مقداد جعفری در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: طرح «اداره کتابخانههای مدارس آذربایجانشرقی با سیستم قفسه باز» با هدف افزایش سرانه مطالعه میان دانشآموزان و تقویت حس اعتماد به نفس و امانتداری تدوین و شیوهنامه آن به مدارس نواحی پنجگانه شهر تبریز ارسال شده است.
وی ادامه داد: بر اساس این طرح، دانشآموزان به صورت مستقیم به مخزن کتابهای کتابخانه مراجعه و کتابهای مورد نیاز خود را جستوجو میکنند. البته پیش از این باید کتابخانهها با هدف استفاده مطلوب دانشآموزان، سازماندهی و به صورت استاندارد طبقهبندی شوند.
کارشناس مسوول فرهنگی _ هنری اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجانشرقی توضیح داد: در این روش، دانشآموزان پس از انتخاب کتاب، نام کتاب و تاریخ به امانت بردن آن را در دفتری که در محل کتابخانه ارایه شده است، وارد میکنند و پس از یک هفته با بازگرداندن کتاب به قفسه مخصوص خود، کتاب دیگری را به امانت میبرند.
جعفری افزود: در کتابخانههایی که به این روش اداره شوند، کتابها به سادگی در دسترس مراجعان قرار میگیرند و جستوجو در میان قفسهها برای استفادهکنندگان به سهولت امکانپذیر میشود. صرفهجویی در وقت، آشنایی بیشتر دانشآموزان به منابع موجود در کتابخانه، در دسترس بودن منابع مرجع مانند دایرةالمعارفها، واژهنامهها و لغتنامهها و آشنایی دانشآموزان با شیوه استفاده از این منابع از دیگر مزایای طرح «اداره کتابخانههای مدارس آذربایجانشرقی با سیستم قفسه باز» محسوب میشوند.
وی در پاسخ به این مطلب که در به کاربردن این طرح ممکن است اغلب، کتابها گم شوند یا به کتابخانه بازگردانده نشوند، گفت: عدم عودت کتابها به کتابخانه از سوی دانشآموزان و حتی امکان جابه جا قرار دادن کتابهای برگشتی در قفسههای کتاب از معایب این طرح به شمار میآیند اما میتوان این نقایص را با همکاری بیشتر مدیران و مسوولان آموزشگاهی و با برگزاری جلسات توجیهی با آنها و همچنین توجیه دانشآموزان و والدین آنها برطرف کرد.
کارشناس مسوول فرهنگی _ هنری اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجانشرقی در ادامه سخنانش گفت: در این راستا و برای ایجاد احساس مسوولیت در دانشآموزان برای بازگرداندن کتابها به کتابخانه، در طرح «اداره کتابخانههای مدارس آذربایجانشرقی با سیستم قفسه باز» به مدیران و مسوولان آموزشگاهی پیشنهاد شده است احادیث، روایات و آیاتی از قرآن کریم با مضمون امانتداری و وفای به عهد را در جنب کتابخانه نصب کنند. همچنین در این طرح با هدف کسب اطمینان بیشتر برای بازگرداندن کتابها از سوی دانشآموزان، پیشنهاد شده است کتابخانههای مدارس در دسترس دانشآموزان و در معرض دید همکاران فرهنگی مدارس مستقر شوند.
جعفری نظارت بر اجرای طرح «اداره کتابخانههای مدارس آذربایجانشرقی با سیستم قفسه باز» را بر عهده معاونان و مربیان پرورشی دانست و گفت: تشویق و تجلیل از فرهنگیان و دانشآموزان فعال و منضبط از دیگر دستاوردهای اجرای درست این طرح به شمار میآید.
وی در پایان از تجهیز کتابخانههای آموزشگاهی مدارس استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: امسال اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی به دلیل کمبود اعتبارات در نامهای به نهادهای دولتی و غیردولتی و همچنین دانشآموزان این استان، حدود 100 هزار جلد کتاب به صورت اهدایی دریافت کرده است. این کتابها با هدف تجهیز کتابخانهها در میان مدارس توزیع میشوند.
یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲
نظر شما