به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، استعداد در این کتاب به معنای سقف، محدوده، گستره، بهترین بخش وجود فرزندمان در هر مهارت، توانایی، ویژگی و شخصیتی که است اما به حداکثر رساندن استعداد به معنای هوشمند بودن یا نابغه بودن کودک، نیست.
اجزای فرمول استعداد شامل وراثت، ژنتیک، سرشت، محیط، پرورش، تربیت، انگیزه، گرایش و علاقه است. در فصل نخست این کتاب با عنوان استعداد چیست؟ می خوانیم:«در یک شخصیت خاص، وراثت می تواند بسیار زیاد و عمیق باشد ( مانند رنگ چشم) یا متوسط (مانند هوش) و احتمالا بدون تاثیر (مانند ترجیحات غذایی، لهجه و برنامه های مورد علاقه تلویزیونی)».
فصل دوم این کتاب تشویق است. در ذیل این عنوان می خوانیم:«تشویق به معنی کمک به بچه ها در جهت دستاوردی بیشتر یا احساس بهتر در مورد خودشان و یا کمک به آن هاست تا از تمامی ظرفیت های وجودشان بهره بگیرند و موفقتر شوند، اما تشویق اغلب به گونه ای صورت می گیرد که یک بزرگسال ( تشویق کننده) را در جایگاه یک قاضی یا ارزیابی کننده کیفیت قرار می دهد، در حالی که تشویق وقتی موثر خواهد بود که بچه ها خود در مورد خویش قضاوت کنند.»
پیامد و تنبیه فصل دیگر این کتاب است که گوشزد می کند:« برخلاف پاداش، تحسین و تشویق که هدف اصلی آن ها تکرار و افزایش احتمال یک رفتار دلخواده است، هدف اصلی پیامد و تنبیه این است که تکرار یا احتمال یک رفتار ناخواسته را کاهش دهیم.»
تنبیه مبتنی بر ترس است و باعث ایجاد دیواری نامرئی میان فرزندان و والدین می شود و هنگامی که کودکان به بزرگسالی می رسند اغلب تکنیک «از من بترس» به مخالفت و رنجش می انجامد و تبدیل به جنگ قدرت و هرج و مرج می شود.
«مهارت های تکوینی» عنوان فصل دیگری از این کتاب است و بر این نکته تاکید می کند که «فلسفه مهارت های تکوینی بر این اساس است که همه یا بیشتر مهارت ها و توانایی ها از زمان تولد نوزاد، شروع به رشد می کند و سپس طی دوران کودکی و بزرگسالی به بلوغ می رسند و اصلاح می شوند.»
مسوولیت پذیری یکی از مهم ترین عناصر رشد استعداد است. این فصل تاکید می کند:« به فرزندانمان بیاموزیم از فرصت ها استفاده کنند، تصمیم های منطقی بگیرند و مسوولیت تصمیم هایشان را بپذیرند. ما به عنوان والدین باید فرزندانمان را تربیت کنیم و از آن ها مراقبت کنیم اما همچنین باید به آن ها بیاموزیم که خود را تربیت و از خود مراقبت کنند.»
«تکنیک هایی که می توانید با فرزندتان به گونه ای موثر کار کنید» نام فصل دیگری از این کتاب است که به والدین می آموزد، چگونه می توان با استفاده از تکنیک های آموزشی به پیشرفت یادگیری فرزندان، کمک کرد؟
«هماهنگی در پرورش استعدد مهم تر از دیگر زمینه های آموزشی است زیرا بخش مهمی از پیشرفت استعداد وابسته به عوامل روانی و اجتماعی است. بیشتر بچه ها حداقل در زمینه استعدادشان درست عمل می کنند اما به تدریج توانایی درونی خود را از دست می دهند و دیگر هرگز در سطح استعدادی که واقعا دارند، قرار نمی گیرند.»
«دانایی، توانایی است. هر چه بیشتر در مورد خودمان، فرزندانمان، تعلیم و تربیت، یادگیری، محیط و جامعه خود اطلاعات داشته باشیم، دانش بیشتری داریم و بهتر قادریم با موقعیت های که پیش می آیند، کنار بیاییم.»
کتاب « کلید های کشف و پرورش استعداد در کودکان » نوشته «دن وینهاوس» با ترجمه اکرم قیطاسی از مجموعه کتاب های کلید های تربیت کودکان و نوجوانان در 276 صفحه از سوی موسسه انتشارات صابرین با شمارگان سه هزار نسخه و بهای 83 هزار ریال، وارد بازار کتاب شده است.
شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱
نظر شما