علیاصغر مقتدایی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: بخش نخست این کتاب درباره تاریخ نقاشی است. در این بخش ضمن بیان پیشینه نقاشی در جهان و آثار باقیمانده از غار لاسکو، نقاشیهای کهن ایرانی در غارهای لرستان و سفالینههای مارلیک و سیلک نیز بررسی شده است. با این کار سعی کردم ثابت کنم که هنر نقاشی در ایران نیز پیشینه بسیاری دارد.
وی افزود: همچنین معرفی کامل ابزار و وسایل طراحی و نقاشی همراه با تصاویر آنها، مختصری درباره طراحی و پرسپکتیو و همچنین توضیح انواع نقاشی چون نقاشی پاستل، آبرنگ همراه با مثالهایی تصویری از مطرحترین هنرمندان خارجی و ایرانی از دیگر بخشهای این کتاب است. یکی از ویژگیهای این فصل در این است که در کنار معرفی نقاشی خارجی، انواع نقاشی ایرانی چون نگارگری، نقاشی قهوهخانه، تذهیب و تشعیر نیز همراه با مثالهایی توضیح داده شده است.
مقتدایی همچنین درباره دو فصل پایانی کتاب گفت: دو فصل آخر کتاب یکی درباره رنگشناسی و دیگری درباره روانشناسی رنگهاست. در بخش روانشناسی رنگ تاثیر رنگها روی روح و روان آدمی بررسی شده است.
این مولف و مدرس دانشگاه در ادامه گفت: هدف از نگارش این کتاب بیشتر معرفی و آموزش کامل هنر نقاشی به معلمان مدارس بود تا آنها نیز در کلاسهای خود برای دانش آموزان تدریس بهتری داشته باشند. این کتاب را در گذشته در دانشگاه فرهنگیان، برای معلمان هنر مدارس تدریس کردهام.
مقتدایی در پایان گفت: «دایرةالمعارف خط» آخرین کتاب من است که هماکنون در چهار جلد مراحل چاپ خود را طی میکند. قرار بود این کتاب نیز به بیستوششمین نمایشگاه تهران برسد که به دلیل حجم بالای اثر، این امر محقق نشد. تمام مداخل این کتاب را خود من نوشتهام و در حدود دو هزار و 200 تصویر نیز در این کتاب درج شده است. جلد نخست این دایرةالمعارف عنوان «تاریخ خط و خوشنویسی» را همراه خود دارد و در حدود هزار و 200 صفحه است. انتشار این اثر از سوی انتشارات کتاب آراد و کمیسیون یونسکو در ایران به طور مشترک صورت گرفته است.
«خودآموز طراحی و نقاشی» اثر مشترک علیاصغر مقتدایی و نگار مقتدایی در 156 صفحه و بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات آراد کتاب، در غرفه این نشر در بیست و ششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران عرضه میشود.
مقتدایی مدرک کارشناسی ارشد ارتباط تصویری دارد و هماکنون در دانشگاههای فرهنگیان، سوره و پبام نور تدریس میکند.
از دیگر کتابهای منتشر شده مقتدایی میتوان به «هنرهای دستی و سیر تحول آن در ایران» مشترک با ادریس ابنعباسی و «خط و کتابت مبانی نظری و خوشنویسی» اشاره کرد.
یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹
نظر شما