مجدفر در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: سالهای تحصیلی 91 ـ 90 و 92 ـ 91 کتاب درسی «تفکر و پژوهش» به کتابهای درسی پایه ششم ابتدایی افزوده شد. من با سرپرستی دکتر حیدر تورانی، معاون پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مسوولیت ارزیابی این کتاب و میزان استقبال از آن در مدارس را عهدهدار بودیم.
وی در ادامه گفت: در این پروژه قرار بود از معلمها، والدین، دانشآموزان و متخصصان حوزه آموزش و پرورش وضعیت درس «تفکر و پژوهش» و میزان استقبال از این درس را جویا شویم که با نگاه مثبت این افراد درباره درس مذکور مواجه شدیم.
اين کارشناس و پژوهشگر مسایل آموزش و پرورش توضیح داد: کتاب «تفکر و پژوهش» از کتابهای مورد علاقه دانشآموزان محسوب میشود چرا که در این اثر از عناصری مانند فیلم، داستان، ضربالمثل و رویدادهای روزمره و قابل دسترسی که ممکن است هر فردی با آنها مواجه شود، استفاده شده است.
مجدفر عنوان کرد: مولفان در درس «تفکر و پژوهش» بر محفوظات دانشآموزان تاکید ندارند، بلکه محتوای کتاب را بهگونهای تنظیم کردهاند که دانشآموزان با موقعیتهای چالشبرانگیز مواجه میشوند.
وي افزود: دانشآموزان در چنین روشی با استفاده از راهنمایی معلم و بر اساس گفتوگویی که در کلاس درس صورت میگیرد، به پاسخ سوالها دست مییابند.
وی ادامه داد: در بازدیدی که از مدارس با هدف بررسی میزان استقبال از کتاب درسی «تفکر و پژوهش» به عمل آوردیم، شور و هیجان دانشآموزان برای مطالعه این کتاب قابل توجه بود بهگونهای که آنها خواستار ارایه محتوای سایر دروس به این شیوه بودند. اين كارشناس مسايل آموزش و پرورش اظهار كرد: همچنین در دیداری که با برخی استادان دانشگاه داشتیم، در مجموع نظرشان نسبت به درس «تفکر و پژوهش» مثبت بود اما ایراداتی نیز وارد کردند که آنها را در قالب یک گزارش به وزارت آموزش و پرورش تحویل دادیم و امیدوارم اِعمال شوند.
اين کارشناس و پژوهشگر مسایل آموزش و پرورش درباره این مطلب که «وضعیت محتوای سایر کتابهای درسی دانشآموزان مقطع ابتدایی از نظر پژوهشمحور بودن چگونه است؟» عنوان کرد: سایر کتابهای درسی مقطع تحصیلی ابتدایی نیز از نگاه پژوهشمحورانه یعنی نگاهی که دانشآموزان را برای انجام فعالیت ویژه، مشاهده، جستوجو، طبقهبندی ساده و تهیه گزارش ترغیب میکند، برخوردارند که علت آن تدوین برنامه درسی ملی به عنوان نقشه راه مولفان کتابهای درسی است.
مجدفر در ادامه گفت: در برنامه درسی ملی مشخص شده است که مولفان باید در تالیف کتابهای درسی چه مولفههایی را در نظر داشته باشند. از آنجا که حوزههای یادگیری یازدهگانه در برنامه درسی ملی تعریف شدهاند و «تفکر و پژوهش» نیز یکی از این حوزههای یادگیری به شمار میآید، مولفان لاجرم در تالیف تمام کتابهای درسی توجه ویژهای به پژوهش دارند.
وی توضیح داد: این نکته نباید فراموش شود که وقتی میگوییم باید پژوهش دانشآموزی در کتابهای درسی در نظر گرفته شود، درباره دانشآموزان رده سنی هفت تا 12 سال صحبت میکنیم بنابراین پژوهش در سطح آکادمیک مدنظر نیست بلکه باید زمینه را برای ترغیب دانشآموزان به سمت پژوهش فراهم کنیم بهگونهای که دانشآموزان بتوانند پاسخ یک سوال را به شیوه پژوهشی ارایه کنند یا یک مشاهده و طبقهبندی ساده را انجام دهند و از فرآیند و نتیجه فعالیت خویش لذت ببرند.
این کارشناس و پژوهشگر مسایل آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که «آیا مدارس از امکانات لازم برای تربیت دانشآموزان پژوهشگر برخوردار هستند؟» گفت: درست است که برای تربیت دانشآموزان پژوهشگر، مدارس باید از امکانات لازم مانند کتابخانههای مجهز برخوردارباشند اما بیش از آن به ایجاد بینش و نگاه ویژه در معلمها از سوی وزارت آموزش و پرورش اعتقاد دارم.
مجدفر بيان كرد: وزارت آموزش و پرورش باید به فعالیتهای ویژه معلمها توجه کند تا آنها با انگیزهتر از قبل، به ترغیب و سوق دادن دانشآموزان به انجام پژوهش اقدام کنند. همچنین قبل از ارایه امکانات در مدارس لازم است زمینه ایجاد عشق و علاقه به انجام پژوهش در دانشآموزان فراهم شود.
یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴
نظر شما