ذکایی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در زمینه کتابهای منتشر شده در حوزه مطالعات جوانان گفت: بهتر است در وهله اول بین آثار دانشگاهی در این حوزه و آثاری که عمومیتر هستند، تفکیک قایل شویم؛ کتابهای دانشگاهی در حوزه مطالعات جوانان انگشتشمار است، اما کتابهای عمومی سهم بالاتری را در این میان به خود اختصاص داده اند. به طور کلی چه در آثار تخصصی و چه در آثار عمومی رویکرد روانشناسانه و آسیبشناسانه در مقایسه با رویکرد جامعهشناختی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی درباره آثار ترجمهای و تالیفی حوزه مطالعات جوانان گفت: حوزه مطالعات جوانان در غرب پیشتاز بوده و به همین دلیل الگوبرداری غربی در چارچوب مباحث جامعهشناسی جوانان در بین پژوهشگران ایرانی رایج است. در حوزه آثار ترجمهای، این آثار نیازهای علمی محققان را پاسخگو نیست و در حوزه آثار تالیفی نیز باید میان کتابهایی که مستلزم خلاقیت و نوآوری بیشتری است و برمبنای مطالعات تجربی و حضور در میدان عمل نگاشته شده و آثارنظری تمایز قایل شد.
وی افزود: در صورتی میتوان انتظار داشت که تراکم و انباشت مطالعات سیستماتیک جوانان بتواند تولید مفاهیم و نظریهها را نوید بدهد که سهم آثار تولیدی با محوریت مطالعه میدانی و تجربی، بیش از پیش شود.
این مدرس دانشگاه علامه طباطبایی درباره محتوای آثار مرتبط با جوانان اظهار کرد: پرداخت نوآورانه،خلاقانه و توام با نکته سنجی و تیزبینی مستلزم فهم و اشراف بر فضایی است که نویسنده درباره آن مینویسد. آثاری که من در این حوزه دیدم، همه وجوه واقعیت اجتماعی زندگی جوانان را نشان نمیدهد و در محتوای آثاری که زیر مجموعه جامعه شناسی جوانان تنظیم شده، بیشتر شاهد پرداختن به مباحث محوری و کلی و یا توجه به چارچوبهای نهادی مطرح در جامعه شناسی هایی مانند اقتصاد، فرهنگ و سیاست هستیم.
مولف کتاب «جامعه شناسی جوانان ایران» با اشاره به کاستیهای موضوعی مطالعات جوانان گفت: دور شدن از متن زندگی روزمره را یکی از مشکلات جدی این نوع مطالعات میدانم و این در حالی است که بسیاری از موضوعات به ظاهر پیش پا افتاده در زندگی روزمره جوان ایرانی از رفتارهای آنها با دوستان خود در کوچه و خیابان گرفته تا عادات و رویههای روزمره زندگی، میتواند ایدههای نابی برای پژوهش و تحقیق باشد.
ذکایی با اشاره به تاثیر رواج گفتمان نقد در جامعه درباره راهکارهای تقویت این حوزه مطالعاتی گفت: درهمه حوزهها رواج گفتمان نقد در دانشگاه و حوزه عمومی میتواند به پیشبرد دانش کمک کند چراکه اگر سنت نقادی و نوشتن برای نقد شدن درونی شود، میتواند تسهیلکننده تولید کارهای خلاقانه در هر حوزهای باشد. همچنین تعامل و همکاری محققان رشتههای مختلف به منظور غنی سازی مطالعات بین رشته ای که به لحاظ هنجاری و سیستماتیک با مشکل مواجه است، می تواند در تقویت مباحث جامعه شناسی جوانان موثر واقع شود.
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵
نظر شما