سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۵
تبدیل یارانه کاغذ به بن کتاب راهکار مناسبی نبود

سید محمدحسین محمودی، مدیرعامل اتحادیه ناشران قرآنی با اشاره به کاهش شمارگان چاپ قرآن کریم گفت: تبدیل یارانه کاغذ به بن کتاب فرصتی را برای سودجویان فراهم کرد تا بن‌ها را از شرکت‌ها و نهادها تهیه و آن را به پول تبدیل کنند.-

مدیرعامل اتحادیه ناشران قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: در تمام کشور‌ها چاپ کتاب‌های مذهبی قدردانی و تمجید می‌شود، یعنی کتاب‌های دینی خریداری و به صورت رایگان اهدا می‌شود اما متاسفانه در کشور ما این کار صورت نمی‌گیرد یا در صورت انجام بسیار کم و غیر محسوس است.

محمودی با توضیح شرایط ناشران قرآنی گفت: در چند سال گذشته یارانه کاغذ حذف اما از بودجه حذف نشد و قرار شد تنها روش توزیع آن تغییر کند و به صورت بن در اختیار مخاطبان قرار بگیرد اما مقدار بسیار کمی با این بن‌ها کتاب خریداری کردند و بیشتر این بن‌ها توسط افراد سودجو به پول تبدیل شد که این نشان می‌دهد نظارت صحیحی بر مصرف صورت نگرفته و وضعیت بحرانی برای عرصه چاپ و نشر به وجود آمده است.

وی در ادامه افزود: بنابراین وقتی این یارانه نه به دست مصرف‌کننده رسید و نه به دست ناشر‌، نتیجه این شد که قیمت‌ها افزایش یافت و بسیاری از ناشران که توان چاپ نداشتند،‌ خودبه‌خود از گردونه تولید خارج شدند و طبق آمارهای رسمی میزان چاپ قرآن به یک سوم وضعیت قبلی خود کاهش پیدا کرد. ناشران قرآنی با توجه به اوضاع نشر و گرانی مواد اولیه یا کار خود را تعطیل کرده‌اند یا به نشر موضوع‌های دیگری پرداخته‌اند. 

محمودی گفت: باتوجه به این‌که شیفت چاپخانه‌ها از چند شیفتی بودن به یک شیفت تغییر یافته است و بعضی از آن‌ها تعطیل شده‌اند، اخیرا‌ مرکز طبع و نشر قرآن کریم با افتخار اعلام کرده است که یک میلیون جلد قرآن کریم در بیروت به چاپ رسانده‌ آن هم در حالی‌که ناشران داخلی رو به ورشکستی می‌روند، اگر این قرآن‌ها ارزان‌تر از داخل چاپ می‌شد، باز توجیهی وجود داشت اما مسوولان می‌گویند، این قرآن‌ها گران‌تر از داخل چاپ شده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه ناشران قرآنی درباره نحوه نظارت بر چاپ قرآن گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اداره‌ای برای نظارت بر قرآن‌های چاپ شده وجود نداشت. ناشرانی که قرآن چاپ می‌کردند با توجه به توانایی خود قرآن را برای بررسی به افراد متدین که در زمینه کتابت تخصص داشتند می‌دادند، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی در سال 1360، شورای قرآن سازمان تبلیغات اسلامی در نامه‌ای به آیت‌الله جنتی، رییس وقت سازمان تبلیغات با بیان این‌که بعضی از قرآن‌های چاپ شده دارای غلط و اشکال است خواهان نظارت بیشتر و رسیدگی این موضوع شدند. 

وی ادامه داد: در اسفندماه سال1362 مسوولیت نظارت بر قرآن مجید به دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی سپرده شد و این سازمان از مرداد 1364 اعلام کرد که تمام ناشران قرآنی برای چاپ قرآن ابتدا باید قرآن را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کنند و وزارت ارشاد پس از تایید ابتدایی آن را به دارالقرآن بفرستد. 

محمودی در ادامه به مراحل مختلف بررسی قرآن پرداخت و گفت: ابتدا قرآن را به طور کلی بررسی می‌کنیم که آیا از لحاظ کتابت، علامتگذاری، خوشنویسی ویژگی‌های لازم را دارد یا نه. شرایط را ظرف مدت 48 ساعت به ناشر اعلام می‌کنیم. در مرحله بعد بیشتر بررسی ما روی اوزالید است. اوزالید توسط مصححان متخصص‌تر بررسی می‌شود، امکان دارد چند مورد محدود، غلط وجود داشته باشد که به ناشر اعلام می‌شود و ناشر غلط‌ها را برطرف می‌کند. 

وی در پایان سخنان خود درباره آخرین مرحله نظارت چاپ قرآن افزود: در مرحله چاپ که مرحله آخر است، قرآن چاپ شده را به صورت فرم‌فرم می‌آورند، ما آن را بررسی می‌کنیم در صورتی که اشکالی نداشت مجوز توزیع یا نشر می‌دهیم. اگر هم اشکال داشت باید اصلاح شود، سپس ناظر قرآن را بررسی می‌کند و در صورت تایید مجوز نشر داده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها