یعقوبزاده به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: امروزه افزون بر درآمد، اوقات فراغت گردشگران نیز افزایش یافته و گوناگونی گردشگران بازارهای ویژهای از گردشگری را به وجود آورده است. بر اساس پیشبینیهای سال 2020 الگوی گردشگری در آینده، توأم با پراکندگی بیشتری خواهد بود و گردشگران به جای گروههای بزرگ، بیشتر در گروههای کوچکتر سفر خواهند کرد. شناخت دقیق گردشگران و نیازها و خواستههای آنها نقش مهمی در موفقیت برنامهریزی و مدیریت گردشگری دارد و بدون شناخت بازار، هر طرح و برنامهای در این باره با شکست مواجه خواهد شد، بنابراین، لازم است تا درک درست و روشنی از ماهیت گردشگری و رفتار مصرف گردشگران داشته باشیم. این مساله با اتخاذ چارچوبی منسجم برای شناخت و تفکیک گونههای گردشگری در راستای تفکیک بازار گردشگری، بیشتر قابل تحقق است.
وی افزود: روشن است که هر بازار ویژگیهای خاص خود را دارد و مستلزم برنامهریزی و اتخاذ راهبردهای ویژهای است. به عبارتی، انواع مختلف گردشگری، کارکردها و آثار مختلفی نیز دارد و هرگونه از گردشگری، برنامهریزی و مدیریت خاص خود را میطلبد. از این دیدگاه، داشتن الگویی برای شناخت اولیه این انواع، پیشنیاز هر اقدامی برای پاسخگویی به نیاز گردشگران و توسعه گونهای خاص از گردشگری در یک مقصد است.
یعقوبزاده درباره اهداف تالیف کتاب «گونهشناسی گردشگری» گفت: هدف عمده از نگارش این کتاب فراهم کردن نخستین مرجع به صورت کتاب در این باره برای پژوهشگران، دانشجویان، دستاندرکاران حوزه گردشگری و علاقهمندان به موضوع بوده است.
وی توضیح داد: در این کتاب تلاش کردهام با استفاده از مطالعاتی که در طول این سالها در زمینه علم گردشگری انجام دادهام و با بررسی تمام نظریهها و مدلهایی که تا کنون درباره گردشگری ارایه شده است، طبقهبندی نسبتا جامعی از انواع گردشگری ارایه کنم تا بتواند تمام انواع گردشگری را دربرگیرد و الگوی مناسب و کاملی برای مطالعه درباره گونهشناسی گردشگری ارایه دهد.
وی به بخشهای مختلف کتاب اشاره کرد و افزود: کتاب «گونهشناسی گردشگری» در پنج فصل تدوین شده است. فصل نخست کتاب به کلیاتی دریاره گردشگری اختصاص دارد تا خواننده شناختی کلی از موضوع مورد بحث به دست آورد. در فصل دوم انگیزههای گردشگری مطرح شده است زیرا انگیزه گردشگری عامل مهم و تعیینکنندهای در تفکیک گردشگران از یکدیگر است. فصل سوم مروری بر گونهشناسیهایی است که تاکنون صاحبنظران این حوزه عرضه کردهاند. در فصل چهارم گونهشناسی گردشگری ارایه و هریک از گونهها بهتفصیل تشریح شده است و در نهایت فصل پنجم به بررسی وضعیت برخی انواع گردشگری در ایران اختصاص دارد.
این پژوهشگر حوزه گردشگری در پایان سخنانش درباره طیف مخاطبان این کتاب گفت: امید است که این مجموعه برای دانشجویان، پژوهشگران و علاقهمندان به حوزه گردشگری مفید باشد و با ارایه نظرها و پیشنهادهای ارزشمند خود، ما را در رفع نواقص و کاستیهای آن یاری کنند.
رحیم یعقوبزاده، مدرس دانشگاههای مازندران و علم و فرهنگ تهران و از مولفان و پژوهشگران در حوزه علم گردشگری و سنجش افکار عمومی است. وی تاکنون سه جلد کتاب با نامهای «گردشگری فرهنگی»، «گونهشناسی گردشگری» و «مبانی سنجش افکار عمومی» نوشته است و دو مقاله در ژورنالهای معتبر علمی پژوهشی در آمریکا و کانادا (ایندکس شده در فهرست ISI)، چهار مقاله در کنفرانسهای بینالمللی در کشورهای ترکیه، یونان و تایلند، پنج مقاله در نشریههای علمی - پژوهشی داخلی و پنج مقاله در کنفرانسها و سمینارهای داخل کشور در حوزه گردشگری ارایه و منتشر کرده است.
شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰
نظر شما