهنگ دینی و همچنین گردشگری دینی بررسی میشود و در فصل هفتم به موضوع محوری کتاب یعنی «گردشگری و رسانه ملی» میپردازد. «فرهنگسازی و آموزش عمومی مردمان مناطق توریستپذیر»، «آموزش و آگاهسازی گردشگران و نقش تبلیغی و خبری»، «کمک به حفاظت از محیط زیست و منطق گردشگری»، «رسانه و موانع توسعه گردشگری داخلی و خارجی» و «نقش رسانههای داخلی در افول صنعت گردشگری» عناوین اصلی این بخش از کتاب را تشکیل میدهند.
دو فصل پایانی کتاب به گردشگری اسلامی و رسانه و ارایه راهکارهای رسانهای توسعه گردشگری اسلامی پرداخته است.
در بخشی از کتاب آمده است: «رسانهها موظفاند با ساخت و ارایه برنامههای مناسب، به فرهنگسازی پذیرش توریست در مناطقی که چنین قابلیتی دارند، اقدام کنند تا این ذهنیت در مردمان آن مناطق شکل بگیرد که ارتباط آنها با گردشگران، نه تنها باعث تغییر فرهنگشان نمیشود، بلکه حتی میتواند زمینه انتقال فرهنگ آنها را به گردشگران فراهم کند.»
چاپ نخست کتاب «رسانه ملی و توسعه گردشگری» تالیف حسین ادبی در 127 صفحه با شمارگان یکهزار و 200 نسخه و قیمت چهار هزار تومان از سوی مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما راهی بازار کتاب شد.
شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹
نظر شما