دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۱
ضرورت تعیین راهبردی نوین و عملیاتی کردن فرهنگ مهدویت

بیانیه نهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت توسط حجت‌الاسلام والمسملین پورسیدآقایی، دبیر این همایش قرائت شد. در این بیانیه بر ضرورت تعیین راهبردی نوین و عملیاتی کردن فرهنگ مهدویت تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اختتامیه نهمین همایش دکترین مهدویت، عصر  یکشنبه، 3 تیرماه، در سالن همایش سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین پورسیدآقایی، دبیر نهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت، بیانیه اختتامیه همایش را قرائت کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «در نهمین همایش دکترین مهدویت، دست اندرکاران همایش به این نتیجه رسیدند که پس از چندین سال طرح مباحث بنیادین و نظری در مباحث مهدویت باید به دنبال راهبردی نوین و عملیاتی کردن فرهنگ مهدویت بود. از این رو، در این همایش کوشش گردید تا با طرح مسئله تربیت مهدوی، مباحث نظری به عرصه عملی کشانده شود و با تدوین راهکارها و راهبردها، الگوهای تربیت مورد گفت وگو قرار گیرد.

در این راستا شاید هنوز در ابتدای راه باشیم، زیرا تدوین راهبردها فرایندی دشوار و پیچیده ونیازمند کوشش جمعی مستمر اندیشمندان و پژوهشگران است.»

وی از «توجه به اندیشه‌های پنهان مانده مهدویت و تاثیر آن بر تربیت مهدوی، عملی نمودن مباحث دکترین مدویت بر مباحث کاردبردی، گرداوری اندیشمندان جهان و منجی‌باوران و مهدوی‌پژوهان و گفت‌وگو درباره کارکرد مهدویت درعرصه تربیت دینی» به عنوان دستاوردهای این همایش نام برد. 

همچنین در این بیانیه پیشنهاداتی به شرح زیر ارایه شدند:

«- حوزه ها و مراکز علمی و دانشگاهی به تببین بیشتر این آموزه بالنده کلیدی پرداخت و رویکردهای کلامی، حدیثی و تاریخی و سیاسی و تربیتی و اخلاق و راهبردی آن را مورد واکاوی قرار دهند و همچنان که در حوزه های علمیه سطح سه و سطح چهار یعنی کارشناسی ارشد و دکترا این رشته تاسییس شده است در مقاطع عالی ومراکز دانشگاهی هم این چنین شود.

- انتظار آن است که سازمان و نهادهای فرهنگی و تربیتی مجالی را فراهم سازند که پژوهشگران برگزیده که تواستند راهبردهای واقعی و محیط پایه رادر تحقیقات خود به دست آورند و در معرض بهره برداری از نخبگان قرار داده و زمینه های آن را فراهم سازند.

- سازمان های مسئول در تربیت نقش مربیان در سطوح مختلف جامعه زمینه مناسبی را برای افزایش سطح مهارت های تربیتی و اجتماعی در مادران و خانواده های جوان اسلامی فراهم اورده و دست اندرکاران قوای مقننه و مجریه به نقش و جایگاه تربیت دینی و مهدوی در خانواده های مسلمان فراهم و مهارت های بروز شده را تامیین نمایند.

- از دستگاه های مسئول در فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست داریم که الگوی مرجع تربیتی در جامعه را به مثابه الگوی برگزیده در شاخص های برجسته ساز مشخص کرده و ماموریت سازمان مربوطه در این گزنیش را مکلف کنند تا چهره های ماندگار و قابل رجوع به جامعه معرفی شود.

- با قدردانی و تکریم حضور جامعه مهدوی در آفرینش حماسه سیاسی 24 خرداد در لبیک به امام خامنه ای ، از رئیس جمهور منتخب مردم، درخواست می کنیم که خدمت گزاران مهدوی یاور و انقلابی بار دیگری در حرکتی هم افزا امادگی های زمینه سازی را همچون همیشه پر اجماع و پر موفقیت به پیش برند.»

پورسید آقایی در پایان، موضوع دهمین همایش در سال بعد را اخلاق زمینه‌ساز و راهبردها و راهکارهای آن عنوان کرد. 

همچنین پیش از قرائت بیانیه توسط دبیر همایش، کمیسیون‌های سه‌گانه در این همایش به ارایه گزارشی از عملکرد خود پرداختند. 

سیدرضی موسوی گیلانی با ارایه گزارشی از کمیسیون اول و بیان این‌که در این کمیسیون 14 مقاله داخلی و خارجی ارایه شدند، گفت: محتوای مقالات شکل‌گیری راهبردها و استراتژی‌ها در حوزه تربیت زمینه‌ساز با تأکید بر مساله مهدویت بود و تلاش برای این‌که مباحث مهدوی تبدیل به راهبردهای تربیتی شود، از نقاط مشترک این مقالات به حساب می‌آمد. 

موسوی گیلانی تربیت مبتنی بر مستله مهدویت را تربیت دینی دانست و بیان داشت: این تربیت دینی در برابر تربیت سکولار و دنیوی مطرح می‌شود که مبتنی بر آموزه‌های مهدویت است. 

وی  تأثیر و نقش استاد و مؤسسات آموزشی در مساله تربیت زمینه‌ساز را از موضوعات مقالات مورد بررسی عنوان کرد. 

رییس کمیسیون اول این همایش با اشاره به اهمیت سبک زندگی مهدوی و اخلاق منتظرانه خاطرنشان کرد: در عصر غیبت، انتخاب سبک زندگی مهدوی بر محور اخلاق منتظرانه مورد غفلت واقع شده، چرا که رابطه اخلاق منتظرانه با تربیت زمینه‌ساز رابطه‌‌ای بسیار مهم است. 

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری با ارایه گزارشی از کمیسیون دوم همایش، گفت: 15 مقاله در این کمیسیون بررسی شدند که شش مقاله غیرایرانی و 9 مقاله ایرانی بودند. 

وی مفهوم‌شناسی تربیت زمینه‌ساز را موضوع این مقالات دانست و گفت: تربیت زمینه‌ساز اعتبار خود را از خدا و سنت گرفته است و با مسوولیت‌پذیری انسان‌ها، ضرورت شناخت امام زمان(ع) را یادآوری می‌کند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری با اشاره به ولایت‌محوری در این حوزه، خاطرنشان کرد: هدف تربیت زمینه‌ساز در ساحت فردی و اجتماعی، انسان را موجودی کمال‌جو، پویا و ولایت‌مدار می‌داند، چرا که تربیت امری تعاملی میان امام و امت است. 

در ادامه دکتر حسین انصاریان‌نژاد با ارایه گزارشی از سومین کمیسیون این همایش گفت: محیط مهدویت در ایران و کشورهای خاورمیانه و محیط مرجع خارجی استکباری به تقابل و تعارض کشانده شده‌اند. 

وی با بیان این‌که سبک زندگی مهدوی در ایران در این مقالات آسیب‌شناسی شد، قالب‌های رفتاری و مدل‌های تربیت زمینه‌ساز را مهم دانست و گفت: راهبردهای به دست آمده نشان دادند که در ایران مزیت‌های برجسته‌ای برای توسعه تربیت نسل مطهر داریم. 

انصاریان‌نژاد زیرساخت‌های تربیتی را در این میان مهم دانست و خاطرنشان کرد: سند تحول در موضوع آموزش و پرورش، شاخص‌های انسان کامل را به شفافیت ترسیم کرده است. در سند تحول، تربیت نسلی بیان شده است که مؤمن و پرتکاپو باشد؛ ضمن آن‌که هرگونه شکاف در کارکرد این شبکه آسیب‌های زیادی را در کشور به وجود می‌آورد. 

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین رهنمایی به عنوان رییس چهارمین کمیسیون این همایش به ارایه گزارشی از بررسی مقالات پرداخت. 

وی ساده‌ترین راه دست‌یابی به امام عصر(عج) که در تربیت زمینه‌ساز مؤثر است، دعا برای سلامتی حضرت حجت(عج) بیان کرد و گفت: معرفت زائر نسبت به امام و مسئولیت‌پذیر بودن وی نسبت به امام در دو محور انتظار مثبت و منفی بیان می‌شود. 

رهنمایی با اشاره به اتخاذ سبک زندگی انسان پیرو، گفت: مهم‌ترین شاخص برای سبک زندگی، روحیه حقیقت‌پذیری است. 

وی اظهار کرد: شاخص‌هایی که برای تربیت زمینه‌ساز به صورت مهندسی معکوس مشخص می‌شوند، عوامل تربیتی را تشکیل می‌دهند. 

وی ادامه داد: جایگاه و نقش فلسفه تربیت اسلامی در تربیت زمینه‌ساز و تبیین و تجزیه و تحلیل الزامات تربیت زمینه‌ساز هم از محتوای مقالات بررسی‌شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط