به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در عصر کنونی افرایش نرخ بیکاری و کاهش سطح اشتغال سیاستگذاران دنیای کسب و کار را به این جهت سوق داد که بهترین راه غلبه بر چالشها، برخورد نوآورانه و حل خلاقانه مسایل است که در مفهوم «توسعه مبتنی بر کارآفرینی» انعکاس مییابد.
بر اساس یافتههای این نوشتار کارآفرینی فرایند ابتکار، نوآوری و ایجاد کسب و کارهای جدید در شرایط مخاطرهآمیز از طریق کشف فرصتها و بهرهگیری از منابع است. کارآفرینان ایدههای نو را به محصول یا خدماتی تبدیل میکنند که باعث افزایش بهرهوری و ایجاد ثروت، کاهش فقر، بیکاری و افزایش سطح اشتغال میشود.
آموزشهای کارآفرینی علاوه بر ایجاد انگیزش در افراد برای موفقیت و اقدام عملی در راستای راهاندازی کسب و کار به ایجاد و اشاعه فرهنگ کارآفرینی کمک شایانی میکند.
به اعتقاد مولفان کتاب کارآفرینی راهاندازی کسب و کارهای کوچک و پربازدهای است که پتانسیل رشد بالایی دارند و میتوانند به کسب و کارهای بزرگ و بینالمللی تبدیل شوند.
بر اساس آمار اعلام شده در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه، کسب و کارهای کوچک و متوسط سهم چشمگیری در اقتصاد دارند، به نحوی که بیش از 90 درصد کسب و کارهای موجود این بخش را به خود اختصاص دادهاند. از سوی دیگر بیش از 60 درصد از نیروی کار بخش خصوصی کشور در این حوزه مشغول فعالیتند و سهم ارزش افزوده آنها در اقتصاد ایران 34 درصد برآورد شده است.
کتاب «راهنمای ایجاد و اداره کسب و کارهای جدید» در 15 فصل به مباحثی مانند کسب و کار و انواع آن، فرآیند کار آفرینی، شناسایی یک فرصت در بازار، خلاقیت و نوآوری، تحقیق و توسعه، آزمون بازار و مطالعه امکانسنجی، تدوین مدل کسب و کار، تهیه مجوزهای قانونی، گردآوری و تشکیل منابع، سازماندهی، رشد و توسعه کسب و کار و خروج از کسب و کار میپردازد.
در بخشی از متن این کتاب آمده است: «در نظر بیشتر مردم فرد موفق کسی است که به آرزوهای خود رسیده و در درون احساس رضات خاطر دارد که این خود حاصل تلاش و کوشش مداوم در زندگی است البته این را هم باید دانست که هیچکس واقعا موفق نیست مگر آنکه خوشبخت باشد و خوشبخت کسی است که کاری مفید و با ارزش انجام دهد. میتوان گفت موفقیت به مفهوم برخورداری از بسیاری مواهب است از جمله رفاه نسبی در زندگی، کسب احترام، بزرگی و عزت در محیط کار و در عرصه اجتماع، رهایی از نگرانی، سرخوردگی و شکست.»
موسسه نشر شهر نخستین چاپ کتاب «راهنمای ایجاد و اداره کسب و کارهای جدید» را با شمارگان دو هزار نسخه در 352 صفحه به بهای 12 هزار تومان منتشر کرده است.
سهشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۷
نظر شما