یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۶
معلم‌دامغانی: بزرگداشت‌ها باید با پژوهش همراه شوند

رییس فرهنگستان هنر در مراسم نکوداشت پیشکسوتان نقاشی ایران گفت که برگزاری مراسم‌ بزرگداشت استادان و هنرمندان باید توام با کار پژوهشی شود تا اثر گذار باشند. همچنین در این مراسم، معاون پژوهشی و مدیر انتشارات فرهنگستان هنر از انتشار دست‌نوشته‌ها و یادداشت‌های زنده‌یاد محمد جوادی پور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم بزرگداشت پیشکسوتان نقاشی ایران زنده‌یادان منصوره حسینی، محمود جوادی‌پور و احمد اسفندیاری که در سال گذشته (1391) جامعه هنری را تنها گذاشتند،عصر امروز یکشنبه 22 اردیبهشت با حضور و سخنرانی محمدعلی معلم دامغانی، رییس فرهنگستان هنر، علیرضا اسماعیلی معاون پژوهشی و مدیر انتشارات فرهنگستان هنر و جمعی از هنرمندان و مدرسان پیشکسوت چون مهدی حسینی، حبیب الله آیت‌اللهی، حسین محجوبی، محمدابراهیم جعفری و قباد شیوا، در فرهنگستان هنر برگزار شد. 

معلم دامغانی در این مراسم گفت: این مراسم یک بزرگداشت ساده نیست. ما برنامه‌ریزی‌های خود برای برگزاری این مراسم را با هدف پاسخ به پرسش‌هایی چون «شیوه و یا روش کار این نقاشان بزرگ چه بوده است؟»، «سبک نقاشی اینان چه بوده؟» و «چگونه باید درباره اینان پژوهش کرد و سخن گفت؟» بنا نهاده‌ایم.

وی افزود: برای آن‌که هر کدام از این هنرمندان ارجمند سهم به سزایی در شکل‌گیری و تدوین هنر معاصر داشتند، در این مراسم ضمن معرفی و تحلیل آثار این بزرگان قرار است به پرسش‌های اساسی جوانان و هنرجویان درباره هنر نقاشی ایران مانند «چگونگی نوگرایی در نقاشی ایرانی» و «چرایی رفتن به سمت سبک‌هایی چون امپرسیونیسم» پاسخ داده شود. 

رییس فرهنگستان هنر در پایان ضمن بیان این نکته که امیدوار است برگزاری این مراسم آغازگر یک دوره خاص در تجلیل و بزرگداشت هنرمندان بزرگ کشور باشد، گفت: مراسم‌ و جلسات نکوداشت هنرمندان باید توام با تحقیق و پژوهش باشد تا ما مدام برای یافتن پاسخ پرسش‌هایمان نیازمند به ترجمه نباشیم. اصل مهم بر این است که خود محققان و پژوهشگران ایرانی باید به سوالات اساسی در هنر ایران پاسخ دهند. 

علیرضا اسماعیلی معاون پژوهشی و مدیر انتشارات فرهنگستان هنر نیز در این مراسم گفت: فرهنگستان هنر وظیفه خود می‌داند تا یاد هنرمندان بزرگ و تاثیرگذار بر جریان‌های هنری کشور را گرامی بدارد و شرایطی را فراهم کند تا پژوهشگران و محققان بر زندگی، تفکرات و آثار هنرمندانی چون بانو منصوره حسینی، احمد اسفندیاری و محمود جوادی‌پور، پژوهش کنند. 

وی افزود: در این مراسم ما برنامه‌های جنبی هم داریم که یکی از آن‌ها برپایی نمایشگاهی از آثار و وسایل شخصی این استادان در موسسه صباست. این نمایشگاه به مدت یک ماه برپا خواهد بود. 

معاون پژوهشی فرهنگستان هنر در ادامه ضمن وعده انتشار کتاب‌هایی درباره این هنرمندان فقید، گفت: مجموعه دست‌نوشته‌ها و اسناد بسیاری حدود 100 برگ سند، از مراحل مختلف زندگی مرحوم استاد جوادی‌پور، به ویژه در دوره تدریس ایشان در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در اختیار فرهنگستان هنر است که به زودی این اسناد با یک کار پژوهشی روی آن‌ها از سوی موسسه، تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن» منتشر خواهد شد. 

وی در پایان به دیگر کارهای جنبی فرهنگستان برای برگزاری این مراسم اشاره کرد: انتشار ویژه نامه بزرگداشت این هنرمندان حاوی مطالبی چون گفت‌وگوهایی درباره این هنرمندان و درج نمونه‌های از آثار آن‌ها یکی دیگر از کارهای ما برای برگزاری این مراسم بوده است. 

جوادی‌پور، پژوهشگری توانا بود

مهدی حسینی، مترجم و عضو هیات علمی دانشگاه هنر دیگر سخنران این مراسم بود. او در ابتدا به بیان تاریخچه‌ای از حرکت‌های جدید و نوآوری‌ها در هنر نگارکری ایران پرداخت و گفت: تلاش‌ها برای نوآوری در هنر نقاشی ایرانی از زمان صفویه شروع شد، اما هنرمندانی چون منصوره حسینی، محمد جوادی پور و احمد اسفندیاری بودند که این تحول و نوآوری‌ها را به سامان رسانده و هنر نقاشی ایران را جهانی کردند. 

وی افزود: استاد محمود جوادی پور یک چهره چندوجهی بود. از یک طرف او یکی از استادان ممتاز دانشگاه تهران بود و بسیاری از هنرمندان طراز اول ایران در حال حاضر از شاگرد او بوده‌اند. از طرف دیگر جوادی پور یکی از پایه‌گذاران گرافیک معاصر ایران و به نوعی پدر گرافیک معاصر ایرانی است. در کتاب‌ها و منابع به غلط نام کسانی دیگر را برای این عنوان ذکر کرده‌اند. 

حسینی گفت: وجه دیگر شخصیت جوادی پور محقق بودن اوست. در مورد نمدهای ایرانی هیچ تحقیقی صورت نگرفته بود و ایشان بدون هیچ حمایتی به پژوهش و تحقیق روی نمدها پرداخت. این پژوهش در خارج از کشور بسیار مشهور بود، اما در ایران تا مدت‌ها جدی گرفته نشد تا این‌که فرهنگستان هنر آن را منتشر کرد. با تمام این اوصاف جوادی پور یکی از هنرمندان نقاش طراز اول ایرانی بود. 

این مترجم و مدرس دانشگاه در پایان گفت: با خط شکنی و کار فکری و هنری این عزیزان، هنر نقاشی ایران از سطح منطقه‌ای به سطح جهانی رسید. 

همچنین در این مراسم کتاب‌های «نمدهای ایران؛ پژوهشی در زمینه نمدهای گرگان و دشت» اثر زنده‌یاد محمد جوادی پور و کتاب «در میان راز مشتاقان؛ مروری بر زندگی و آثار استاد محمود جوادی پور» با تخفیف ویژه به مخاطبان عرضه شد. 

«نمدهای ایران» در پاییز 1386 با شمارگان دو هزار نسخه و 472 صفحه از سوی انتشارات فرهنگستان هنر و انتشارات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده بود. 

کتاب «در میان راز مشتاقان» نیز کار گروهی است و در زمستان 1383 با شمارگان هزار نسخه و 144 صفحه از سوی انتشارات فرهنگستان هنر منتشر شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها