یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
فیلسوف سینما 95 ساله شد

امروز چهاردهم ژوئیه 2013، مصادف است با نودوپنجمین سالروز تولد «اینگمار برگمان» یکی از مشهورترین فیلمسازان تاریخ سینمای جهان و ملقب به فیلسوف سینما. در ایران غیر از ترجمه فیلمنامه‌های برگمان، کتاب‌هایی چون «فانوس خیال» زندگینامه خودنوشت این سینماگر و «رویا – پناهگاه: اینگمار برگمان و سینمایش» منتشر شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برگمان با نام کامل «ارنست اینگمار برگمان»‏ در 14 ژوئیه 1918 در اوپسالای سوئد به دنیا آمد و در 30 ژوئیه 2007 در خانه‌اش در شهر فاروی سوئد در سن 89 سالگی درگذشت. او در طول عمر خود 62 فیلم‌ و 170 تئاتر را کارگردانی کرد که هر کدام مانند قله‌ای در آسمان هنر جهان می‌درخشد. 

او در جایگاه یکی از بزرگترین فیلمسازهای همه دوران‌ها و یکی از استادان سینمای مدرن قرار دارد. عموم منتقدان به برگمان لقب «فیلسوف سینما» داده‌اند. با وجودی که آثار این کارگردان صاحب سبک سرد و بی‌روح‌اند، اما با این حال در کاوش در احساسات روانی بشر و ارتباط آن با زندگی، جنسیت و مرگ، عالی عمل می‌کنند. فیلم‌هایی که هم نمادین و هم به شدت شخصی هستند. 

در کاوش‌های ماندگار برگمان درباره وضعیت بشر به همان اندازه سردی و یاس وجود دارد که طنز و امید. برگمان بر بسیاری از سینماگران پس از خود تاثیر بسیاری گذاشت. به عنوان مثال وودی آلن او را بزرگ‌ترین فیلمساز تاریخ سینمای جهان می‌داند. فیلمسازان بزرگ دیگری مثل دیوید لینچ، استنلی کوبریک، رابرت آلتمن، کریستف کیشلوفسکی، لارس فون تریه، آندری تارکوفسکی و چان ووک پارک به اقرار خود از آثار برگمان بسیار تاثیر گرفته‌اند. 

طراحی چهره اینگمار برگمان بر روی اسکناس 200 کرون سوئد به‌پاس یک عمر دستاورد سینمایی و تلاش در راستای ترویج فرهنگ و توسعه صنعت فیلم سوئد انجام گرفته ‌است. این اسکناس‌های جدید از سال 2014 وارد سیستم بانکی سوئد می‌شود. 

برگمان 9 بار نامزد دریافت جایزه اسکار بود و در 1971 نیز جایزه یک عمر دستاورد هنری یادبود «ایروینگ. جی. تالبرگ» را دریافت کرد. 

به دلیل تاثیر فیلم‌های این سینماگر متفکر بر دیگر کارگردان‌ها و همچنین بار آموزشی که با خود دارند، در عموم کتاب‌های تاریخ سینما و کتاب‌هایی که درباره وجوه مختلف هنر سینما در ایران ترجمه و منتشر شده، نام آثار او و همچنین تصاویری از فیلم‌هایش وجود دارد. به این ترتیب برگمان هنرمندی است که به هیچ عنوان نمی‌توان او را کنار گذاشت و نادیده گرفت. 

«فانی و الکساندر»، «مهر هفتم»، «نور زمستانی»، «فریادها و نجواها»، «ساعت گرگ و میش»، «همچون در یک آیینه»، «توت فرنگی‌های وحشی»، «سکوت»، «شرم»، «پرسونا»، «تخم مار»، «سونات پاییزی»، «لبخندهای یک نیمه شب تابستانی»، «غروب دلقک‌ها»، «تابستان گرم»، «چشم اهریمن»، «چشمه باکره‌گی»، «فلوت جادویی»، «از زندگی عروسک‌های خیمه شب‌بازی»، «پس از تمرین» و «تابستانی با مونیکا» نام برخی از 62 فیلم ساخته شده اوست که به باور منتقدان همه از شاهکارهای تاریخ سینما هستند. 

«فانوس خیال» زندگینامه خودنوشت برگمان، نخستین کتاب مشهوری بود که در ایران درباره این سینماگر و با ترجمه مشترک مهوش تابش و مسعود فراستی منتشر شد. مسعود فراستی کتابی با عنوان «رویا – پناهگاه: اینگمار برگمان و سینمایش» تالیف و منتشر کرد که تحلیل و تفسیری از آثار و تفکرات این سینماگر اندیشمند را به مخاطب ارایه می‌دهد. 

بابک احمدی، فیلسوف و منتقد و مفسر هنر در کتاب مشهور خود درباره سینما با نام «تصاویر دنیای خیالی» یک مقاله مفصل را به این سینماگر اختصاص داده است. 

لازم به ذکر است که بیشتر فیلمنامه‌های برگمان چون «مهر هفتم»، «نور زمستانی»، «توت فرنگی‌های وحشی» و... در ایران ترجمه و منتشر شده‌اند. 

همچنین رمانی با نام «موهبت» نوشته لین اولمان، فرزند برگمان نیز با ترجمه مهسا خلیلی در ایران به بازار کتاب راه یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها