گروهی از ناشران در نامهای مشترک به حسن روحانی، رییس جمهوری منتخب ایران با پیشنهادهایی، خواستار تقویت نهادهای صنفی و مدنی نشر و تدوین سازوکارهای اقتصادی نشر از تسهیلات مالی و بانکی شدند. تشکیل و راهاندازی سازمان صنفی منسجم از درخواستهای مهم این گروه بهشمار میرود.-
در این نامه همچنین ضمن تشریح راهکارهای اجرایی برای حل نابسامانیهای حوزه نشر کشور بهطور مشخص خواستار راهاندازی «سازمان صنفی» منسجمی برای ناشران عمومی و تخصصی بهویژه در زمینههای فرهنگی، هنری و علمی شدند تا سازوکار نشر بهطور کامل به همان سازمان واگذار شود.
متن کامل نامه مشترک گروهی از ناشران به حسن روحانی، رییس جمهوری منتخب بهشرح زیر است:
«بهنام خداوند جان و خرد
جناب آقای دکتر حسن روحانی
رییسجمهور گرامی و منتخب ملت ایران
سلام. ضمن عرض تبریک برای برگزیده شدن شما به ریاست جمهوری ایران و آرزوی کامیابی در رسیدن به آرمانهایتان، زمان را مغتنم دانسته و از سوی گروهی از ناشران کشور، مهمترین درخواستهای خود را بهکوتاهی خدمتتان عرض میکنیم.
آسیبشناسی وضع موجود، سپس ارایه و اجرای راهکارها و چارهاندیشی برای برونرفت از آنچه که امروز مساله کتابخوانی قلمداد میشود، گامی اساسی برای نزدیک شدن و دست یافتن به استانداردهای جهانی نشر است.
پرسش اساسی این است که چرا وضعیت فرهنگی جامعه ما به این وخامت گراییده است؟
در کشوری که پارههای گوناگون فرهنگی ـ اقتصادی، دولتی اداره میشوند، مدیریت دولتی در تیررس نگاه هر پژوهندهای است و سخن گفتن از سیاستهای کارگزاران دولتی شالوده هر تحلیلی خواهد بود.
دولت در نگاه کلان در حوزه نشر میباید به زیرساختهای زیر بپردازد:
1- آیندهنگری با ترسیم سند چشمانداز.
2- آموزش و پژوهش سیستماتیک برای برونرفت از نشر سنتی.
3- تقویت نهادهای صنفی و مدنی نشر و واگذاری امور نشر به کارگزاران آن.
4- تدوین ساز و کارهای اقتصادی نشر از جمله تسهیلات مالی و بانکی.
5- افزایش توان فنی برای تولید در حوزه نشر.
6- تدوین قوانین و مقررات، تنظیم ساز و کارهای حقوقی و به روزرسانی این قوانین.
7- اطلاعرسانی بر مبنای دادههای واقعی جامعه آماری نشر.
8- به وجود آوردن فضای رقابتی سالم به دور از نابرابری در استفاده از زیرساختها.
برای تدوین سیاستهای این نگاه کلان، میباید اصول زیر را مورد توجه قرار داد:
1- بسترسازی برای ایجاد انگیزه و نیاز در همه اقشار اجتماعی برای افزایش و ارتقای مطالعه.
2- افزایش توان نشر با اصلاح ساختاری در آن، ایجاد زیرساختها، کاهش تصدیگری دولت و روی آوردن به خصوصیسازی.
۳- پدیدآوردن گردش آزاد اطلاعات برای عرضه تفکرات گوناگون به جامعه.
بر این باوریم که برخورد دولت در سالهای گذشته با حوزه کتاب، نشر و پدیدآور سطحی و البته حذفی بوده است و کمتر مبتنی بر پژوهش و کار کارشناسانه. فرصتهای حمایتی به تحدید، یکسویهنگری و ایجاد رانت انجامیده است. کمیت تولید بسیار پایین آمده و به پیروی از آن اقتصاد در گردش این حوزه تا مرز بحران پیش رفته است. در نبود سازوکار مناسب برای ممیزی، انگیزه تولید کتاب خدشهدار شده است. همچنانکه وضع پخش کتاب در کشور نابسامان است و روند کسب و کار فرهنگی با آن همه مانع و مشکل روزبهروز سختتر میشود که نمونهای از آن مساله عدم اعمال معافیت مالیاتی برای ناشران و کتابفروشان است.
در این نوشتار تلاش کردهایم تا کمتر وارد مصداقها شویم. اگر فرصتی فراهم آید، بیان و عرضهی آنها در نشستهای تخصصی با حضور شما و همراهانتان شدنی است.
هر چند دغدغههایمان را تنها در حوزه نشر کتاب بیان داشتهایم، نیک میدانیم که بسیاری از این مطالبات در بخشهای گوناگون حوزه فرهنگ و هنر دارای همپوشانیاند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میباید پیگیر درخواستها و نیازهای همه اهل فرهنگ و هنر و رسانه باشد، با این همه امیدواریم فردی را به مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بگمارید تا با تجربه در اداره این نهاد و بهکار گماردن مدیران توانمند، بتواند سازمان صنفی منسجمی برای ناشران عمومی و تخصصی بهویژه در زمینههای فرهنگی، هنری و علمی راهاندازی نماید و ساز و کار نشر را به همان سازمان واگذار کند.
به باور ما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران باید:
1- حوزه نشر را به مدار اعتدال و تدبیر ببرد.
2- خواست و انتظارات فرهنگی ـ آموزشی همه جامعه مبنای عمل او باشد.
3- سرمایه اجتماعی توانمند را به همکاری بگیرد و از تجربه و دانششان پیوسته بهره گیرد.
4- نظام پیشنهادها را در وزارتخانه زیر نظر خویش طرحریزی کند.
5- به دور از انحصارطلبی و با تفکر تیمی مدیریت حوزه فرهنگ کشور را به پیش ببرد.
6- رویکرد وی به همهی مسایل جاری علمی، پژوهشی و کارشناسانه باشد.
7- در اعمال ممیزی رویکرد همگانی جامعه را با دو شاخصه اخلاق و خرد مبنای کار مجموعه زیر نظر خود قرار دهد.
در پایان یادآور میشویم که در راه سختی که برای اعتدال و تدبیر و اصلاح و اعتلای نام میهن میپیمایید در کنارتان خواهیم ماند.
از سوی گروهی از ناشران کشور
نشر آرتميس، نشر آرمانرشد، نشر افكار، نشر ايرانبان، نشر باد، نشر پازینه، نشر تلاش، نشر توکا، نشر تيرگان، نشر چرخ و فلک، نشر روزنه، نشر سایهسخن، نشر سفير اردهال، نشر سمام، نشر شورآفرين، نشر شیرازه، نشر طلایه، نشر فائق، نشر قصیده، نشر لوحزرين، نشر ليوسا، نشر مروارید، نشر موج، نشر مولی، نشر نسلنواندیش، نشر نگاه، نشر نويد شيراز، نشر ورجاوند، نشر هيرمند و بنیاد فردوسی.»
نظر شما