کتاب «رسانههای اجتماعی، ابعاد و ظرفیتها» به اهتمام حسین بصیریانجهرمی و با مقدمه دکتر حسین افخمی منتشر شد. این کتاب در 10 مقاله نقش و اهمیت رسانههای اجتماعی را بررسی میکند.-
مقالات کتاب «رسانههای اجتماعی، ابعاد و ظرفیتها» از نویسندگان مختلف به موضوعهای «پیشینه و پیدایش رسانههای اجتماعی»، «شبکههای اجتماعی مجازی در جامعه شبکهای: زمینهها، ویژگیها و کاربردها»، «دگردیسی مفهوم قدرت و نقش پادقدرت در رسانههای اجتماعی»، «رسانههای اجتماعی و مشارکت اجتماعی»، «تاثیر رسانههای اجتماعی بر خبرنگاری»، «هویت کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی»، «شبکهنگاری شبکههای اجتماعی مجازی: شیوهها و رویهها»، «گونههای در حال ظهور رسانههای شخصی»، «شکلگیری اجتماعی وبمعنایی» و «ارتباطات چهره به چهره و الکترونیکی به منظور حفظ شبکههای اجتماعی» پرداخته شده است.
سه مقاله پایانی کتاب از سوی دانشجویان کارشناسی ارشد ارتباطات، مدیریت رسانه و علوم اجتماعی ترجمه شده و هفت مقاله آغازین کتاب به نویسندگان ایرانی تعلق دارد که اکثرا از مدرسان و دانشآموختگان مقطع دکتری علوم ارتباطاتاند.
دکتر حسین افخمی در مقدمه کتاب نوشته است: «کتاب پیش رو با هدف آشنا کردن خوانندگان فارسی زبان با نقش، اهمیت و کارکرد رسانههای اجتماعی مجموعهای از مقالات مرتبط با این موضوع را از اندیشمندان و دانشپژوهان در خود جای داده است. این تلاش بنیادی جمعی از علاقهمندان میتواند گامی موثر در بسط ادبیات نظری رسانههای اجتماعی (به طورخاص) و در زمینه رسانههای جدید به طور (عام) به شمار رود. هر چند درک آثار مطلوب یا کژکارکردهای رسانههای اجتماعی که پرسش مشترک و مورد علاقه کاربران، کارگزاران و پژوهشگران این حوزه است، مطالعات بومی، منطقهای، تطبیقی و جداگانهای را میطلبد و باید به آن نیز در جای خود اهتمام ورزید.»
در کتاب «رسانههای اجتماعی، ابعاد و ظرفیتها» از رسانههای اجتماعی به عنوان یکی از گونههای پر مخاطب و جذاب رسانه در سالهای اخیر نام برده شده است که استقبال فزاینده و پرشتاب کاربران از این رسانهها حتی در میان کاربران ایرانی نیز به رغم محدودیتهای موجود در فضای مجازی غیرقابل انکار است.
در چکیده پایانی کتاب میخوانیم: «این رسانهها هویت فردی، کنش جمعی، شیوههای تولید، عادت مصرف و روش برگزیدن فرهنگ رسانهای مجازی را در مقایسه با آنچه در دنیای واقعی است، دگرگون کردهاند. میتوان گفت که حتی نمایش خیابانی جنبشهای اجتماعی معاصر در کشورهای عربی و جوامع پیشرفته صنعتی نیز به نحوی متاثر از پادقدرت نهفته در این رسانههاست.»
چاپ نخست کتاب «رسانههای اجتماعی، ابعاد و ظرفیتها» در 296 صفحه با شمارگان یکهزار و 500 نسخه و بهای 10 هزار تومان از سوی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.
نظر شما